اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف استان کردستان خبر داد

رشد 60 درصدی در آمد موقوفات و بقاع متبرکه در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 40 میلیارد ریال درآمد ازموقوفات و بقاع متبرکه در کردستان حاصل شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 60 درصد رشد نشان می‌دهد.

رشد 60 درصدی در آمد موقوفات و بقاع متبرکه در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، سلمان روحی در همایش وقف و مبلغین که پیش از ظهر امروز در دفتر امام جمعه قروه برگزار شد، اظهار کرد: این درآمد بر اساس نیت واقفین در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اوقافی و قرآنی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال 22 موقوفه در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: سال گذشته در همین مدت یازده وقف در استان کردستان به ثبت رسیده بود، که رشد دو برابری موقوفات در استان را شاهد هستیم.

وی افزایش 100 درصدی ثبت موقوفات در کردستان را حاکی از نهادینه شدن فرهنگ وقف، به عنوان احسان ماندگار در بین مردم اعلام کرد.

به گفته روحی، در حال حاضر یک‌هزار و 600 موقوفه با بیش از 15 هزار رقبه در کردستان وجود دارد که آمار رقبات روز به روز در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه شناسایی رقبات جدید و عقد اجاره‌نامه، در سال‌جاری با رشد 50 درصدی در مقایسه با سال گذشته در استان روبرو بوده‌ایم.

روحی با بیان اینکه شهرستان سنندج بیشترین تعداد موقوفات استان را دارد، گفت: موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان قروه بیشترین میزان درآمد را در استان دارند.

این مسئول پردرآمدترین و شاخص‌ترین موقوفات کردستان را موقوفه میرمحمود قروه و شیخ‌محمد سنندج اعلام و اظهار داشت: از موقوفات خاص در استان نیز می‌توان به موقوفه خاص کمک هزینه سفر به عتبات عالیات در بیجار و موقوفه خاص بیماران دیالیزی در سنندج اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این نهاد در سال‌جاری گفت: برگزاری طرح آرامش بهاری و یاس نبوی در مساجد و امامزاده‌ها دو برنامه اصلی اداره‌‌کل اوقاف استان در سال گذشته بود که با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

روحی با تاکید بر توسعه گردشگری مذهبی در جامعه خاطرنشان کرد: عمل به منویات ارزشمند مقام معظم رهبری در راستای تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، مهم‌ترین هدفی است که با بهره‌گیری از این طرح می‌توان دنبال کرد.

وی با بیان اینکه امامزاده باباگرگر قروه یکی از مناطق مستعد در زمینه گردشگری مذهبی است، تصریح کرد: این بقعه متبرکه سالانه پذیرای هزاران نفر از زائران در استان و خارج این استان است که پربازدیدترین منطقه توریستی مذهبی استان به شمار می‌رود.

روحی تداوم تلاش مسئولان برای نهادینه شدن این بقعه به عنوان قطب فرهنگی را خواستار شد.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد موقوفات استان وقف مساجد است، تصریح کرد: در استان تنها یک موقوفه قرآنی داریم و برای اعتلای فرهنگ قرآنی نیازمند موقوفات بیشتری در عرصه قرآنی هستیم که امیدواریم واقفان و مردم خیراندیش در این راستا نیز گام بردارند.

روحی وقف را جریانی دو سویه معرفی کرد و افزود: در یک سوی این جریان اصحاب وقف و در سوی دیگر مبلغین و مروجین این سنت، قرار دارند.

مدیرکل اوقاف و امرو خیریه کردستان با اشاره به زیبایی‌های دین اسلام در ابعاد مختلف، خاطرنشان کرد: وقف بر مبنای نیاز جامعه و نوع نگاه مردم به این سنت، در هیچ مکتب و مرامی یافت نمی‌شود.

وی تبلیغ و ترویج وقف را نیازمند هدایت عملی مردم به سوی آن اعلام و اظهار داشت: بیان زیبایی‌ها و کارکردهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی وقف، راهکاری برای گسترش آن است.

به گفته روحی، نیمی از موقوفات و رقبات در کردستان درآمدزایی ندارند و اجاره بهای رقبات در این استان بسیار پایین است که باید در همه عرصه‌ها در حوزه وقف بازنگری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: احیای موقوفات و عمران و بازسازی آن از اولویت‌های کاری این نهاد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در پایان امر تبلیغ در قروه را مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد این نحوه تبلیغ در استان فراگیر شود.

انتهای پیام/79009/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول