اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس آموزش و پرورش چرام عنوان کرد

بی‌سوادی کمتر از یک هزار نفر در چرام

رئیس آموزش و پرورش شهرستان چرام گفت: در چرام، بی‌سوادی طبق سرشماری در سال 1390 به کمتر از یک ‌هزار نفر رسیده است.

بی‌سوادی کمتر از یک هزار نفر در چرام

محمدقلی جمالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چرام با اشاره به سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، اظهار داشت: سوادآموزی به توفیق فرمان امام خمینی از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی در آمد.

رئیس آموزش و پرورش چرام، اضافه کرد: چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.

وی با اشاره به این فرمایش امام خمینی (ره) که « سوادآموزی یک تکلیف دینی و شرعی است»، عنوان کرد: سوادآموزی، تنها به خواندن و نوشتن و حساب کردن منحصر نمی‌شود، بلکه تلاشی در راه تطبیق افراد بی‌سواد با محیط و جهان اطراف خود و دنیاست که همواره دچار تغییر و تحول است.

این مسئول، آموزش و سواد را زیربنای توسعه دانست و گفت: در هیچ کشوری توسعه مطلوب اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه مسائل دانش‌آموزی، یعنی آموختن دانش و یادگیری تا مقطع دانشگاه تداوم پیدا کند.

جمالی با بیان اینکه پیامبر در سرزمینی به نبوت رسید که تعداد کسانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند بسیار اندک بود و آن جامعه را به شکلی متحول کرد که مدینه مرکز علمی دنیا شد، خاطرنشان کرد: هر کجا ائمه فرصتی پیدا می‌کردند جهت گسترش علم از آن استفاده می‌کردند به ویژه امام جعفر صادق (ع) در 34 سال امامت خود اصلا وارد قیام‌ها نشد و دوران امامتشان دوران گسترش علم بود.

رئیس آموزش و پرورش چرام در ادامه با اشاره به آمار بی‌سوادی در چرام، یادآور شد: بی‌سوادی طبق سرشماری در سال 1390 به کمتر از یک‌هزار نفر رسیده است.

وی فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دی ماه 1358 را یکی از برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی دانست و آن را برکتی برای زدودن چهره جهل و نادانی ملت ایران به خصوص مناطق محروم دانست.

جمالی به ظلم و ستم حکومت‌های قبل اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل ظلم حاکمان و سلطه بیگانگان، بی‌سوادی در جامعه است که به گفته شاه قاجار اگر می‌خواهید بر مملکت حکومت کنید بگذارید مردم بی‌سواد باشند.

این مسئول اضافه کرد: این سیاست در حکومت‌های قبلی به خوبی جواب داد، ملت ایران سال‌ها در غفلت بار ظلم و ستم را به دوش کشیدند.

رئیس آموزش و پرورش چرام در پایان گفت: با رهبری بزرگ و از جنس مردم تلاش و کوشش برای رفع بی‌سوادی شروع شد و جامعه ما که بیش از 80 درصد آن بی‌سواد بود حالا در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام به پنج درصد رسیده است.

انتهای پیام/82002/ن30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول