اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار مرکزی

سند سجلی پدر علم زمین شناسی ایران در اراک رونمایی شد

طی مراسمی با حضور استاندار مرکزی سند سجلی میرزا عبدالکریم خان قریب پدر علم زمین شناسی ایران در اراک رونمایی شد.

سند سجلی پدر علم زمین شناسی ایران در اراک رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی بعد از ظهر امروز در مراسم رونمایی از این سند گفت: بر اساس اعلام شورای فرهنگ عمومی، سوم دی ‌ماه به دلیل صدور نخستین شناسنامه ایرانی در سال 1297 به نام فاطمه ایرانی به مناسبت روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است.

مهدی چقایی افزود: در استان مرکزی نیز نخستین شناسنامه در 29 شهریور 1304 به نام علی اکبر خان طهماسبی صادر شده است.

وی افزود: ثبت احوال علاوه بر وظایف سازمانی اعم از ثبت وقایع چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق، صدور اسناد هویتی ایرانیان، جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی فعالیت‌ها و اقدامات موثر دیگری نیز انجام می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی، فعال کردن دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ICT روستایی و ارائه برخی خدمات ثبت احوال از طریق این دفاتر را از اقدامات موثر ثبت احوال استان برشمرد و تصریح کرد: ثبت احوال استان مرکزی توانسته با ایجاد پایگاه اطلاعاتی، 50 نوع گزارش را به دستگاه‌های استان ارائه دهد.

چقایی با بیان اینکه ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی در برنامه‌ریزی‌های کلان و استانی نقش تعیین کننده‌ای دارد، ابراز داشت: یکی از وظایف سازمان ثبت احوال ارائه آمار جمعیتی به روز و تحلیل و پیش‌بینی وضعیت جمعیت استان است.

وی خاطرنشان کرد: براساس تحلیل‌های آماری در سال‌های اخیر رشد جمعیت استان روند نزولی داشته و جمعیت استان مرکزی رو به میانسالی پیش می‌رود و در سال‌های آتی در استان شاهد دو واقعه تجرد مردان و میانسالی خواهیم بود.

به گفته وی؛ در ثبت احوال استان مرکزی در راستای الکترونیکی کردن اسناد و فرآیندهای صدور کارت هوشمند ملی اقدامات خوبی انجام شده و تمامی زیرساخت‌ها برای صدور کارت هوشمند ملی فراهم است.

وی از صدور 150 کارت هوشمند ملی در استان خبر داد و افزود: با قول مساعد استانداری و تامین اعتبار برای صدور کارت هوشمند در استان مرکزی، فراخوان صدور کارت هوشمند ملی در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور در 22 بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: سازمان ثبت احوال یکی از پر مراجعه کننده‌ترین دستگاه‌های دولتی است و ثبت احوال استان در سال‌های 90 و 91 در بحث پوشش وقایع حیاتی رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

در این مراسم از مشایخی رئیس ثبت احوال محلات، مهردوست معاون ثبت احوال اراک، سعیده محسنی کارشناس ثبت احوال دلیجان، خسروبیگی کارشناس حوزه ستادی، روح‌الله رضایی کارمند ثبت احوال دلیجان و ابطحی کارمند ثبت احوال اراک به عنوان کارمندان نمونه ثبت احوال استان تجلیل شد.

در این مراسم از سند سجلی پدر علم زمین شناسی ایران میرزا عبدالکریم خان قریب  رونمایی شد.

استاد عبدالکریم قریب گرکانی در سال 1291 خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود و دو ساله بود که به اتفاق خانواده به گرکان از توابع آشتیان بازگشت و دوران کودکی خود را در آن جا گذراند.

دکتر قریب تا اواخر عمر همچنان به فعالیت، تحقیق، تدریس و مطالعه مشغول بود و در 17 بهمن سال 1381 بر اثر سکته قلبی درگذشت و بنا به وصیتش در زادگاهش آشتیان به خاک سپرده شد و آرامگاه وی در محوطه دانشگاه آزاد آشتیان قرار دارد.

برخی از تالیفات وی بلورشناسی،کانی‌شناسی، سنگ شناسی، فرهنگ زمین‌شناسی و... است.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول