اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان مطرح کرد

احتمال مداخله شورای امنیت درباره حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان

یک کارشناس افغان از احتمال دخالت شورای امنیت در خصوص ادامه حضور نظامیان آمریکایی در صورت عدم امضای پیمان امنیتی بین کابل-واشنگتن خبر داد.

احتمال مداخله شورای امنیت درباره حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی افغان در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع نیوز افغانستان درباره احتمال عدم امضا پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن اظهار داشت: اگر تمرکز اطلاعاتی در این منطقه (پیرامون افغانستان) کمتر شود، غرب تهدید خواهد شد و به همین دلیل در چارچوب توافقات استراتژیک زمینه حضور نیروهای خارجی در افغانستان وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر این توافقنامه امضا نشود، معتقدم که شورای امنیت سازمان ملل بنابر تهدیداتی که از بنیادگرایی منطقه احساس می‌کند، با مصوبه دیگری حضور نیروهای خارجی را در افغانستان تمدید خواهد کرد و در آن زمان مردم و دولت افغانستان در مقابل عمل انجام شده قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مشابه آن چه در عراق روی داد، گفت: به نظر من نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک نمی‌کنند. در عراق وقتی نیروهای آمریکایی این کشور را ترک می‌کردند، زمینه حضور این نیروها در کشورهای اطراف میسر بود و از آنجا می‌توانستند عملیات‌های خود را به پیش ببرند اما در این منطقه چنین زمینه‌ای وجود ندارد.

این کارشناس ادامه داد: به همین دلیل چین و روسیه از این وضعیت نگران بوده و با این توافقنامه موافقت کرده‌اند.

کوهستانی معتقد است که بر اساس همین ملاحظات آمریکا، افغانستان را ترک نخواهد کرد.

وی 2 روز پیش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود که مسئله امضای پیمان امنیتی با ناتو از حدود 2 سال پیش مطرح بوده است اما اینکه در شرایط فعلی امضای این پیمان از سوی ناتو مجددا مطرح می‎شود به خاطر اعمال فشار بیشتر به افغانستان است تا افغانستان به خاطر ترس از بحران‎های پیش‎رو، پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را به امضا برساند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول