اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

‎همپیمانان آمریکا بیشترین فشار را برای امضای پیمان امنیتی وارد می‎کنند

کارشناس افغان امور نظامی طرح امضای پیمان امنیتی افغانستان و ناتو از سوی این سازمان را با هدف اعمال فشار بیشتر بر افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا ارزیابی کرد.

‎همپیمانان آمریکا بیشترین فشار را برای امضای پیمان امنیتی وارد می‎کنند

«جاوید کوهستانی» کارشناس امور نظامی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت که مسئله امضای پیمان امنیتی با ناتو از حدود 2 سال پیش مطرح شده بود اما اینکه در شرایط فعلی امضای این پیمان از سوی ناتو مطرح می‎شود به خاطر اعمال فشار بیشتر به افغانستان است تا افغانستان به خاطر ترس از بحران‎های پیش‎رو، پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را به امضا برساند.

وی افزود: درست است که مسئله امضای پیمان با ناتو به گونه‌ای تشویقی مطرح می‎شود اما کشورهای همپیمان با آمریکا در واقع می‎خواهند به افغانستان هشدار دهند که برای تنها نماندن، باید با آمریکا پیمان امنیتی را به امضا برساند.

وی گفت که امضای پیمان همکاری با ناتو در برگیرنده میزان کمک کشورهای عضو ناتو به افغانستان می‎باشد و این پیمان جایگزینی بر پیمان امنیتی نخواهد بود.

وی اظهار داشت که برای امضای پیمان امنیتی با ناتو، نخست باید پیمان امنیتی کابل – واشنگتن به امضا برسد.

دور شدن افغانستان از منطقه با امضای پیمان

کوهستانی همچنین گفت که امضای پیمان با ناتو به عنوان یک سازمان نظامی و متشکل از دهها کشور، بسیار حساس‎تر از امضای پیمان با آمریکا می‎باشد پس از این جهت باید دقت فراوانی در امضای این پیمان صورت گیرد.

به گفته این کارشناس افغان، امضای پیمان با ناتو برای افغانستان به معنای همکاری طولانی مدت با ناتو است که این مسئله افغانستان را از وضعیت بی‎طرفی در منطقه بیرون می‎کشد.

وی افزود که در صورت امضای پیمان با ناتو، افغانستان ملزم خواهد بود تا از ناتو حمایت کند و نه تنها منافع آمریکا بلکه منافع غرب را باید در افغانستان پیاده کند.

به باور وی، دنبال کردن منافع غرب در افغانستان علاوه بر اینکه در بسیاری موارد با منافع افغانستان در تقابل قرار دارد، باعث خواهد شد تا تمام کشورهای منطقه مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان، در روابط‎ خود با افغانستان تجدیدنظر کنند.

فواید امضای پیمان با ناتو

کوهستانی گفت که با وجود ضرر و زیان موجود، امضای این پیمان برای افغانستان عاری از فایده هم نخواهد بود.

وی افزود که در صورت امضای این پیمان، نظامیان خارجی نیروهای افغان را آموزش خواهند داد تا بتوانند در ادامۀ جنگ با افراط گرایان مبارزه کنند.

بغداد و کابل بسیار با هم تفاوت دارد

کوهستانی همچنین تاکید کرد: هشدار روز گذشته «باراک اوباما» در مورد خروج از افغانستان، نشان می‎دهد که آمریکا دیگر به دید گذشته و ترحم به افغانستان نمی‎نگرد و دیپلماسی گذشته این کشور که بر اساس گذشت و همکاری با افغانستان بود، تغییر کرده است و آمریکا به چشم دیگری به افغانستان می‎نگرد.

او گفت که اکنون و در شرایط فعلی، تنها مسئله‌ای که آمریکا در افغانستان دنبال می‎کند، منافع این کشور است و باید سیاستمداران افغانستان به ویژه رئیس جمهور افغانستان متوجه باشد که آمریکا منافع افغانستان را زیر پا نگذارد.

این کارشناس افغان، هشدارهای روز گذشته اوباما در مورد خروج کامل از افغانستان مانند عراق را با هدف اعمال فشارهای بیشتر می‎داند و می‎گوید که آمریکا هرگز افغانستان را مانند عراق ترک نخواهد کرد به دلیل اینکه در این منطقه از آسیا، پایگاهی مطمئن‎تر از افغانستان برای آمریکا وجود ندارد.

وی افزود که شرایط جغرافیایی کابل و بغداد تفاوت زیادی دارد، آمریکا در حوزه خلیج چندین پایگاه دیگر داشت اما در افغانستان مجبور است که بماند.

به باور کوهستانی، اکنون که آمریکا در خصوص امضای پیمان امنیتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری تمرکز خواهد کرد و اگر افغانستان بعد از انتخابات هم حاضر به امضای این پیمان نشود، این کشور با صدور فرمان شورای امنیت ملل متحد، ادامه حضورش را در افغانستان قانونی جلوه خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول