اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اندر احوالات دنیای دیجیتال و تولید انیمیشن در قزوین

بومی‌سازی و ارتقای اطلاعات مردم در خصوص رسانه‌های دیجیتال می‌تواند آثار مخرب استفاده از فضای مجازی را کاهش دهد که در این راستا مسئولان قزوینی واکنش‌های جالبی را پیرامون این موضوع نشان دادند.

اندر احوالات دنیای دیجیتال و تولید انیمیشن در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، گسترش رسانه‌های دیجیتال و افزایش فعالیت‌های آنلاین جوانان در دنیای مجازی به ویژه در اینترنت روز به روز در حال رشد است.

سال‌های گذشته استفاده از رسانه‌های دیجیتال به دلیل دسترسی ارزان و سریع کاربران اینترنت به حجم وسیعی از اطلاعات در کشور ما پررنگ‌تر شده، به طوری که یکی از ابعاد مهم زندگی آن‌ها در دنیای امروزی به شمار می‌آید.

استفاده از این رسانه‌ها مانند دیگر پدیده‌های تکنولوژی مدرن، فرصت‌هایی در افزایش سرعت رسیدن به اهداف و در صورت عدم استفاده صحیح، تهدیدها و عواقب ناگوار و مخربی برای هر فرد در پی دارد.

در این راستا افزایش آگاهی و شناخت از ماهیت و کارکرد این وسایل ارتباطی می‌تواند به کاهش اثرات منفی و افزایش بهره‌مندی مثبت از آن کمک به‌سزایی کند.

امروز هجمه‌های فرهنگی دشمنان علیه نظام اسلامی بسیار دیده می‌شود که استفاده از رسانه‌های دیجیتال با تولید محتوای اسلام‌ستیزی و دین‌گریزی از مهم‌ترین این موارد بوده است. به همین دلیل مقابله با برنامه‌هایی که دولت‌های غربی علیه فرهنگ اسلامی و بومی کشور ما تولید می‌کنند، بومی‌ کردن محصولات رسانه‌های دیجیتال از مهم‌ترین دغدغه مسئولان کشور بوده و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: اصلاح کردن فرهنگ یک جامعه موجب پیشرفت و توسعه کشور می‌شود و اگر فرهنگ به درستی اصلاح نشود، مشکلات آن کشور نیز به راحتی برطرف نمی‌شود، بر این اساس باید به مقوله فرهنگ توجه ویژه‌ای کرد.

حجت‌الاسلام مرتضی حسینی بیان کرد: دشمن با تغییر فرهنگ کشور ما می‌تواند به اهداف خود دست یابد، به همین دلیل سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه می‌کنند که در این راستا باید مسئولان مربوط برای خنثی کردن فتنه‌های آنان در این عرصه اقدامات مطلوب‌تری را انجام بدهند.

وی گفت: تولید برنامه‌های دیجیتالی با محتوای دین‌گریزی از جمله اقدامات شیطانی دشمنان اسلام است و از طرف دیگر استفاده جوانان از رسانه‌های دیجیتال در کشور ما افزایش یافته و ما نمی‌توانیم آنان را از این امر منع کنیم. بلکه باید برای کاهش آثار مخرب و ناگوار از رسانه‌های دیجیتال آموزش صحیح استفاده از آن را به جوانان و والدین آموزش بدهیم.

* کاهش 16 درصدی بودجه فرهنگی کشور

حسینی اظهار داشت: امسال 16 درصد بودجه فرهنگ کشور کاهش یافته و مسئولان مربوطه در حوزه فرهنگ به دلیل کمبود اعتبار در انجام اقدامات مؤثر فرهنگ‌سازی اسلامی و دینی در جامعه ناتوانند به همین دلیل باید این اعتبارات افزایش یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز داشت: فرهنگ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر فرزانه انقلاب است، به همین دلیل ایشان شورای عالی فضای مجازی را به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل دادند تا همه مسئولان کشوری برای فعالیت در این عرصه وارد کار شوند و این موضوع در کشور ما ساماندهی شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درد فرهنگی در جامعه ما کم‌رنگ شده است در حالی که پایه اصلاح اخلاق خانواده به ویژه جوانان در فرهنگ است و اگر این مقوله اصلاح شود مطمئن باشید بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی به شدت کاهش می‌یابد.

* تولید محصولات بومی دیجیتال با مدیریت شورای عالی فضای مجازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز در این باره می‌گوید: تولید و توسعه محتوای دیجیتال باید منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی جریان‌سازی شود تا استفاده از آنان موجب آسیب رساندن به افکار، تفکر و شخصیت افراد نشود.

محمدحسین شفیعی‌ها اظهار داشت: سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را با هدف تولید محتوای آموزنده برنامه‌های دیجیتال دادند که این مطلب بیانگر روشن اهمیت ویژه فضای مجازی در کشور ما است.

وی یادآور شد: تشکیل شورای عالی فضای مجازی دوراندیشی رهبر فرزانه انقلاب بوده تا این شورا در مدیریت این فضا تدابیر و برنامه‌ریزی‌های منسجمی کند.

این مسئول بیان کرد: اکنون هر فردی از نرم‌افزارهای دیجیتال مانند اینترنت، موبایل و بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کند که در این راستا باید همه مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دقیق آن را به نحو مطلوبی مدیریت کنند تا استفاده از آن کمترین آسیب را برای جامعه هدف داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: با استفاده درست از فضای مجازی حتی ما می‌توانیم پیام فرهنگی اسلام را به سرعت و به خوبی در جهان منتشر و زمینه‌های لازم برای رسالت جامعه ملل اسلام را مهیا کنیم.

شفیعی‌ها خاطرنشان کرد: در شش سال آینده رسانه‌های دیجیتال با انواع مختلف جایگزین تلویزیون می‌شود و استفاده و انگیزه استفاده از رسانه ملی کاهش می‌یابد که باید در این راستا با یک نگاه جدی به فضای مجازی بتوانیم در توسعه و مدیریت درست این فضا موفق باشیم.

وی متذکر شد: در قالب‌های مختلف فضای مجازی یک مدل به نام اینترنت است که استفاده از آن به قدری بی‌شمار است که به عدد بیان نمی‌شود و این موضوع در استفاده از تلفن همراه و پیامک دادن نیز صدق می‌کند.

شفیعی‌ها گفت: متأسفانه عمده کنترل، تولید و هدایت فضای مجازی با هدف تخریب فرهنگ و افکار اسلامی به دست دشمنان است و آنان با تولید محتوای نادرست تلاش می‌کنند تا این فرهنگ را در بین مسلمانان کم‌رنگ‌تر کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: با تشکیل شورای عالی فضای مجازی و اقدامات مناسب این شورا می‌توان محتوای ابزارهای دیجیتال را به نحو مطلوبی مدیریت و هدایت کرد و این ظرفیت عظیم در کشور ما وجود دارد و ما می‌توانیم این هدف را محقق کنیم همان‌ طور که در عرصه‌های دیگری مانند انرژی هسته‌ای توانستیم.

وی ادامه داد: دانشمندان این عرصه با باور داشتن کلمه ما می‌توانیم و با انگیزه و روحیه جهادی، اراده، پشتکار و توکل به خداوند متعال توانستند به موفقیت‌های بزرگ علمی در دنیا برسند و دشمنان را با تحقق این هدف ناامید کنند و اکنون نیز می‌توانیم با همت و تلاش مضاعف محصولات دیجیتال با محتوای غنی اسلامی و ایرانی تولید کنیم.

* آموزش استفاده صحیح از رسانه‌های دیجیتال به مردم

شفیعی‌ها ابراز داشت: باید فرهنگ صحیح فناوری و تکنولوژی جدید را به مردم آموزش داد که این مهم با اطلاع‌رسانی دانش دیجیتال و بیان فرصت‌ها و تهدیدها به خانواده‌ها میسر خواهد بود.

این مسئول عنوان کرد: استفاده از نرم‌افزارها امر بدیهی است و در شرایط امروز پیشرفت تکنولوژی و فناوری نمی‌توان فرزندان را از بازی کردن و استفاده از رسانه‌های دیجیتال منع کرد بلکه در این راستا باید والدین با کنترل منطقی و مواظبت کردن آنان و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به والدین پیرامون فرصت‌ها و تهدید این رسانه‌ها آنان را در استفاده مطلوب از آنها به نحو مطلوبی راهنمایی کرد.

وی تأکید کرد: با معرفی فرهنگ صحیح و استفاده از فناوری به آحاد جامعه و آموزش والدین در استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌توان آسیب‌های وارده از آنها را کاهش داد که در این راستا ارائه دوره‌های آموزشی و کارگاهی رسانه‌های دیجیتال استان قزوین به آحاد جامعه می‌تواند فرهنگ یاد شده را در بین مردم ارتقا داد.

شفیعی‌ها ابراز داشت: سرمایه‌گذاری در رسانه‌های دیجیتال موجب افزایش اشتغال و سودآوری است و از آنجایی که هر ساله دانشجویان در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند با هدایت و بسترسازی منطقی می‌توان برای آنان اشتغال ایجاد کرد.

این مسئول بیان کرد: نیروهای کارآمد، تجربی، علمی و آکادمیک با فعالیت در رشته رسانه‌های دیجیتال می‌توانند درآمد خوبی را به‌دست آورند بر این اساس باید در این راستا اقدامات به‌سزایی برای تحقق این مهم انجام داد.

* تولید قصه‌های مینودری در قزوین

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال استان قزوین پیرامون رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: 11 مرکز فرهنگی دیجیتال در این استان فعالیت می‌کنند که در این مراکز بیش از 10 هزار نفر در رده سنی 18 تا 29 عضو هستند.

سعید پورایمانی عنوان کرد: اشتغال‌زایی در مراکز رسانه‌های دیجیتال استان قزوین مطلوب است و تاکنون بیش از 35 نفر در مراکز یاد شده فعالیت می‌کنند.

وی ابراز داشت: استان قزوین در تولید محتوای دیجیتال به خوبی وارد شده و تولید قصه‌های مینودری از جمله تولیدهای این استان است که طبق برنامه شاخص و استاندارد پخش از مرکز ملی فرهنگ بوده و  باز هم می‌تواند در این عرصه تولیدهای خوبی را به بازار عرضه کند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال استان قزوین گفت: جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و اسلامی در حوزه رسانه‌های دیجیتال ضروری است و باید در این راستا با هدف کاهش آسیب‌های وارده به استفاده‌کنندگان فضای مجازی اقدامات بسزایی را انجام داد.

وی اظهار کرد: ارایه مشاوره‌ به مردم در زمینه‌هایی مانند چگونگی استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌تواند اطلاعات و آگاهی آنان را در نحوه استفاده درست از این رسانه‌ها را ارتقا دهد و همین امر موجب کاهش آسیب‌های وارده به استفاده‌کنندگان از این فضا شود.

اگر چه ما در راه آشنایی تکنولوژی رسانه‌ای دیجیتال به مردم با تأخیر چند ساله وارد میدان شده‌ایم ولی با همت مضاعف در تولید محصولات بومی می‌توانیم در این زمینه نیز به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابیم.

انتهای پیام/77009/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول