اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نامه‌ای به استاندار مازندران و معاون رئیس جمهور؛

بازگشایی معدن «ملار» داد دوستداران دماوند را در آورد

اعضای انجمن دوستداران دماوندکوه در نامه‌ای به استاندار مازندران و ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نسبت به بازگشایی یک معدن در بخش لاریجان در دامنه کوه دماوند اعتراض کردند.

بازگشایی معدن «ملار» داد دوستداران دماوند را در آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، در نامه دوستداران طبیعت و فعالان زیست محیطی استان مازندران به معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست آمده است: معدن پوکه ملار در ارتفاع 2 هزار و 750  متری ضلع شرقی قله دماوند با شیب بالای 70 درصد و با غنای زیستی متنوع شامل گونه‌های گیاهی و جانوری سال‌ها است مورد بهره‌برداری غیراصولی قرار گرفته که این امر موجب تخریب سیمای طبیعی و از بین رفتن حیات وحش منطقه قرار شده و مورد اعتراض جمعی از اهالی روستای ملار و طبیعت‌دوستان قرار گرفت و با دستور مراجع قضایی و ادارات مربوطه به تعطیلی واحد منجر اما دوباره به شکل ناباورانه معدن بازگشایی شد.

در این نامه آمده است: در مهرماه سال‌جاری نیز این معدن توسط عده‌ای از اهالی منطقه و با پیگیری‌های مجدانه و با طرح دعوی در دادگاه عمومی بخش لاریجان همچنین رای کمیسیون 99 استانداری در آبان دستور قلع بنا و جمع‌آوری تمامی تاسیسات معدن صادر و رئیس دادگستری آمل خواستار اقدام قانونی در مورد معدن فوق شد.

در این نامه که به امضای علی‌اکبر حیدرزاده رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران دماوند کوه رسیده است، آورده شده: براساس اطلاعات موثق عده‌ای افراد سودجو و ذینفعان پوکه معدنی از طریق استانداری مازندران قصد بازگشایی مجدد آن را دارند که با اعتراض اهالی مواجه شده است، به هر حال بازگشایی مجدد معدن جز به سخره گرفتن قانون و مجریان آن و تخریب محیط زیست منطقه منفعت دیگری در پی ندارد.

در این نامه از معاون رئیس جمهور درخواست شده است که به عنوان نماینده قانونی دولت تدبیر و امید در عرصه محیط زیست اقدامات مقتضی لازم به منظور جلوگیری از بازگشایی مجدد معدن فوق و حفظ شکوفایی محیط زیست به عمل آید.

همچنین جمعی از اهالی قریه ملار لاریجان و علاقه‌مندان به طبیعت در نامه‌ای به ربیع فلاح استاندار مازندران نیز آورده‌اند که چرا از اجرای قانون درباره وضعیت پوکه معدنی غیرمجاز و مخرب محیط زیست در روستای ملار در دامنه عرصه قله دماوند در ارتفاع بالاتر از 200 متر تعلل می‌شود.

این گروه خطاب به استاندار مازندران نوشته‌اند: وقتی تمامی عرصه قله دماوند در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود یعنی کاربری و بهره‌برداری آن گردشگری بوده و هر گونه تغییر و تحولی در منطقه ممنوع است.

این گروه از استاندار مازندران درخواست کرده‌اند که با توجه به حضور وی در سازمان منابع طبیعی هرچه سریع‌تر برای حفظ این نماد ملی و پاکسازی منطقه از هر نوع فعالیت معدنی که جز تخریب و از بین بردن این سرمایه ملی و خدادادی توجیه فنی دیگری نداشته گامی بلند و مفید در منطقه در قالب فعالیت گردشگری و زیست محیطی برداشته شود.

انتهای‌پیام/86011/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول