اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اولین نقض تعهد آمریکا بعد از انقلاب

آمریکا متعهد شده تا دیگر در امور داخلی ایران چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت نکند. آزاد کردن کلیه دارایی های ایران در آمریکا و دیگر کشورها را تضمین کند و همچنین کلیه مجازات های اقتصادی و ممنوعیت های حقوقی که از زمان گروگانگیری اعمال کرده است را ابطال کند.

اولین نقض تعهد آمریکا بعد از انقلاب

رخدادهای 8 دی 1359

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی : آمریکا به فکر جان اتباع خود نیست و از جریان گروگانها به عنوان تبلیغات سیاسی بهره برداری می کند.
  • رویه آمریکا چه در زمان حاضر و چه در گذشته بسیار نادرست بوده است و گرفتن حق قانونی ما به هیچ وجه باج خواهی نیست.
  • آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به درخواست های امام برای پیگیری شایعه شکنجه تاکید کرد این موضوع با جدیت پیگیری خواهد شد.
  • در جلسه ای با حضور سفرای کشورهای اسلامی و خبرنگاران خارجی مواضع ایران و آمریکا در خصوص آزادی 52 جاسوس آمریکایی تشریح شد.
  • در این جوابیه آمریکا متعهد شده تا دیگر در امور داخلی ایران چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت نکند .
  • طارق عزیز معاون نخست وزیر عراق در گفت وگو با واشنگتن اعلام کرد باید بتوانیم روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را برقرار کنیم.
  • در پی درگیری در یک مدرسه در کشور موریتانی 100 نفز از دانش آموزان حامی انقلاب اسلامی بازداشت شدند.
  • دفتر نخست وزیری در اطلاعیه ای اعلام کرد دولت از وجود کسانی که بر اساس لایحه قانونی پاکسازی از کار برکنار شده اند، استفاده خواهد کرد.
  • سازمان پیکار اسلامی عراق در اطلاعیه ای با تشریح وضع داخلی عراق تاکید کرد مجاهدان مبارز عراقی در زندان های رژیم بعث به وسیله داروهای میکروبی کشته می شوند.
  • برژینسکی: ایران قبلا از جنبه دیپلماتیک و اقتصادی به خاطر گروگانگیری تنبیه شده است.
  • وزیر اطلاعات سعودی اعلام کرد در کنفرانس سران اسلامی که به زودی در مکه برگزار می شود، جنگ ایران و عراق بررسی خواهد شد.
هاشمی رفسنجانی: به اندازه نیاز و استقلال کشور سلاح تهیه می کنیم

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اندازه نیاز و برای حفظ استقلال کشور سلاح تهیه می کنیم تاکید کرد :ما می خواهیم مجهز به سلاح تدافعی شویم و نه سلاح تهاجمی. آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ما برای حفظ استقلال کشورمان می جنگیم، اظهار داشت : اگر بنا باشد خرید سلاح مارا وابسته به کشوری کند ترجیح می دهیم بدون آن سلاح بجنگیم.

آمریکا به فکر جان شهروندان خود نیست

وی در ادامه در خصوص آزادی گروگانها نیز گفت: آمریکا به فکر جان اتباع خود نیست و از جریان گروگانها به عنوان تبلیغات سیاسی بهره برداری می کند. رئیس مجلس با بیان اینکه آمریکا در بن بست قرار گرفته است، افزود: اگر اموال شاه مخلوع را به ایران پس دهند، دیگر نوکران  اموالشان را در آمریکا و در  بانک های آنها نمی گذارند و اگر اموال ایران را در بانک هایشان مسدود کنند دیگر هیچ کشوری حاضر نیست در بانک های آمریکا سرمایه گذاری کند.

هاشمی در ادامه و در پاسخ به ریگان که مردم ایران را بربر خوانده است گفت : بربر تر از سردمداران آمریکا ما در تاریخ کمتر پیدا می کنیم. وی گفت : اگر مال مردم را خوردن ، زور گفتن و اشغال نظامی کردن ، خون ریختن و جنگ به راه انداختن و کشورها را به جان هم انداختن و استثمار کردن و اکثریت دنیا را گرسنه نگاه داشتن که تمام اینها کارهای آمریکا یی ها است اینها تمدن است آمریکا خیلی متمدن است و ما از این کارها بلد نیستیم.(1)

همچنین آمریکا متعهد شده است همه دعاوی و شکایات گذشته و آینده شهروندان و موسسات آمریکایی به دلیل اشغال سفارت یا گروگانگیری علیه ایران را باطل کند.  آمریکا از سوی دیگر تعهد کرده است انتقال آزاد دارایی های ایران را تضمین کند. ایالات متحده تضمین داده است که سپرده های ایران که در بانک های آمریکایی خارج از آمریکا به ایران منتقل شوند.

رئیس جمهور باید درباره تکمیل کابینه پاسخگو باشد

هاشمی درباره تاخیر در تکمیل دولت و نداشتن وزیر برخی وزارتخانه ها نیز گفت: نخست وزیر دراین باره توضیحاتی را رائه کرده است و رییس جمهور هم باید پاسخگو باشد. هاشمی همجنین تصریح کرد : رییس مجلس به عنوان عضو شوراب عالی دفاع در جلسات این شورا شرکت می کند اما مجلس دخالتی در اداره امور جنگ ندارد.(2)

اگر آمریکا بخواهد حق ایران را بدهد خزانه اش خالی می شود

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین امروز در آغاز جلسه علنی از شوروی درخصوص اعتراض به حمله به سفارت کشورش از سوی اتباع افغانی به شدت انتقاد کرد. هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به موضع گیری ریگان در خصوص گروگانها گفت: رویه آمریکا چه در زمان حاضر و چه در گذشته بسیار نادرست بوده است و گرفتن حق قانونی ما به هیچ وجه باج خواهی نیست. وی افزود: اگر قرار باشد آمریکا حق ما را بدهد خزانه کشورش خالی خواهد شد.(3)

پیگیری موضوع شکنجه از سوی دادستان کل

آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به درخواست های امام برای پیگیری شایعه شکنجه تاکید کرد این موضوع با جدیت پیگیری خواهد شد. دادستان کل کشور افزود: در این خصوص اگر مواردی مشاهده و ثابت شود که شکنجه ای انجام شده باید براساس موازین شرع با آن برخورد شود. در همین رابطه، بشارتی عضو هیئت بررسی شایعه شکنجه از بررسی 500 پرونده دراین خصوص خبر داد و اعلام کرد کسانی که قبل از تشکیل این هیئت از زندان آزاد شده اند و شکایتی درباره شکنجه دارند نیز می توانند گزارش خود را به دفتر این هیئت واقع در ساختمان دادگستری اتاق 221 ارسال کنند.(4)

رجایی : آمریکا علنا با حمایت از صدام وارد جنگ با ایران شده است

در جلسه ای با حضور سفرای کشورهای اسلامی و خبرنگاران خارجی مواضع ایران و آمریکا در خصوص آزادی 52 جاسوس آمریکایی تشریح شد. در این مراسم که در سالن فاطمی وزارت خارجه برگزارشد محمدعلی رجایی نخست وزیر گفت: ایران سه راه برای آزادی گروگانها پیشنهاد کرد که راه اول این بود که آمریکا درباره موارد اختلاف نزد کشور الجزایر تعهد و تضمین ارائه نماید که هر مبلغی متعلق به جمهوری اسلامی است پرداخت کند. رجایی افزود: راه دوم این است که در مواردی که با ما اختلاف ندارد پول ملت ایران را بدهد و در موارد اختلافی گروگانها در ایران خواهند ماند و به خوبی از آنها پذیرایی می کنیم.

نخست وزیر خاطر نشان کرد: اما راه سوم که آمریکا آن را انتخاب کرده تبلیغات سیاسی است . آمریکا علنا با حمایت از صدام با ما وارد جنگ شده است و در امور داخلی کشور ما دخالت می کند . وی گفت: آمریکا باید بداند که ملت قهرمان ما در برابر این اقدامات آمریکا ایستادگی می کند و برای شهادت در این میدان آماده شده اند. رجایی از سفرای کشورهای دیگر و خبرنگاران خواست این پیام ایران را به دنیا ابلاغ کنند.

مشروح پاسخ آمریکا به ایران اعلام شد

پس از سخنان نخست وزیر پاسخ اول دولت آمریکا در خصوص گروگانها که به الجزایر به عنوان میانجی ابلاغ شده بود در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفت. در این جوابیه آمریکا متعهد شده تا دیگر در امور داخلی ایران چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت نکند . آمریکا همچنین آزاد کردن کلیه دارایی های ایران در آمریکا و دیگر کشورها را تضمین کرده است .همچنین ایالات متحده وعده داد که کلیه مجازات های اقتصادی و ممنوعیت های حقوقی که از زمان گروگانگیری اعمال کرده است را ابطال و بازرگانی بین دوکشور از سرگرفته می شود.

آمریکا تعهد کرده که از تعقیب کردن هرگونه دعاوی جاری در دادگاه بین المللی دادگستری در خصوص خسارت مالی از لحاظ تصرف سفارت ایالات متحده و بازداشت گروگانها در تهران خودداری کند. انتقال اموال شاه سابق به دولت الجزایر از دیگر اموری است که آمریکا حاضر به انجام آن شده است. آمریکا درپاسخ خود همزمانی آزادی گروگانها با انجام تعهداتش را خواستار شده است و هرگاه عزیمت همراه با سلامت اتباع آمریکا از ایران از طریق الجزایر به اطلاع واشگتن برسد، تعهداتش را اجرا می کند. پس از پاسخ اول آمریکا و اعتراض ایران به این پاسخ، آمریکا در پاسخ دوم خود آورده است؛ آمریکا بازگشت صحیح و سالم گروگانها را اصل می داند. در تعهدات آمریکا استرداد اموال بستگان نزدیک شاه نیز به اموال خود شاه اضافه شده است.

همچنین آمریکا متعهد شده است همه دعاوی و شکایات گذشته و آینده شهروندان و موسسات آمریکایی به دلیل اشغال سفارت یا گروگانگیری علیه ایران را باطل کند.  آمریکا از سوی دیگر تعهد کرده است انتقال آزاد دارایی های ایران را تضمین کند. ایالات متحده تضمین داده است که سپرده های ایران که در بانک های آمریکایی خارج از آمریکا به ایران منتقل شوند.(5)

عراق خواستار برقراری رابطه با اسراییل

معاون نخست وزیر عراق اعلام کرد باید بتوانیم روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را برقرار کنیم. به گزارش القبس چاپ کویت طارق عزیز با بیان اینکه عراق درصدد بهبود روابط خود با آمریکاست، اظهار داشت: ما خواستار یک موقعیت مانند موضع گیری کشورهای بازار مشترک اروپا در قبال مسئله فلسطین هستیم تا بتوانیم روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل بر قرار سازیم. وی افزود: ما خواستار ایجاد یک دولت غیر مذهبی در فلسطین هستیم.(6)

مشاور کارتر در امور امنیت ملی گفت: ایران قبلا از جنبه دیپلماتیک و اقتصادی به خاطر گروگانگیری تنبیه شده است. برژینسکی مدعی شد استقلال ایران هنگامی که با آمریکا روابط حسنه ای داشت بهتر حفظ می شد. وی افزود: مسئولان ایرانی باید توجه کنند که شوروی برای آنها از جنبه های تاریخی و سنتی تهدید حاکمیتی محسوب می شود.

بازداشت طرفداران امام  خمینی در موریتانی

در پی درگیری در یک مدرسه در کشور موریتانی 100 نفز از دانش آموزان بازداشت شدند. این درگیری بین یک معلم اهل موریتانی و دو معلم عراقی صورت گرفت و در پی این درگیری با دخالت پلیس 100 نفر بازداشت شدند. دامنه این اعتراضات گسترش یافته است و بنابر گزارشات ارسالی از موریتانی این اعتراضات کاملا سیاسی بوده و اعتصاب کنندگان در حمایت از امام خمینی به این اقدام دست زده اند.(7)

استفاده از داروهای میکروبی در زندان های عراق

مجاهدان مبارز عراقی در زندان های رژیم بعث به وسیله داروهای میکروبی کشته می شوند. سازمان پیکار اسلامی عراق در اطلاعیه ای با تشریح وضع داخلی عراق تاکید کرد رژیم بعث برای دفن اجساد کشه شدگان جنگ قبرهای دسته جمعی حفر می کند. این اطلاعیه می افزاید جلوگیری از خروج عناصر امنیتی و قانون منع عبور و مرور  و بستن مغازه ها و همچنین ریختن داروهای میکروبی مرگبار در غذای مجاهدان از اقدامات رژیم بعث است.(8)

برژیسنکی: ایران تنبیه شده است!

مشاور کارتر در امور امنیت ملی گفت: ایران قبلا از جنبه دیپلماتیک و اقتصادی به خاطر گروگانگیری تنبیه شده است. برژینسکی مدعی شد استقلال ایران هنگامی که با آمریکا روابط حسنه ای داشت بهتر حفظ می شد. وی افزود: مسئولان ایرانی باید توجه کنند که شوروی برای آنها از جنبه های تاریخی و سنتی تهدید حاکمیتی محسوب می شود.(9)

بررسی جنگ ایران و آمریکا در کنفرانس سران اسلامی

وزیر اطلاعات سعودی اعلام کرد در کنفرانس سران اسلامی که به زودی در مکه برگزار می شود، جنگ ایران و عراق بررسی خواهد شد. به گزارش روزنامه لبنانی السفیر وی اظهار امیدواری کرد تا این کنفرانس راهی برای پایان دادن به این جنگ به دست آورد. وزیر اطلاعات سعودی افزود: هزینه این کنفرانس یک میلیارد ریال سعودی خواهد بود.(10)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 9 دی1359، صفحه 5

2-  اطلاعات ، 9 دی 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 9 دی 1359 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 9 دی 1359 ، صفحه 4

5- اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 3 ، قرارداد بین ایران و آمریکا در سال 1981 را می‌توان مهمترین قرارداد موجود بین ایران و آمریکا عنوان کرد که تاکنون بر روابط دو کشور حاکم بوده است اما به نظر می‌رسد در این تفاهم‌نامه علیرغم اینکه برخی مسائل بین ایران و آمریکا حل شده است اما بسیاری از منافع جمهوری اسلامی ایران در جریان تفاهمات نادیده گرفته شده است و هیچ کدام نیز مورد توجه قرار نگرفته است.

این مسئله شاید از این نکته ناشی می‌شود که تیم مذاکره کننده ایرانی توانمندی لازم برای مذاکره در این باره با توجه به ابعاد پیچیده مالی نداشت. نکته بعدی در اینجاست که اصل توافقنامه به امضای مجلس شورای اسلامی ایران نرسیده است در حالی که بیانیه الجزایر متضمن تعهدات مالی بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود. تنها قسمتی که در خصوص این تفاهم‌نامه به اطلاع مجلس شورای اسلامی و تصویب آن رسید، ارجاع تمام دعاوی ایران و آمریکا با لحاظ شدن شرایط به دیوان داوری ایران و آمریکا مستقر در لاهه هلند بود.

دست و دلبازی تیم مذاکره کننده از اموال ملت ایران

نکته جالب دیگر در این قرارداد این مطلب است که ایران برای پرداخت مطالبات ادعایی از سوی بانک‌های آمریکایی تمام 3 میلیارد و 600 میلیون دلار را در اختیار فدرال رزرو آمریکا قرار داد و این به معنی این بود که با وجود دشمنی سخت بین ایران و آمریکا این کشور به عنوان وکیل ایران برای پرداخت این تعهدات شناخته شد. در حالی که بعدها مشخص شد که رقم فوق 400 میلیون دلار اضافه‌تر است و بهره تمام بدهی‌های ایران بوده است.

همچنین در خصوص مبلغ یک میلیارد و 418 میلیون دلاری پرداخت بدهی‌های بخش خصوصی آمریکا در نهایت مشخص نشد که چگونه بدهی‌های شرکت‌های خصوصی از این حساب پرداخت شد. در حالی که هیچ گونه حسابرسی روشنی در زمینه میزان بدهی‌های بخش خصوصی ایران وجود نداشته است.

سلاح هایی که به ایران نرسید

نکته جالب دیگر در این باره نادیده گرفته شدن بحث دریافت سلاح‌های جنگی خریداری شده از ایالات متحده به ایران بود. در حالی که آمریکایی‌ها تمام بندهای این بیانیه را تابع قوانین داخلی خود قرار داده بودند طرف مذاکره کننده ایرانی در این باره هیچ مذاکره قابل قبولی را نشان نداد از سوی دیگر بحث اموال نظامی بر طبق قوانین داخلی آمریکا زیر نظر رئیس‌جمهور این کشور است که بر طبق همین مسئله آمریکایی‌ها از فروش و یا تحویل این تجهیزات خودداری کردند و همچنان نیز پرونده این تجهیزات در دیوان داوری ایران و آمریکا باز است.

نکته جالب دیگر که در خصوص این بیانیه و سرفصل اصلی آن یعنی دیوان داوری ایران و آمریکا روشن باشد مکتوم ماندن عملکرد این دیوان در داخل کشور است. دیوان داوری ایران و آمریکا احکام مختلفی را در خصوص موارد درگیری دو طرف صادر کرده است که بالغ بر 37 جلد می‌شود اما تاکنون حتی یک جلد از این مجلات در داخل کشور منتشر نشده است و تاکنون حتی یک گزارش صحیح نیز در این باره منتشر نشده است.

از سوی دیگر تاکنون صدها پرونده حقوقی از سوی آمریکا به این دیوان ارجاع شده است که در بسیاری از موارد این احکام به نفع آمریکایی‌ها صادر شده است اما نزدیک به یک هزار و 400 دعوی ایران در این دیوان به جایی نرسیده است.

میزان خسارتی که ایران در قبال این دعاوی پرداخت کرده است، تاکنون به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد که تاکنون ایران با پرداخت اصل و سود یک جانبه تمام قراردادها و همچنین پرداخت میلیاردها دلار پول اضافی بازنده کامل این توافقنامه بوده است.

تعهداتی که یکباره به هوا رفت

صرف‌نظر از دعاوی بین این دیوان حتی اصول اولیه این قرارداد نیز نقض شده است آمریکا دخالت‌های فراوانی را در چارچوب اجرای پروژه‌های جاسوسی خود در ایران انجام داده است.

تحریم‌های فراوانی مالی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم نفت به اجرا درآمده است. از سوی دیگر عملا به دلیل بازنگشتن اموال و دارایی‌های شاه و پرداخت یک جای بدهی‌های ایران کشورمان در بعد مالی نیز در این باره زیان‌های فراوانی دیده است.

نکته اصلی در اینجاست که هیچ گونه تحقیق و تفحصی در این باره صورت نگرفته و تنها هیئتی از مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم در این باره تحقیقاتی را انجام داده است. رک بیانیه الجزایر؛ پایانی ناتمام برای انقلاب دوم، خبرگزاری فارس ، 11 آبان 1392 ، از این رو ضروری است که دیپلمات های ایرانی در مذاکره با 1+5 و به ویژه آمریکا جوانب احتیاطی را رعایت کنند چرا که ژن فریبکاری در ذات دولتمردان ایالات متحده نهفته است و شاید بهتر است بگوئیم این ژن دیگر عیان شده و آمریکا علنا دست به فریب و چپاول ملت ها می زند و ظواهر امر را نیز در این مسئله رعایت نمی کند !

6-  اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 4

7- اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 4

8- اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 9

9-  اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 8 دی 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول