اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: قانون ‌اساسی ‌محور وحدت ‌ما است

معتقدم که مهمترین سندی که می تواند محور وحدت ما و حفظ انقلاب ما و حفظ یکپارچگی و اسلام ما باشد جز قانون اساسی نیست. هر گونه رخنه ای که در این قانون اساسی بیفتد مثلا بگویند قابل اجرا نیست یا درست نیست یا از این قبیل خطرناک است.

هاشمی: قانون ‌اساسی ‌محور وحدت ‌ما است

رخدادهای 4 دی 1359

چکیده

 

  • سفیر الجزایر در تهران احتمال داد که آمریکا تا سه روز آینده پاسخ پیشنهاد ایران در خصوص نحوه و شرایط آزادی گروگانها را به الجزایر اعلام می کند.
  • آسوشیتدپرس گزارش داد صدام حسین مدعی شده است که مرزهای جدید عراق و ایران سرزمین های تسخیر شده در این جنگ توسط عراق است.
  • آیت الله قدوسی با اشاره به استعفای آیت الله خلخالی تاکید کرد : با تصویب شورای عالی قضایی از طرف کمیته مرکزی انقلاب اسلامی مسئولی برای وظیفه خطیر مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است .
  • شورای نگهبان قانون اساسی در نامه ای به نخست وزیر اعلام کرد مشاوران رئیس جمهور حق صدور دستور خطاب به دولت را ندارند.
  • در جریان یک درگیری در خیابان مبارزان تهران بین اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و یک گروه مهاجم یک نفر جان خود را از دست داد.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: در حال حاضر در داخل کشور ما هیچ نیرویی بیشتر از نیروی خط امام ، رهبری ، روحانیت ، نهادهای انقلاب ، مجلس و در حال حاضر دولت مایل به اجرای قانون اساسی نیست .
  • کسانی که مخالف تدوین قانون اساسی بودند و تلاش داشتند مجلس خبرگان منحل شود امروز از اجرای بدون تنازل قانون اساسی سخن می گویند !
سلامتی و رفاه گروگانهای آمریکایی

سفیر الجزایر در تهران در مراسم کریسمس گروگانهای آمریکایی شرکت و با آنها دیدار کرد. عبدالکریم غرائب پس از این دیدار اعلام کرد تمامی گروگانها در سلامت کامل به سر می برند و از لحاظ تغذیه  و رفاه در وضعیت خوبی هستند. وی احتمال داد که آمریکا تا سه روز آینده پاسخ پیشنهاد ایران در خصوص نحوه و شرایط آزادی گروگانها را به الجزایر اعلام می کند.(1)

ادعای جدید صدام در خصوص مرزهای عراق

آسوشیتدپرس گزارش داد صدام حسین مدعی شده است که مرزهای جدید عراق و ایران سرزمین های تسخیر شده در این جنگ توسط عراق است. رییس جمهور عراق در دیدار فرماندهان نظامی خود گفت: جبهه های جدید جنگ عراق و ایران، مرزهای مشترک دو کشور در نزدیکی ترکیه خواهد بود. صدام مدعی شد: بدون به رسمیت شناختن حاکمیت مطلق عراق بر شط العرب سرزمین های ایران را ترک نخواهد کرد.(2)

هاشمی: نمایندگان مجلس اولین کارشان این بوده که قسم خورده اند حافظ این قانون اساسی باشند و مردم هم باید پشتیبان این قانون اساسی باشند. در حال حاضر در داخل کشور ما هیچ نیرویی بیشتر از نیروی خط امام ، رهبری ، روحانیت ، نهادهای انقلاب ، مجلس و در حال حاضر دولت مایل به اجرای قانون اساسی نیست یعنی حامی واقعی قانون اساسی اینها هستند.
اخطار شدید دادستان کل کشور به قاچاقچیان مواد مخدر

آیت الله قدوسی در اطلاعیه ای با اشاره به استعفای آیت الله خلخالی تاکید کرد : با تصویب شورای عالی قضایی از طرف کمیته مرکزی انقلاب اسلامی مسئولی برای وظیفه خطیر مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است . در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است : دادستانی کل انقلاب از همه افرادیکه تا امروز در این مبارزه همکاری داشته اند می خواهد که تمام پرونده ها و مدارک و اموال و آن چه از مواد مخدر در اختیار دارند ظرف 24 ساعت در تهران و یا نزدیک ترین دادسراهای انقلاب در مقابل اخذ رسید تحویل دهند.(3)

شورای نگهبان : مشاوران رئیس جمهور حق دستور به دولت را ندارند

شورای نگهبان قانون اساسی در نامه ای به نخست وزیر اعلام کرد مشاوران رئیس جمهور حق صدور دستور خطاب به دولت را ندارند. در بخشی از این نامه آمده است : چون مشاورین و نمایندگان رئیس جمهور مقام مسئول نیستند طبق قانون اساسی حق مداخله در امور اجرایی و صدور دستور به مامورین دولتی را ندارند.(4)

درگیری سازماندهی شده از سوی مجاهدین خلق یک کشته برجای گذاشت

در جریان یک درگیری در خیابان مبارزان تهران بین اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق و یک گروه مهاجم یک نفر جان خود را از دست داد. برخورد از ساعت 11 صبح دیروز سازمان داده شده بود و در درگیری میان انجمن موسوم به کارکنان مسلمان هوادار سازمان مجاهدین خلق[منافقین] و یک گروه مهاجم این درگیری به خیابان های اطراف کشیده شد و طرفین با استفاده از اسلحه های گرم و سرد با هم درگیر شدند. در این زد و خورد یک جوان 26 ساله جان خود را از دست داد. اعضای مجاهدین خلق در این درگیری با دستگیری مخالفین خود پرداخته و پس از ضرب و شتم شدید از آنان بازجویی می کردند.(5)

هاشمی : قانون اساسی محور وحدت ما است

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : قانون اساسی محور وحدت ملت ما است و نباید اجازه داد این قانون تضعیف شود. وی اظهار داشت : همه نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی باید تلاش کنند که این قانون اجرا شود محترم بماند تضعیف نشود به حریم آن تجاوز نشود چون معتقدم که مهمترین سندی که می تواند محور وحدت ما و حفظ انقلاب ما و حفظ یکپارچگی و اسلام ما باشد جز قانون اساسی نیست.

وی ادامه داد : هر گونه رخنه ای که در این قانون اساسی بیفتد مثلا بگویند قابل اجرا نیست یا درست نیست یا از این قبیل خطرناک است و نمایندگان مجلس اولین کارشان این بوده که قسم خورده اند حافظ این قانون اساسی باشند و مردم هم باید پشتیبان این قانون اساسی باشند. هاشمی ادامه داد : در حال حاضر در داخل کشور ما هیچ نیرویی بیشتر از نیروی خط امام ، رهبری ، روحانیت ، نهادهای انقلاب ، مجلس و در حال حاضر دولت مایل به اجرای قانون اساسی نیست یعنی حامی واقعی قانون اساسی اینها هستند.

آسوشیتدپرس گزارش داد صدام حسین مدعی شده است که مرزهای جدید عراق و ایران سرزمین های تسخیر شده در این جنگ توسط عراق است. رییس جمهور عراق در دیدار فرماندهان نظامی خود گفت: جبهه های جدید جنگ عراق و ایران، مرزهای مشترک دو کشور در نزدیکی ترکیه خواهد بود.

کسانی که مخالف تدوین قانون اساسی بودند شعار قانون می دهند !

هاشمی در ادامه به افشای توطئه ای که در جلسه هیئت دولت موقت برای انحلال مجلس خبرگان ترتیب داده شده بود پرداخت و گفت : تقریبا اکثریت اعضای هیئت دولت ده پانزده نفر امضا کرده بودند و نظرشان این بود که مجلس خبرگان باید منحل بشود که این قانون اساسی پا نگیرد آن شب می خواستند حتی پیش از آنکه خدمت امام بروند اول انحلال مجلس خبرگان را اعلام کرده و امام را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند ولی من و دو سه نفر مقابل این تصمیم ایستادیم . رئیس مجلس افزود : همان ها الان جزو کسانی هستند که دارند هیاهو راه می اندازند که چرا قانون اساسی اجرا نمی شود!

تحریم کنندگان انتخابات سنگ قانون اساسی را به سینه می زنند !

هاشمی گفت : بعضی هم که بعد از تدوین قانون اساسی رفراندوم را تحریم کردند تا مردم به قانون اساسی رای ندهند همان ها امروز از مدافعان قانون اساسی شده اند و سنگ قانون اساسی را به سینه می زنند!

وی گفت : بعضی از این گروه ها با ایجاد درگیری در خیابان ها و شعار علیه نهادهای انقلاب و فروش نشریات ممنوعه زمینه برخورد با خود را فراهم می کنند وقتی مامورین انقلاب با آنها برخورد می کنند این افراد با ایجاد درگیری اینگونه القا می کنند که قانون اساسی زیر سوال رفته است در حالی که این ها خود برخلاف قانون اساسی رفتار می کنند نشریه ممنوع می فروشند خلاف حکم دادگاه عمل می کنند و در مقابل مامور دولت می ایستند و فحاشی می کنند.(6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 16

3- جمهوری اسلامی ، 4 دی 1359 ، صفحه 3

4- کیهان ، 4 دی 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 4 دی 1359 ، صفحه 2

6-  کیهان ، 4 دی1359، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول