اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

از ارادت به ولایت فقیه تا کمک به فتنه

سید محمد خاتمی: ایمان و اعتقاد و شور و عشق یک امت پشتوانه این رهبری است و به همین جهت به جای اینکه رهبر اعتبار خود را از قانون های معمولی به دست آورد این قانون است که مشروعیت خود را مرهون رهبری است .

از ارادت به ولایت فقیه تا کمک به فتنه

رخدادهای 9 دی 1359

چکیده

  • صدام حسین در گفت وگویی با تلویزیون فرانسه و روزنامه تایمز عرب چاپ کویت به شکست عراق در جنگ هوایی و دریایی با ایران اعتراف کرد.
  • بهزاد نبوی: در حالی که در مورد عملکرد الماسی رییس قبلی بانک ملی اسنادی وجود داشت که وی مرتکب خیانت شده اما وی برای شرکت در جلسه ای به مصر سفر کرد و دیگر باز نگشت.
  • سخنگوی دولت: آمریکایی ها باید تضمین قابل قبولی در خصوص دارایی های ایران به الجزایر بدهند زیرا ما به سخنان آنها اعتماد نداریم.
  • در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طرح تامین نیازمندهای استخدامی سپاه پاسداران تصویب شد.
  • منابع غربی در بیروت اعلام کردند همپیمانان عرب آمریکا در خلیج فارس، به آمریکا در خصوص صدور اسلحه به ایران در صورت آزادی گروگانها هشدار دادند.
  • به دنبال در خواست ایران از آمریکا برای استرداد اموال شاه سابق ، ایران رقم دارایی های شاه را بالغ بر 10 میلیارد دلار می داند اما آمریکا مدعی است اموال شاه بیش از 20 میلیون دلار نمی شود.
  • وزیر اطلاعات مصر اعلام کرد با دولت های عربی هم چون سعودی و اردن در مورد صلح با اسراییل گفتگو کرده است.
  • سید محمد خاتمی : ولایت فقیه اصلی در کنار دیگر اصول نیست بلکه زیربنا و بنیاد نظامی است که امت اسلامی اینک به سوی آن روان است قانون اساسی اگر از این اصل تهی گردد نظام موجود نظامی اسلامی نخواهد بود.

اعتراف صدام به شکست در جنگ دریایی و هوایی

صدام حسین در گفت وگویی با تلویزیون فرانسه و روزنامه تایمز عرب چاپ کویت به شکست عراق در جنگ هوایی و دریایی با ایران اعتراف کرد. رئیس جمهور عراق همچنین علت متوقف شدن نیروی زمینی عراق در ایران را هم همان شکست ذکر کرده است. وی اعتراف کرد با توجه به این شکست برآوردهای دیگر جنگی نیز تغییر کرده است. این اعتراف صدام در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشته است.(1)

رئیس بانک ملی فرار کرد 

بهزاد نبوی در خصوص انتخاب رئیس بانک ملی گفت: دولت که مسئول اجرای قانون است نمی تواند این امر را بلاتکلیف بگذارد. معاون نخست وزیر با اشاره به فرار رییس قبلی بانک ملی از کشور ، اظهار داشت: در حالی که در مورد عملکرد الماسی رییس قبلی این بانک اسنادی وجود داشت که وی مرتکب خیانت شده اما وی برای شرکت در جلسه ای به مصر سفر کرد و دیگر باز نگشت. وزیر مشاور خاطرنشان کرد: برای تعیین تکلیف این موضوع باید شورای نگهبان که مرجع حل اختلاف است ورود پیدا کند.(2)

 

یهزاد نبوی سخنگوی دولت با بیان اینکه در موضوع گروگانها، ما نمی توانیم به چند امضای کارتر دلخوش باشیم گفت : آمریکایی ها باید تضمین قابل قبولی در خصوص دارایی های ایران به الجزایر بدهند زیرا ما به سخنان آنها اعتماد نداریم.

سخنگوی دولت : به آمریکا اعتماد نداریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه در موضوع گروگانها، ما نمی توانیم به چند امضای کارتر دلخوش باشیم گفت : آمریکایی ها باید تضمین قابل قبولی در خصوص دارایی های ایران به الجزایر بدهند زیرا ما به سخنان آنها اعتماد نداریم. بهزاد نبوی در گفت گویی با اشاره به اینکه اگر آمریکا در پاسخ به درخواست های ایران تعلل کند به منزله پاسخ منفی به ایران است، گفت: اگر مصوبات مجلس در خصوص آزادی گروگان های آمریکایی از سوی آنها اجرا نشود، دولت به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد و آنها محاکمه خواهند شد. وی در ادامه به روابط ایران و شوروی پرداخت و افزود: سیاست ما بر پایه نه شرقی و نه غربی است و تازمانی که به منافع ما لطمه وارد نشود با کشورها در ارتباط هستیم.(3)

تصویب قانون افزایش نیروی انسانی سپاه

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طرح تامین نیازمندهای استخدامی سپاه پاسداران تصویب شد. بر این اساس به سپاه پاسداران اجازه داده می شود که نفرات مورد نیاز خود را از میان مشمولین خدمت نظام وظیفه طبق ضوابط سپاه انتخاب و آموزش دهد و پس از پایان دوره خدمت نظام وظیفه برگه خاتمه خدمت صادر نماید.(4)

نگرانی اعراب از توافق ایران و آمریکا درباره گروگانها

منابع غربی در بیروت اعلام کردند همپیمانان عرب آمریکا در خلیج فارس، به آمریکا در خصوص صدور اسلحه به ایران در صورت آزادی گروگانها هشدار دادند. این منابع افزوده اند که شیخ نشین های کویت، قطر، بحرین، امارات و عربستان به سفرای آمریکا در کشورهایشان اطلاع دادند که خواهان تغییر روش آمریکا نسبت به ایران در جنگ با عراق در صور ت آزادی گروگانها نیستند.(5)

ادعای آمریکا درخصوص مقدار دارایی های شاه

به دنبال در خواست ایران از آمریکا برای استرداد اموال شاه سابق در ازای آزادی گروگان ها، اختلافی در میزان دارایی های شاه بین دو کشور ایجاد شده است. ایران رقم دارایی های شاه را بالغ بر 10 میلیارد دلار می داند اما آمریکا مدعی است اموال شاه بیش از 20 میلیون دلار نمی شود. آسوشیتدپرس گزارش داد آمریکا معتقد است مسئله دارایی های شاه را دادگاه باید حل کند. در همین رابطه مقامات امریکا اعلام کردند که اگر اشرف خواهر شاه خانه خود در آمریکا را بفروشد مجاز نیست پول آن را از کشور خارج کند.(6)

عربستان به دنبال صلح با اسرائیل !

وزیر اطلاعات مصر اعلام کرد با دولت های عربی هم چون سعودی و اردن در مورد صلح با اسراییل گفتگو کرده است. منصور حسن افزود: علی رغم کمبود روابط دیپلماتیک روزی مشخص خواهد شد که کشورهای عربی در خصوص صلح با اسراییل به توافق رسیده اند.(7)

خاتمی : ولایت فقیه پایه استوار نظام جهت دار اسلامی است

سید محمد خاتمی مدیرمسئول کیهان در سرمقاله امروز کیهان با برشمردن اصول اساسی انقلاب و به عنوان اولین اصل به ولایت فقیه اشاره کرده و نوشت : ولایت فقیه پایه استوار نظام جهت دار اسلامی است اگر اسلام دینی است که علاوه بر جهت دادن به زندگی فردی و سیر دادن فرد به سوی قله کمال لایتناهی خواستار جامعه ای منسجم نیز هست که از متن استعدادهای خدایی انسان شکوفا گردد و حکومت در چنین جامعه ای در خدمت رشد و اعتلای بعد ملکوتی وجود آدمی است و اگر در جامعه اسلامی حکومت از آن خدا است و در جهان بینی اسلامی انسان بالاتر از آن است که حتی محکوم حاکمیت انسان باشد اینها هم در روزگار عدم حضور معصوم جز در سایه پذیرش اصولی ولایت فقیه میسر نیست .

 

خاتمی 29 سال بعد در روز 26 دی 1388 این گونه و درست 180 درجه مخالف آن روزهای خود می گوید : «اصلا مگر تمام فریاد و ادعای ما این نبود که قانون اساسی که چارچوب نظام و خون بهای مردم است باید در جامعه پیاده شود؛قانون اساسی با همه لوازم و ضوابطش؛ نه بخشی از آن . هم اصل ولایت فقیه که در قانون اساسی است مورد قبول و احترام ماست و هم فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت است.»

جمهوری اسلامی اعتبار و مشروعیت خود را از ولایت فقیه می گیرد

وی ادامه داد : هنگامیکه ملت قهرمان و مسلمان ایران در جریان انقلاب دهها هزار تن از بهترین فرزندان خویش را در پای جمهوری اسلامی قربانی می کند و به خاطر تحقق حکومت اسلام حماسه ها می آفریند نباید از یاد ببرد که این حکومت و این جمهوری هم اعتبار و مشروعیت خود را از اصل ولایت فقیه کسب می کند.

ولایت فقیه اصلی اصلی در کنار دیگر اصول نیست/ نظام بدون ولایت فقیه اسلامی نیست

خاتمی در ادامه این سرمقاله نوشت : ولایت فقیه اصلی در کنار دیگر اصول نیست بلکه زیربنا و بنیاد نظامی است که امت اسلامی اینک به سوی آن روان است قانون اساسی اگر از این اصل تهی گردد یا اگر این اصل قانونی رندانه به بوته اجمال سپرده شود ولو اینکه دیگر اصول و مواد آن مو به مو اجرا گردد نظام موجود نظامی اسلامی نخواهد بود. خاتمی نوشت : تلاش وسیع و سازمان یافته ای که علیه انقلاب اسلامی ایران در خارج و داخل وجود دارد در درجه اول متوجه اصل بزرگ رهبری در اسلام است که امروز در شخصیت ممتاز متقی انقلابی و قاطع امام خمینی تجسم یافته است .

وی در ادامه نوشت : مردم انقلابی و شهید داده ایران نمی توانند به هیچ وجه از کار توطئه هایی که تحت نام ها و عنوان های گوناگون در کار ضربه زدن به اصل ولایت فقیه و رهبری پیامبرگونه امامند بی تفاوت بگذرند و شاهد برباد رفتن دست آوردهای انقلاب خونباری باشند که به برکت همین رهبری بزرگترین حماسه قرن را آفریده است.

ولایت فقیه ریشه در قراردادهای عرفی ندارد / رهبر اعتبار خود را از قانون نمی گیرد / مشروعیت قانون به رهبری است

خاتمی در ادامه این مقاله تاکید کرد : ولایت فقیه به جای اینکه ریشه در قراردادهای عرفی داشته باشد در متن جان انسان های مسلمان ریشه دارد و آن چه به رهبری امام توان و اقتدار می بخشد نه ارگان های رسمی و نه سازمان های نظامی و نه قراردادهای قانونی است بلکه ایمان و اعتقاد و شور و عشق یک امت پشتوانه این رهبری است و به همین جهت به جای اینکه رهبر اعتبار خود را از قانون های معمولی به دست آورد این قانون است که مشروعیت خود را مرهون رهبری است و این نه به آن معنی است که رهبر به عنوان یک فرد مشمول قانون نیست بلکه به این معنی است که وی به عنوان رهبر اعتبار خود را از وحی یعنی منشا قانون در اسلام به دست می آورد.(8)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 9 دی 1359 ، صفحه 4

2- اطلاعات ، 9 دی 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 3

5- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 12

8- کیهان ، 9 دی 1359 ، صفحه 12 ، در مورد سیر تطور نظر خاتمی از دیروز تا امروز در باب ولایت فقیه گفتنی های زیادی است که بارها به آن اشاره کرده ایم ولی در این مجال به یکی از موارد مطرح در سخنان خاتمی اشاره می کنیم و آن اصل ولایت فقیه و جایگاه آن در قانون اساسی است . خاتمی در سرمقاله 9 دی 59 کیهان می نویسد ولایت فقیه اصلی در کنار سایر اصول قانون اساسی نیست ، ولایت فقیه مشروعیت خود را از قوانین عرفی از جمله قانون اساسی نمی گیرد بلکه این قانون اساسی است که مشروعیت خود را از ولایت و رهبری کسب می کند و منشا مشروعیت ولایت فقیه نیز وحی الهی و یا همان منشا قانون در اسلام است . خاتمی 29 سال بعد در روز 26 دی 1388 این گونه و درست 180 درجه مخالف آن روزهای خود می گوید : «اصلا مگر تمام فریاد و ادعای ما این نبود که قانون اساسی که چارچوب نظام و خون بهای مردم است باید در جامعه پیاده شود؛قانون اساسی با همه لوازم و ضوابطش؛ نه بخشی از آن . هم اصل ولایت فقیه که در قانون اساسی است مورد قبول و احترام ماست و هم فصل سوم قانون اساسی که در باب حقوق ملت است.» این جملات اصل ولایت فقیه را در کنار سایر اصول قانون اساسی قرار داده است . به نوشته خاتمی در روز 9 دی 1359 و در کیهان پلی می زنیم وی در آن سرمقاله می نویسد : «قانون اساسی اگر از این اصل [ولایت فقیه] تهی گردد یا اگر این اصل قانونی رندانه به بوته اجمال سپرده شود ولو اینکه دیگر اصول و مواد آن مو به مو اجرا گردد نظام موجود نظامی اسلامی نخواهد بود.» می توان از آن نوشته و این سخنان به نتیجه ای رسید که خاتمی و اعوان و انصار او رندانه ولایت فقیه این رکن رکین قانون اساسی را به اجمال سپرده اند تا روح نظام را از اسلامیت آن تهی کنند . از سوی دیگر خاتمی می نویسد : مردم انقلابی و شهید داده ایران نمی توانند به هیچ وجه از کار توطئه هایی که تحت نام ها و عنوان های گوناگون در کار ضربه زدن به اصل ولایت فقیه و رهبری پیامبرگونه امامند بی تفاوت بگذرند» و درست 29 سال بعد دوست داران خاتمی و حامیان او در خیابان های تهران و برخی از شهرها شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر می دهند و او انگار نه انگار که به اصلی هتاکی شده که منشا مشروعیت قانون در نظام اسلامی و پایه اساسی آن است . گفتنی های زیادی در این زمینه وجود دارد که در آینده به آن ها اشاره خواهیم کرد.

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول