اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

استاد دانشگاه کابل در گفت‎وگو با فارس:

بحران‎ کنونی افغانستان راه‎حل منطقه‎ای دارد/روابط منطقه‌ای جایگزین پیمان امنیتی

استاد دانشگاه «خاتم النبیین» کابل گفت: افغانستان برای رفع نابسامانی‎های فعلی کشور و به جای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن باید روابط با کشورهای منطقه را بهبود بخشد.

بحران‎ کنونی افغانستان راه‎حل منطقه‎ای دارد/روابط منطقه‌ای جایگزین پیمان امنیتی

«محمد ذکی کریمی» استاد دانشگاه خاتم النبیین(ص) کابل در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت که نابسامانی‎ها و بحران‎های فعلی افغانستان با حمایت و بهبود روابط افغانستان با کشورهای منطقه حل خواهد شد.

وی افزود که بهبود وضعیت فعلی افغانستان به نفع تمام کشورهای منطقه است و از همین رو امید می‎رود که این کشورها در راستای بهبود وضعیت افغانستان گام‎های بهتری بردارند.

بهبود روابط افغانستان با منطقه

به گفته کریمی، افغانستان باید برای جلب هر چه بیشتر این حمایت‎ها و رفع نابسامانی‎های فعلی کشور، روابطش را با کشورهای منطقه بهبود بخشد.

وی گفت: هر چند که افغانستان تاکنون روابط خوبی با همسایه‎ها داشته اما پاکستان یکی از مهمترین عوامل دخیل در بهبود وضعیت افغانستان است و این کشور می‎تواند تیرگی روابط بین 2 طرف را مرتفع سازد و روابط بسیار خوبی را با پاکستان ایجاد کند.

استاد دانشگاه‌های کابل همچنین می‎گوید که پاکستان نیز باید در روابط خود با افغانستان از هرگونه بهانه‎گیری پرهیز کرده و به هدف بهبود روابط 2 طرف گام بردارد.

وی افزود که افغانستان با جلوگیری از به میان آمدن تنش‎های بیشتر در روابطش با پاکستان و رفع معضلاتی چون خط دیورند، می‎تواند حمایت عملی پاکستان را در قبال روند صلح و رفع بحران‎های دیگر افغانستان به همراه داشته باشد.

به باور وی، صلح و ثبات افغانستان تنها و تنها در گرو همکاری کشورهای منطقه است و افغانستان در صورتی که بتواند حمایت منطقه‎ای را بدست بیاورد، به صلح و ثبات دست خواهد یافت.

به گفته وی، در حال حاضر دولت تازه روی کار آمده «نواز شریف» در پاکستان از حمایت ارتش این کشور برخوردار نیست و با مستحکم‎تر شدن دولت نواز شریف و ایجاد هماهنگی بیشتر میان ارتش و دولت ملکی این کشور، حمایت این کشور از بهبود وضعیت افغانستان نیز بیشتر کارساز خواهد بود.

وی گفت که صدر اعظم پاکستان در سفر اخیر خود به کابل از حمایت عملی این کشور از صلح و ثبات در افغانستان خبر داده که این خود تعهد خوبی است.

این در حالی است که نواز شریف نخست وزیر پاکستان امروز در تازه‎ترین اظهاراتش گفته است که با همکاری پاکستان و هند با افغانستان، بحران‎های فعلی افغانستان نیز رفع خواهد شد.

گسترش روابط با منطقه جایگزینی بر پیمان امنیتی

به باور وی، تعبیرهای نادرستی از پیمان امنیتی کابل – واشنگتن می‎شود و حتی شماری امضای این پیمان را تنها راه حل بحران‎های فعلی افغانستان می‎دانند.

وی افزود که امضای این پیمان باعث خواهد شد تا کشورهای منطقه از جمله پاکستان و ایران حمایت‎‌های خود را از افغانستان قطع کنند و این مسئله برای مشکلات فعلی افغانستان که راه‎حلش در حمایت کشورهای منطقه است، بسیار خطرناک خواهد بود.

وی گفت که افغانستان همچنان که باید جلب حمایت عملی کشورهای منطقه را در اولویت فعالیت‎های سیاسی‎ خود قرار دهد، روابط متعادلی را نیز باید با تمام کشورهای خارجی داشته باشد.

به گفته وی، اکنون افغانستان نیز به اهمیت نقش کشورهای منطقه در رفع نابسامانی‎های کشور پی برده و در این اواخر روابط حسنه‎ای را با کشورهای منطقه از جمله چین، هند، ایران و پاکستان اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول