اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با فارس عنوان کرد

زمینه‌سازی ناتو برای امضای پیمان امنیتی کابل - واشنگتن

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به ناامیدی دولت آمریکا از امضای پیمان امنیتی اظهار داشت: ناتو با آغاز مذاکرات در مورد تداوم حضور در افغانستان قصد دارد برای امضای پیمان کابل-واشنگتن زمینه‌سازی کند.

زمینه‌سازی ناتو برای امضای پیمان امنیتی کابل - واشنگتن

«محمد داود اساس» عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت که کشور‎های عضو ناتو وابسته به آمریکا بوده و هرگز سیاست جداگانه‌ای نخواهند داشت.

به گفته اساس، با آنکه کشورهای عضو ناتو از امضای پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن ناامید هستند، اما تلاش دارند تا روابط میان افغانستان و آمریکا را استحکام ببخشند.

مذاکرات ناتو با دولت افغانستان زمینه‎سازی برای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن است

اساس در ادامه گفت: ناتو با آغاز مذاکرات در مورد تداوم حضور در افغانستان می‎خواهد برای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن زمینه سازی کند.

به باور وی، اگر ناتو قصد نداشت در این راستا زمینه سازی کند، پس چرا چندی قبل اعلام کرده بود که حضور آنها وابسته به حضور آمریکا در افغانستان است.

این عضو مجلس سنای افغانستان بر این اعتقاد است که زمینه‎سازی ناتو برای امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن هیچ تاثیری بر دولت افغانستان نخواهد داشت، زیرا دولتمردان افغانستان هر پیمانی را که به منافع افغانستان تلقی کنند، آن‎ را امضا کرده و در غیر آن صورت آ‎را رد می‎کنند.

ناتو مدافع منافع آمریکاست

اساس در ادامه اظهار داشت: ناتو یکی از متحدان آمریکا بوده و در تمام طول عمر خود با توجه به منافع آن کشور کار کرده است و به همین علت به دنبال تداوم حضور در افغانستان است.

به باور وی، منظور اصلی ناتو از مذاکرات با دولت افغانستان دوستی با این کشور نبوده، بلکه به دست آوردن منافع آمریکا در افغانستان است.

این عضو مجلس سنای افغانستان تصریح کرد: آمریکا از 40 سال به این سو قصد حضور در افغانستان را داشته و پس از حضور نظامی در این کشور ناتو نیز با آن همکاری‎های گسترده‌ای داشته است.

وی معتقد است که آمریکا برای عملی شدن پلان‎های دراز مدت خود به همکاری ناتو در افغانستان نیاز داشته و ناتو نیز در این راستا آماده هر نوع همکاری با آن کشور می‎باشد.

اساس در ادامه گفت: آمریکا این بار نیز به ناتو مشورت داده است که مذاکرات روی توافق نامه با افغانستان را آغاز کند، تا بتواند از این راه منافع تازه‎ای را به دست آورد.

به اعتقاد وی، ناتو هر نوع خواسته‎های آمریکا را قبول خواهد کرد، زیرا تمام کشورهای عضو ناتو با آمریکا متحد می‎باشند.

وابستگی ناتو و کشورهای غربی با آمریکا به نفع افغانستان نیست

به گفته اساس، اگر ناتو و کشورهای غربی با آمریکا وابستگی داشته و سیاست آن کشور را در قبال افغانستان دنبال ‎کنند این کار آن‎ها به هیچ وجه به نفع ملت و دولت افغانستان نیست.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی و سازمان‎های بین‌المللی در عقد قرارداد با دولت افغانستان باید به طور مستقلانه عمل کنند.

به گفته وی، اگر کشورهای غربی و سازمان‎های بین‌المللی وابستگی خود را با دولت آمریکا حفظ کرده و برای منافع آن کشور در افغانستان اقدام کنند، ملت و دولت افغانستان هیچ‎گاه به آن‎ها اجازه حضور در افغانستان را نخواهد داد و قراردادی امضا نخواهد کرد.

به باور وی، ملت و دولت افغانستان هم‎اکنون به میزان لازم از درک شرایط جهانی رسیده است که بتواند قراردادهای که به منافع آن‎ها است قبول و اگر به منافع آن‎ها نباشد، رد کنند.

اعلام وابستگی کشورهای غربی با آمریکا برای افغانستان تهدید آفرین است

اساس می‎گوید که وابستگی کشورهای غربی با آمریکا تهدید آفرین است و آنها از این راه می‎خواهند بر دولت افغانستان فشار وارد کرده تا دولت افغانستان پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را به امضا برساند.

این عضو مجلس سنای افغانستان تصریح کرد: کشورهای غربی و سازمان‎های بین‌المللی می‎خواهند با فشارهای خود بر دولت افغانستان این کشور را متقاعد کنند پیمان امنیتی را به امضا برساند.

وی خاطرنشان ساخت: دولت افغانستان هیچ‎گاه زیر بار کشورهای غربی قرار نگرفته و هرکار که به نفع حاکمیت ملی این کشور باشد، انجام خواهد داد.

با آنکه دولت آمریکا و کشورهای غربی از مدت‌ها قبل برای امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند، اما شماری زیادی از مقامات دولتی، روحانیون، جامعه مدنی و مردم افغانستان از این پیمان خوشبین نبوده و آن‎ را به نفع دولت و ملت افغانستان نمی‎دانند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول