اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«سنه‎کوه» روستایی متعلق به 3 شهر مازندران

در شناسنامه اهالی «سنه‎کوه» در حال حاضر نام شهرستان‎های ساری، میاندرود و نکا دیده می‎شود و باید دید مسئولان چه تدبیری برای رفع این مشکل دارند.

«سنه‎کوه» روستایی متعلق به 3 شهر مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، روستای سنه‎کوه با جمعیت ثابت 100 نفر و جمیت متغیر 1500 نفر در جنوب شهرستان میاندرود روستایی ییلاقی و خوش‌آب و هوا است که قبل از تاسیس شهرستان میاندرود جز بخش میاندرود در شهرستان ساری بوده است.

بسیاری از اهالی این روستا دارای نام خانوادگی با پسوند سنه‎کوهی هستند و این مساله دلیل مهمی برای اثبات تعلق آنان به این روستا است.

سنه‎کوه به معنی سینه‎کوه نامیست با توجه به شرایط جغرافیایی این روستا اما از همان زمان صدور نخستین شناسنامه برای مردم این روستا در دهه‎های گذشته برخی از اهالی با پسوند اشتباه سنه‌کور شناسنامه گرفتند و این ابتدای راه مشکلات بعدی اهالی این روستا بود.

بخش میاندرود پس از ارتقا به شهرستان دارای ثبت احوال مستقل شد و به نظر می‎رسد که این روستا نیز به بخش مرکزی میاندرود تعلق داشته باشد اما این مساله حداقل در شناسنامه‎ اهالی دیده نمی‎شود.

شاید فکر کنیم که این روستا از شهرستان ساری جدا نشده است اما نکته جالب اینکه در شناسنامه‌های مردم روستای سنه‎کوه جدیدا به بخش هزار جریب نکا ملحق شده است.

این جوان میاندرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از تعویض شناسنامه خود به دلیل تغییر نام خانوادگی خبر داد و گفت:  وقتی شناسنامه جدیدم را دریافت کردم متوجه شدم به شهرستان دیگری تعلق دارم.

محمد حقی بیان داشت: روستای سنه‎کوه در گذشته به اشتباه سنه‎کور نیز ثبت شده بود و شاید به همین دلیل اشکالات بعدی در اسناد هویتی اهالی به‌وجود آمده است و برای پیگیری این مساله مجددا به ثبت احوال مراجعه کردم و به من گفتند:«این اتفاق در سیستم کشوری افتاده است و کاری از دست ما بر نمی‎آید».

حقی تصریح کرد: شماره ملی من با توجه به اینکه در شهرستان ساری متولد شده‎ام با عدد 208 شروع می‎شود اما اینکه محل تولدم در شناسنامه نکا است جای بسی حیرت دارد و حتی ممکن است تبعات بعدی را برای من و کسانی که به این مشکل برخورده‎اند در بر داشته باشد.

محمد عبدی سنه‎کوهی یکی دیگر ازا هالی این منطقه در این مورد گفت: در شناسنامه من پسوند «سنه‎کوهی» مشاهده می‎شود اما از سال‎های گذشته محل تولدم به اشتباه «سنه‎کور» نوشته شده است که مغایرتی عجیب در یک صفحه از شناسنامه محسوب می‎شود.

وی تصریح کرد: اما در شناسنامه یکی از برادرانم پسوند سنه‌کوری ثبت شده است و این مشکل بسیاری از مردم این روستا است در گذشته چندین مرتبه برای رفع این مشکل به ثبت‎احوال مراجعه کرده‎ایم اما جواب قانع کننده‎ای به ما نداده‎اند و نگران این هستیم که در آینده مشکلات بیشتری برای ما به‌وجود بیاید زیرا جمعیت روستا و کسانی که این مشکل را دارند رو به افزایش است و با افزایش شناسنامه‏‌ها دامنه این اشکالات رو به افزایش است.

این شهروند مازندرانی با چهره‎ای نگران ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم هیچ روستایی به نام سنه‌کور در بخش هزار جریب نکا وجود ندارد اما یک روستای خیالی در این بخش به‌جود آمده است که حاصل اشتباهات فردی گذشته در اداره ثبت احوال و عدم پیگیری امروز مسئولان این اداره است.

اما جالب‎ترین نکته در این روستا این است که در شناسنامه اهالی سنه‎کوه در حال حاضر نام شهرستان‎های ساری میاندرود و نکا دیده می‎شود وباید دید مسئولان چه تدبیری برای رفع این مشکل دارند.

انتهای پیام/86021/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول