اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

ابلاغ پاسخ نهایی ایران به آمریکا

بهزاد نبوی سخنگوی دولت: پاسخ نهایی دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا در مورد گروگان‌ها تسلیم هیئت ویژه الجزایری شد . این پاسخ شامل برخی تغییرات در تعهدنامه‌ها و بیانیه‌های پیشنهادی دولت آمریکا است که به منظور انطباق آنها با مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

ابلاغ پاسخ نهایی ایران به آمریکا

رخدادهای 28 و 29 آذر 1359

چکیده

  • آیت الله خامنه ای : بنده اصرار دارم به شما برادران و خواهران بگویم که شورای دفاع در امر فرماندهی نظامی هیچ گونه تصرفی ندارد.
  • آیت الله منتظری: امام با لغو راهپیمایی به ما یاد دادند که برای اسلام و جامعه از خودتان بگذرید .
  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت گفت پاسخ نهایی ایران در مورد گروگان های آمریکایی تسلیم دولت آمریکا شد .
  • آیت الله محمد جواد باهنر وزیر آموزش و پرورش: ‌در محیط آموزشی نباید فعالیت سیاسی را با ماموریت سیاسی اشتباه کرد .
  • بنا برگزارشات و اعتراف خبرنگاران خارجی که چند روز قبل به جبهه های جنگ جنوب رفته بودند ،ایران توانسته است نیروهای عراقی را در این جبهه ها مغلوب کند.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر: مردم ما به خاطر حکومتی انقلاب کردند که در سایه آن اسلام و اهلش عزیز و نفاق و کفر ذلیل شوند ، نه به خاطر خانه خوب، لباس خوب .
  • ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای تاکید کرد : نیروهای مسلح اجازه کوچک ترین بی حرمتی به ولایت فقیه را نخواهند داد.
  • صلیب سرخ بین الملل در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت امیدوار است با تندگویان وزیر نفت ربوده شده ایران و دیگر اسیران ایرانی در عراق ملاقات کند.

28 آذر 1359

توطئه ها برای کم رنگ کردن نمازجمعه

آیت الله خامنه ای در خطبه اول نمازجمعه امروز تهران اظهار داشتند : وقتی یک جامعه ای با مردم کار دارد وقتی یک حکومتی با نظر مردم و به مصلحت مردم می خواهد کاری را انجام دهد به اجتماعاتی چون نمازجمعه احتیاج دارد و چون اسلام حکومتش به معنای خدمت به مردم است و برای رای و نظر آحاد مردم جامعه ارزش قائل است پس اجتماعات درست کرده است اجتماع نمازجماعت اجتماع عظیم نمازجمعه و اجتماع بین المللی حج انقلاب ما با مردم و با ذکر خدا به وجود آمد با مردم و با ذکر خدا هم باید ادامه پیدا کند و مردم و ذکر خدا در نمازجمعه جمع اند.

ایشان در ادامه به توطئه های دشمنان علیه نمازجمعه اشاره و تصریح کردند : رادیوهای بیگانه اول شروع کردند به کوبیدن نمازجمعه ها حالا بلندگوهای داخلی هم گوی سبقت از آنها ربوده اند و انواع سخنان مردود کننده و وسوسه انگیز گاهی ائمه جمعه را متهم می کنند فلان امام جمعه ماهی فلان قدر برای نماز جمعه پول می گیرد، فلان امام جمعه به مردم پول می دهد که بیایند در اجتماع شرکت کنند، فلان امام جمعه سعی می کند اغراض شخصی خودش را در نماز جمعه بیان کند اگر این را نگویند چه بگویند؟

آیت الله خامنه ای افزودند : آیا مردم خواهند پذیرفت که به آنها گفته شود این منبع عظیم زندگی و حیات و شور  انقلابی را مفت از دست بدهید معلوم است که مردم قبول نمی کنند ذهن مردم را باید خراب کنند چقدر جوان و پیر و زن و مرد پیش من آمدند و گفتند ما غیبت شما را شنیدیم یا کردیم و به ما گفتند هرکس غیبت بکند نمی تواند در نمازجمعه شرکت کند بنده گفتم اولا چنین مسئله ای ما نداریم که اگر غیبت امام جماعت را کسی کرد نمی تواند در نماز جمعه شرکت کند به علاوه بنده شما و دیگر غیبت کنندگانی را که از روی جهالت غیبت کردند حلال کردم تا بیائید در نمازجمعه شرکت کنید.

 

بهزاد نبوی: چون از نظر دولت تعهدات کتبی با امضای رئیس جمهوری آمریکا به تنهایی کافی نیست به دولت آمریکا تکلیف شده است که علاوه بر امضاء تعهدنامه ها و واگذاری آنها به دولت الجزایر قبل از آزادی 52 آمریکایی گروگان ملت ایران طلاها و موجودی های ضبط شده دولت ایران را به بانک مرکزی الجزایرواریز کند.

شورای دفاع در فرماندهی نظامی تصرفی ندارد

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از نمازجمعه امروز تهران به موضوع فرماندهی جنگ اشاره کرده و فرمودند : بعضی کوشش می کنند این جور وانمود کنند که فرماندهی جنگ به عهده شورای عالی دفاع است و بنده اصرار دارم به شما برادران و خواهران بگویم که شورای دفاع در امر فرماندهی نظامی هیچ گونه تصرفی ندارد.(1)

آیت الله منتظری : امام به ما درس داد برای جامعه از خود بگذرید

آیت الله منتظری در نمازجمعه امروز قم اظهار داشت : امام با لغو راهپیمایی به ما یاد دادند که برای اسلام و جامعه از خودتاب بگذرید . وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) اظهار داشت : حکومت و ریاست میدان آزمایش مردم است یعنی اگر کسی مقامی پیدا کرد و موقعیتی پیدا کرد شخصیتی پیدا کرد و مغرور نشد این را می شود انسان حساب کرد اما اگر تا دستش کوتاه است اخلاقش خوب است اما وقتیکه مقامی پیدا کرد شخصیتی پیدا کرد دیگر بی اعتنا می شود به مردم دیگر بی اعتنایی می شود به بندگان خدا دیگر طبقه 3 را به حساب نمی آورد دیگر جامعه را به حساب نمی آورد معلوم می شود که مقام در این آدم اثر سوء گذاشته و بدمستی پیدا کرده است.(2)

هر چه فساد در دنیا وجود دارد از تخصص بدون مکتب است

آیت الله منتظری همچنین در مورد تخصص و تعهد نیز گفت : این تخصص است که آواکس می سازد و به عربستان می فرستد و همین متخصص بی تعهد هستند که آواکس و موشک را هدایت می کنند تا مردم دزفول و کرمانشاه را نابود کنند و همین تخصص است که بمب می اندازد و 200 هزار تن از مردم بیگناه را در هیروشیما می کشد تخصص اگر مکتب نداشته باشد حاصلی جز این ندارد.

وی افزود : فرانسه با تخصص خود ملت الجزایر را کشت آمریکا با تخصص مردم ویتنام را به قتل رسانید و 50 سال ملتی را اسیر کرد. تخصص بدون مکتب فساد می آورد پس بنا باید بر مکتب باشد طرح این سوال که مکتب بهتر است یا تخصص اصولا غلط است در دنیا هر چه فساد است از متخصصین بدون مکتب است از دیدگاه ما مکتب و اسلام ، تقوی ، دین و عاطفه و انسانیت زیر بنا است.(3)

29 آذر 1359

ابلاغ پاسخ نهایی ایران به آمریکا

بهزاد نبوی سخنگوی دولت گفت : پاسخ نهایی دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا در مورد گروگان ها تسلیم هیئت ویژه الجزایری شد . وی ادامه داد : این پاسخ شامل برخی تغییرات در تعهدنامه ها و بیانیه های پیشنهادی دولت آمریکا است که به منظور انطباق آنها با مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین روش های اجرایی مطمئن برای تضمین حسن انجام تعهدات آمریکا در قبال آزادی 52 آمریکایی گروگان ملت ایران مطرح شده است .

نبوی گفت : در این پاسخ در رابطه با بند اول مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا خواسته است : بیانیه واشنگتن در زمینه عدم مداخله در امور داخلی ایران با این مصوبه دقیقا منطبق شود در رابطه با بندهای دوم ، سوم و چهارم مصوبه مجلس شورای اسلامی تعهدات دولت آمریکا اجمالا قابل قبول تشخیص داده شده است و عمدتا مسئله تضمین این تعهدات است که از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران باید کاملا اطمینان بخش باشد .

وی ادامه داد : چون از نظر دولت تعهدات کتبی با امضای رئیس جمهوری آمریکا به تنهایی کافی نیست به دولت آمریکا تکلیف شده است که علاوه بر امضاء تعهدنامه ها و واگذاری آنها به دولت الجزایر قبل از آزادی 52 آمریکایی گروگان ملت ایران طلاها و موجودی های ضبط شده دولت ایران را به بانک مرکزی الجزایرواریز کند و در مورد اموال و دارایی های دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین دارایی های غارت شده به وسیله شاه معدوم و بستگانش نیز که از نظر اربابانشان دارایی های آنها عنوان می شود تضمین های قابل قبول به منظور حسن اجرای تعهدات به دولت الجزایر داده شود.

نبوی اظهار داشت : در مقابل ایران نیز نوعی حکمیت مورد قبول طرفین را برای رسیدگی به دعاوی دو طرف پذیرفته است مشروط بر اینکه دعاوی آمریکایی ها در رابطه با انقلاب اسلامی و یا اشغال جاسوس خانه نتایج حاصل از عکس العمل های بعدی دولت آمریکا نباشد.(4)

صلیب سرخ بین الملل در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت امیدوار است با تندگویان وزیر نفت ربوده شده ایران و دیگر اسیران ایرانی در عراق ملاقات کند.  به گفته صلیب سرخ وزیر نفت ایران مانند دیگر زندانیان است و ما امیدواریم به موجب این کنوانسیون ژنو با او ملاقات کنیم.

آیت الله باهنر : فعالیت سیاسی با ماموریت سیاسی اشتباه نشود

محمد جواد باهنر وزیر آموزش و پرورش گفت :‌در محیط آموزشی نباید فعالیت سیاسی را با ماموریت سیاسی اشتباه کرد . وی اظهار داشت : کسانی که در محیط های آموزشی هستند نباید فعالیت سیاسی آزاد را با ماموریت سیاسی اشتباه بگیرند هر کس حق انتقاد دارد و این نکته قابل توجه است که پیام های توطئه آمیز با فعالیت های سیاسی انطباق ندارد. دکتر باهنر ادامه داد : امیدوارم ما را بیجا متهم نکنند ما با آن چه سخت مخالفیم توطئه و اجرای دستورات بیگانه و پیاده کردن طرح هایی است که توسط عمال سیا ، ساواک و وابستگان به شرق و غرب اجرا می شود . ما با آن مقابله می کنیم و می ایستیم اما از هرچه در طریق رشد افکار جامعه باشد و در جهت سازندگی باشد استقبال می کنیم .(5)

اعتراف خبرنگاران خارجی به شکست عراق در جنگ با ایران

خبرنگاران خارجی که چند روز قبل به جبهه های جنگ جنوب رفته بودند در مورد وضع جبهه ها گزارشاتی مخابره و اعتراف کردند که ایران توانسته است نیروهای عراقی را در این جبهه ها مغلوب کند. خبرنگار روزنامه گاردین چاپ لندن در شماره اخیر این روزنامه نوشت : باوجودی که آبادان شهر جنگ زده است اما با شکست هیچ میانه ای ندارد بیشتر اهالی شهر را ترک کرده اند و بیشترین سکنه را مردان تشکیل می دهند که اکثرا سرباز و پاسدار و ژاندارم هستند.

در ادامه این گزارش آمده است : مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه و نان و گوشت و برنج به وفور یافت می شود و خیابان های شهر هر روز رفتگری می شود و روحیه مدافعان بسیار قوی به نظر می رسد. خبرنگار گاردین می افزاید : با وجود برتری نظامی عراق این کشور عملا وادار به عقب نشینی شده است و روند جنگ به سود ایران است .

هفته نامه آبزرور چاپ انگلیس نیز در شماره اخیر خود به نقل از خبرنگار اعزامی به جبهه های جنگ ایران و عراق نوشت  : به جز صدای گلوله های توپ آن چه که بیش از هر چیز دیگر در این منطقه به گوش می رسد فریادهای الله اکبر سربازان ایرانی است . در ادامه این گزارش آمده است : شور و اشتیاق انقلاب اسلامی مدافعان آبادان را چنان الهام بخشیده است که در برابر نیروهای محاصره کننده عراقی که به شدت مسلح هستند چیزی بالاتر از یک رقیب معمولی باشند.

هفته نامه انگلیسی از قول خبرنگار خود همچنین می نویسد : هزاران نفر از مردم آبادان شجاعانه در برابر گلوله های توپخانه عراق به مقاومت ایستاده اند و پاسداران انقلاب اسلامی با آمادگی برای شهادت دست به حملات چریکی شبانه در بین دشمن می زنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد : در حالیکه جنگ و گلوله باران در سراسر منطقه آبادان ادامه دارد نیروهای مسلح ایرانی همچنان تلاش های عراق را برای محاصره این شهر نقش برآب کرده اند. در ادامه این گزارش تاکید شده است : نخلستان های واقع در حاشیه آبادان بر اثر عبور خودروها کامیون ها و بولدزرهای ارتش عراق از بین رفته است و این نشانگر موفقیت ایران در بی اثر کردن تلاش های دشمن در پیشروی از رودخانه بهمنشیر که از سراسر شهر می گذرد می باشد.(6)

 باهنر وزیر آموزش و پرورش:‌در محیط آموزشی نباید فعالیت سیاسی را با ماموریت سیاسی اشتباه کرد . وی اظهار داشت : کسانی که در محیط های آموزشی هستند نباید فعالیت سیاسی آزاد را با ماموریت سیاسی اشتباه بگیرند هر کس حق انتقاد دارد و این نکته قابل توجه است که پیام های توطئه آمیز با فعالیت های سیاسی انطباق ندارد.

رجایی : انقلاب را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد

محمد علی رجایی نخست وزیر صبح امروز در حسینیه احمدیه حضور یافت و برای جمعیت شرکت کننده در دعای ندبه سخنانی ایراد کرد. رجایی اظهار داشت : انقلاب را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد.  ما نمی خواهیم به کسی بهای زیادی بدهیم مسئله این است که همه اقشار ملت ما در این انقلاب کوشیده اند و انقلاب را تا به این مرحله رسانده اند و هنوز هم احساس می کنند که برای این انقلاب باید سرمایه گذاری کنند آن کسانی که برای انقلاب بیشترین رنج ها را متحمل شده اند بیشترین مسئولیت را برای حفظ این کودک نوپا بر دوش دارند.

رجایی افزود : مردم ما به خاطر حکومتی انقلاب کردند که در سایه آن اسلام و اهلش عزیز و نفاق و کفر ذلیل شوند مردم ما به همین خاطر انقلاب کردند نه به خاطر خانه خوب لباس خوب و از این قبیل چیزها زیرا می دانیم با دو ساعت بیشتر کار کردن می توان کلیه حاجات این چنینی را به دست آورد اگر هدف انقلاب ما صرفا اینگونه چیزها بود دیگر احتیاجی به کشته شدن و زندان رفتن نبود ما برای اسلام و حکومت عدل اسلامی انقلاب کردیم و این انقلاب را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد. نخست وزیر اظهار داشت : ما نائب امام زمان را که همان امام خمینی است در حضور خود داریم و هر مشکلی را که برای ما پیش آید در حضورش رفع می کنیم .(7)

بانک ایران و شوروی ملی شد

علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران با نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار نوبری گزارشی از چگونگی ملی شدن بانک شوروی و ایران تقدیم نخست وزیر کرد. گفتنی است در پی اجرای قانون ملی شدن بانک های کشور رئیس بانک مرکزی ایران و اعضای شورای عالی بانک های کشور در دو روز گذشته با هیئت روسی که به همین منظور به ایران آمده بودند دیدار و گفت و گو کردند.(8)

اخطار ستاد مشترک ارتش به هتاکان

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای تاکید کرد : نیروهای مسلح اجازه کوچک ترین بی حرمتی به ولایت فقیه را نخواهند داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : استعمارگران جنایتکار از آن جایی که در طول تاریخ اسلام ضربات سهمگینی را از مکتب رهایی بخش اسلام و روحانیت متحمل شده اند در صدد برآمدند تا با طرح جدایی بین ارتش و ملت و سپس روحانیت و ملت انسجام و اتحاد این ملت به پا خواسته را متلاشی ساخته و در این رهگذر وقاحت را به جایی رسانیده اند که تصور تجاوز به حریم مقدس ولایت فقیه را در سر می پرورانند.

در بخش پایانی اطلاعیه آمده است : نیروهای جان برکف مسلح جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت اجازه کوچکترین بی حرمتی را به مقام مقدس ولایت فقیه را نخواهند داد.(9)

هلاکت 90 ضد انقلاب در میاندوآب

در درگیری شدیدی که بین ارتش ، پاسداران انقلاب ، پاسداران کمیته و بسیج از یک سو و ضد انقلاب مسلح غیرقانونی از سوی دیگر در 8 کیلومتری غرب میاندوآب روی داد بین 80 تا 90 ضد انقلاب به هلاکت رسیدند. هاشمی معاون سیاسی استانداری آذربایجان غربی در این زمینه گفت : درگیری زمانی رخ داد که پاسداران انقلاب از پاکسازی روستاهای منصور کندی و دولت آباد باز می گشتند در این درگیری 24 تن از نیروهای انقلاب نیز به شهادت رسیدند و 19 نفر دیگر تیز زخمی شدند.(10)

صلیب سرخ خواستار ملاقات با تندگویان شد

صلیب سرخ بین الملل در بغداد به خبرگزاری فرانسه گفت امیدوار است با تندگویان وزیر نفت ربوده شده ایران و دیگر اسیران ایرانی در عراق ملاقات کند.  به گفته صلیب سرخ وزیر نفت ایران مانند دیگر زندانیان است و ما امیدواریم به موجب این کنوانسیون ژنو با او ملاقات کنیم.(11)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 29 آذر1359، صفحه 6

2- جمهوری اسلامی ، 29 آذر1359، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 30 آذر1359، صفحه 3

4- اطلاعات ،‌29 آذر1359 ، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 29 آذر1359، صفحه 1

6-  اطلاعات ، 29 آذر1359، صفحه 10

7-  اطلاعات ، 29 آذر1359، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 29 آذر1359 ، صفحه 2

9-  اطلاعات ، 29 آذر1359، صفحه 2

10- اطلاعات ، 29 آذر1359، صفحه 2

11-  جمهوری اسلامی ، 29 آذر1359، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول