اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت

شاهنامه‌خوانی هنرمندان دشتی در محفل ادبی فایز

هنرمندان شهرستان دشتی در محفل ادبی فایز دشتی علاوه بر شعرخوانی، شاهنامه‌خوانی هم کردند.

شاهنامه‌خوانی هنرمندان دشتی در محفل ادبی فایز

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، اصغر منصوری‌نسب محقق و پژوهشگر خورموجی پیش از ظهر امروز در جمع نخبگان فرهنگی دشتی با اشاره به شب یلدا اظهار داشت: اسطوره‌های ما در زمان ذهنی و عینی ما، ولی با فاصله وجود دارند و در حقیقت اسطوره‌ها بین زمان ذهنی و عینی در نوسان هستند و آیا شب یلدا نیز این چنین است؟

نویسنده و پژوهشگر خورموجی افزود: در تاریخ، ما یکی از ملت‌های کهن و به اعتراف ویل‌دورانت کهن‌ترین سرزمین دنیا هستیم و تاریخ ما نمادی برای سایر کشورهاست. در چنین شبی ایرانیان جشن یلدا می‌گرفتند و با علم نجوم جدید پاسخی به ذهن ایرانیان داده می‌شود که در زمان معلوم دقیقه‌ای به آن اضافه می‌شود.

منصوری‌نسب ادامه داد: ما سه زمان داریم که یکی زمان مغناطیسی است که شمال را با دستگاه‌های بسیار ظریف معلوم می‌کند و شمال عرفی با شمال مغناطیسی دوتاست.

وی خاطرنشان کرد: شمال نصف‌النهاری که تمام پروازها در جهان در مدار نصف‌النهار صورت می‌گیرد و ایرانیان در آن زمان می‌دانستند در این شبی محور چرخش زمین چرخش پیدا می‌کند و از آن نقطه ثابت، انحرافی که پیدا می‌کند به زمان معلوم ما اضافه می‌شود و ایرانیان این خط را شب یلدا گفته‌اند.

منصوری‌نسب گفت: در صفحه دایرةالعروج صفحه چرخش پیدا می‌کند و در یک صفحه‌ای از آن به هم می‌خورد و آنجا که تراز به هم می‌خورد چنین شبی است. اگر این اتفاق نمی‌افتاد اقیانوس منجمد شمالی و خطی که به مدارین مشهور است و آب سرد وارد قسمت‌های پایانی می‌شود موجب می‌شود جریان هوایی جهان دچار تغییر شود.

منصوری‌نسب افزود: بی‌جهت ذهن گذشته ما این مسائل را نامگذاری نمی‌کرده و این شب‌ها را پاس نمی‌داشته و به تاریخ خودش جهت نمی‌داده است. اسطوره‌ها زندگی ما را معنا کرده‌اند و ما باید تاریخ شکوهمند خود را بخوانیم و بازگو کنیم و چنین شب‌هایی پاس داشت، چنین تاریخی است.

اجرای نقالی توسط هنرمند نوجوان مسیحا شاکری مطلق و شعرخوانی شاعران انجمن ادبی فایز دشتی فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج و شاهنامه‌خوانی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود.

انتهای پیام/66001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول