اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره ورزش و جوانان زیرکوه عنوان کرد

فعالیت 15 هیئت ورزشی در زیرکوه/ نبود سالن اختصاصی

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان زیرکوه به کمبودهای بزرگ در ورزش این شهرستان اشاره کرد و گفت: ضعف امکانات، پیشرفت کم و نبود سالن اختصاصی استعداد و توانمندی‌های ورزشکاران را تحت تأثیر قرار داده است.

فعالیت 15 هیئت ورزشی در زیرکوه/ نبود سالن اختصاصی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، زیرکوه از شهرستان‌های تازه تأسیس خراسان جنوبی است که تا پیش از ارتقاء به شهرستان، ورزش آن چندان رونقی نداشت اما پس از جدایی از شهرستان قاینات، به سمت توسعه و پیشرفت ورزشی پیش رفته است تا حدی که ورزش‌های همگانی بین سنین مختلف در آن رونق گرفته و اجرای برنامه‌های مختلفی چون پیاده‌روی عمومی و بازی‌های بومی و محلی هم به این موضوع کمک کرده است.

با این حال بسیاری از رشته‌های ورزشی در این شهرستان رونق چندانی ندارد زیرا زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آن فراهم نشده است و از این جمله می‌توان به رشته‌های کشتی، شنا، دو و میدانی، تیراندازی، بسکتبال، بدمینتون و... اشاره کرد؛ این درحالی است که با ایجاد شهرستان و راه‌اندازی اداره ورزش و جوانان باید به ورزش این منطقه نگاهی تازه و از آن حمایت شود.

نبود سالن اختصاصی در ورزش پرورش اندام و بدنسازی

یکی از ورزشکاران و علاقمندان به رشته بدن‌سازی می‌گوید: استعدادهای خوبی در این شهرستان وجود دارد اما سالن ویژه برای ورزشکاران این رشته ورزشی نداریم.

جواد کامکار می‌افزاید: به عنوان یکی از علاقمندان به این رشته، درخواست ساخت مکان باشگاه بدن‌سازی خصوصی را به اداره ورزش و جوانان داده‌ام که با موافقت مدیران استانی و شهرستانی، مقدمات آن فراهم شده است و اگر اداره راه و شهرسازی برای تحویل زمین اقدام کند، کار را آغاز می‌کنم.

وی که به عنوان رئیس هیئت بدن‌سازی و پرورش اندام شهرستان نیز فعالیت می‌کند، می‌گوید: در این رشته 150 بیمه شده ورزشی در باشگاه بدن‌سازی دلیران مشغول ورزش هستند و  باشگاه‌های بدن‌سازی ذوالفقار حاجی‌آباد و آبیز نیز فعالیت دارند، هرچند با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

کامکار ادامه می‌دهد: تا به حال توانسته‌ایم در رشته‌های پاورلفتینگ، تک پرس، مچ اندازی، طناب‌کشی و کبدی برای  نخستین‌بار در شهرستان مسابقاتی را برگزار کنیم که با استقبال چشمگیری همراه بوده است اما مسئولان هم باید از ما حمایت بیشتری داشته‌ باشند.

یکی از دوستداران رشته والیبال هم می‌گوید: مسابقات والیبال فقط در مناسبت‌های سال مثل دهه فجر و ماه رمضان در زیرکوه برگزار می‌شود و در طول سال برنامه‌ریزی خاصی نداریم.

علی حسنی ادامه می‌دهد: دو سالن ورزشی حاجی‌آباد و آبیز در اختیار آموزش و پرورش است و بیشتر اوقات در آن به روی علاقمندان به ورزش بسته است و باید تا زمانی که سالن‌های ناتمام تکمیل شود مسئولان هیئت‌ها و روسای اداره‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش با هماهنگی هم، سالن‌ها را در اختیار جوانان قرار دهند.

ضعف امکانات و پیشرفت کم در ورزش زیرکوه

شهرستان زیرکوه با توجه به وجود رشته کوه‌هایی چون شاسکوه و کوه‌های آهنگران، از شرایط بسیار خوبی برای کوهنوردی برخوردار است. این مطلب را رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان عنوان می‌کند و می‌گوید: وجود رشته کوه‌های فراوان در شهرستان  سبب شده است تعداد زیادی از مردم منطقه به صورت خودجوش به این ورزش بپردازند.

محمدرضا ناصحی می‌افزاید: با توجه به علاقه جوانان به این رشته، هیئت کوهنوردی شاسکوه، آبیز با عضویت 50 نفر از فرهنگیان و دیگر علاقه‌مندان راه‌اندازی شد که در ابتدا از طرف اداره ورزش و جوانان مورد تشویق قرار گرفت اما به دلیل حمایت نشدن از طرف مسئولان و نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز، فعالیتش کم شده است.

وی می‌گوید: یک سال است که هیئت کوهنوردی زیرکوه فعالیت خود را آغاز کرده است و از بیشتر روستاهای شهرستان هم متقاضی عضویت داشته‌ایم اما به دلیل ضعف امکانات ورزشی اولیه، این موضوع محقق نشده و چندان پیشرفتی نداشته است.

ناصحی حمایت مسئولان و وجود امکانات اولیه را سبب ایجاد انگیزه و استقبال جوانان از این رشته جذاب ورزشی می‌داند و می‌گوید: تعداد 15 نفر از اعضای هیئت کوهنوردی شاسکوه گواهینامه صخره‌نوردی دارند اما از داشتن امکانات محروم هستند.

از یک زمین فوتبال خاکی هم محرومیم

رئیس هیئت فوتبال زیرکوه می‌گوید: حدود دو ماه است که مسئولیت هیئت به من واگذار شده و در این مدت چند جام برگزار کرده‌ایم که در آخرین دوره علاوه بر رشد کیفی و حضور 24 تیم در مسابقات، شاهد رشد کمی بسیار خوب آن هم بودیم.

حجت‌الاسلام ملاکی می‌افزاید: در هیئت فوتبال شهرستان کمیته داوران، کمیته برگزاری مسابقات، کمیته انضباطی و کمیته عضوگیری تشکیل شده است، همچنین طرح استعدادیابی فعال است و این فوتبالیست‌های این شهرستان در برنامه‌های استانی شرکت کرده‌اند، اما با تمام اقدام‌های انجام شده مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

به گفته وی، فوتبال زیرکوه در مجموع در رشته فوتسال خلاصه می‌شود زیرا حتی یک زمین خاکی مناسب برای فوتبال دوستان شهرستان وجود ندارد از طرفی بافت جمعیتی به شکلی است که هماهنگی بین فوتبال دوستان برای پیشبرد رشته فوتبال در منطقه بسیار دشوار است و آشنا نبودن برخی مسئولان با تشکیلات هیئت فوتبال، فعالیت هیئت را دشوار کرده است.

ملاکی اظهار می‌کند: برخی تصور می‌کنند که هیئت فوتبال همان اداره ورزش و جوانان است در حالی که شاید هدف یکی باشد اما تشکیلات متفاوت است و با وجود حمایت‌های موردی هیئت فوتبال استان حتی یک اتاق کوچک با امکانات حداقلی در اختیار این هیئت شهرستانی نیست و باید قبول کرد که بدون امکانات انجام کارهای بزرگ محال است یا بسیار دشوار انجام می‌شود.

به گفته وی، برگزاری لیگ شهرستان در رشته فوتسال، راه‌اندازی فوتسال بانوان و تشویق نوجوانان و جوانان به فعالیت در رشته فوتبال ساحلی از برنامه‌های آینده هیئت فوتبال شهرستان است که بدون حمایت و همدلی مسئولان میسر نمی‌شود.

تشکیل 15 هیئت ورزشی در شهرستان زیرکوه

سرپرست اداره ورزش و جوانان زیرکوه با اشاره به وجود سه سالن ورزشی حاجی‌آباد، زهان و شاهرخت این شهرستان می‌گوید: بعد از ارتقای زیرکوه و آغاز  فعالیت اداره ورزش و جوانان بیش از 15 هیئت ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، کاراته، موتورسواری، کوهنوردی، بدن‌سازی، پینگ‌پنگ، تیراندازی و... در زیرکوه تشکیل شده است و بیشتر دوست‌داران ورزش در قالب این هیئت‌ها سامان‌دهی شده‌اند که بیش از 800 بیمه شده را زیر پوشش دارند.

جعفر علی‌آبادی با اشاره به کمبود اعتبارات و فضای ورزشی می‌افزاید: قصد داریم در طرح آمایش سرزمین در آینده توجه بیشتر را به رشته‌هایی معطوف کنیم که در زمینه امکانات و تجهیزات مشکل کمتری داشته باشند و علاوه بر این با توجه به علاقه و وجود استعدادهای شهرستان، در قالب هیئت‌های ورزشی فعالیت می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای ایجاد شور و  نشاط در بین دانش‌آموزان سه مرحله استعدادیابی انجام شده است و به مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر، عید غدیر، هفته دفاع مقدس، بسیج و دولت مسابقه برگزار شده است در حدی که با  مسابقات کاراته استانی هم‌طراز  بوده است و در مسابقات کاراته قهرمانی خراسان جنوبی مقام نخست این رشته در سبک یونیون را به دست آورده‌ایم.

علی‌آبادی به برگزاری نخستین جشنواره ورزش‌های بومی و محلی شرق کشور در حاجی‌آباد زیرکوه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این جشنواره ورزشکارانی از هشت استان شرقی کشور حضور داشتند که تیم شهرستان زیرکوه در مسابقات بومی محلی و در مجموع تیمی مقام نخست را کسب کرد.

اختصاص 7 میلیارد ریال اعتبارات برای پروژه‌های ورزشی زیرکوه

وی در راستای اعتبارات و امکانات هیئت‌های ورزشی زیرکوه می‌گوید: سال گذشته کمبود اعتبارات گریبانگیر همه اداره‌های ورزش و جوانان شهرستان بود، اما با وجود این مشکلات توانستیم در حد توانمان یکسری امکانات و تجهیزات ورزشی مثل لباس و توپ، تجهیزات بدن‌سازی، تاتامی، میز پینگ‌پنگ و  چهار قبضه تفنگ‌بادی در اختیار هیئت‌های ورزشی قرار دهیم.

سرپرست اداره ورزش و جوانان زیرکوه در ادامه از اجرای پروژه زمین چمن مصنوعی شهرستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و مساعدت مسئولان خراسان جنوبی و شهرستانی از محل اعتبارات ماده 180 مبلغ 7 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مرحله نخست طرح‌های ورزشی اختصاص یافته است که به زودی این پروژه‌ها اجرایی می‍‌‌شود.

علی‌آبادی، سهم اداره ورزش و جوانان شهرستان زیرکوه از اعتبارات امسال را 5 میلیارد و 400 میلیون ریال است که اختصاص این رقم بی‌سابقه است.

وی می‌افزاید: سالن چند منظوره آبیز هم از پروژه‌های ملی ناتمام است که برای تکمیل آن به 4  میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با پیگیری‌های انجام شده به زودی شاهد افتتاح این سالن چند منظوره و سالن چند منظوره روستای افین که در سال جاری  از محل اعتبارات تملک شهرستان 900 میلیون ریال به آن اختصاص یافته است، می‌باشیم.

احداث دو سالن ورزشی توسط خیران در دو روستای  شهرستان زیرکوه

سرپرست اداره ورزش و جوانان زیرکوه از احداث گود زورخانه در این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید :زمین این گود تحویل و تفاهم‌نامه لازم امضا شده است و اجرای آن با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به زودی آغاز می‌شود.

علی‌آبادی به پیگیری و به نتیجه رسیدن احداث دو سالن ورزشی خیرساز در شهرستان زیرکوه اشاره می‌کند و ادامه می‌‌دهد: کلنگ یکی از این سالن‌ها در روستای شیرگ به زمین زده شده است و سالن دیگر هم در روستای بمرود احداث می‌شود.

وی خواستار همکاری و همراهی تمام نهادها و علاقمندان به ورزش شهرستان می‌شود و می‌گوید: می‌توانیم با مشورت، همکاری و همدلی گام‌های خوبی برای پیشرفت ورزش و شناخت استعدادهای ورزشی شهرستان برداریم که در خور و شأن ورزشکاران شهرستان زیرکوه باشد.

انتهای پیام/69014/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول