به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، آیتالله مهدی هادویتهرانی بعد از ظهر امروز در نخستین کنگره بینالمللی اخلاق تولید مثل در جهرم با بیان اینکه در پاسخگویی به سئوالات و مسائل روز از جمله جمعیت با دو رویکرد نادرست روبهرو هستیم، اظهار داشت: در مقابل تفکر افراطی، تفکر تفریطی نیز در جریانات اسلامی وجود دارد و آن این است که زمانی با یک مسئلهای مانند جمعیت مواجه میشود سعی میکند تا آنجایی که ممکن است نقش دین را کمرنگ کرده و آن را به حاشیه براند.
وی اضافه کرد: این نوع تفکر تأکید دارد که اسلام یکسری مفاهیم کلی را مطرح کرده اما برای وارد شدن به این جزئیات نباید به دین مراجعه کرد که این نوع نگاه سکولاری به دین است که از حوزه اجتماعی سعی میکند دین را خارج و کمرنگ کند.
عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم خاطرنشان کرد: در مقابل این دو نگاه افراطی و تفریطی راه مستقیمی وجود دارد و همان راهی است که اهل بیت (ع) به ما معرفی کردهاند و اسلام ما را به آن دعوت کرده و باید به زبان امروزی آن را تبیین کنیم.
هادوی تهرانی بیان کرد: بر اساس نظریه اندیشه مدون در اسلام، ما بر پایه مبانی کلامی پذیرفته شدهای که در اسلام وجود دارد به یک نتیجهگیری دست یافتیم و هرچند این نتیجهگیری شاید در سابقه علمی دینی ما به این شکل دیده نمیشود اما ریشههای این نوع تفکر وجود دارد و این نگاه معتقد است که اسلام در تمام زمینههای حیات بشر یک مجموعه جامع به یکدیگر پیوسته و سیستمی از مفاهیم را عرضه کرده است.
عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه در این نظریه عناصر دینی به دو بخش جهانشمول و عناصر موقعیتی تقسیم شده است، گفت: اسلام برای تمام زمانها و مکانها مفاهیم خود را بیان کرده و آنچه که ما از حقیقت اسلام با آن مواجه هستیم ترکیبی از عناصر جهانشمول، فرازمانی و فرامکانی و عناصری وابسته به زمان و مکان است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در هر زمینهای فلسفهای در اسلام وجود دارد که مفاهیمی مربوط به حوزه هستیشناسی، انسانشناسی و خداشناسی است و تمام این مفاهیم، مفاهیم غیروابسته به شرایط هستند؛ بنابراین آنچه که ما امروز به قرآن و روایات مراجعه میکنیم تطبیقی از مفاهیمی است که در شرایط خاص عرضه شده است و باید به آن مراجعه کنیم.
هادوی مهدوی خاطرنشان کرد: درست است که اسلام بر مسئله جمعیت تأکید داشته است اما این تأکید به این معنا نیست که عنصر تأکید و تکثیر جمعیت عنصر جهانشمول باشد که در تمام شرایط و موقعیتها اسلام بر روی آن تأکید داشته باشد.
عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه علم در اسلام گفت: زمانی دوران طلایی تمدن اسلام در دنیا حکمفرما بود و امروز نیز غرب به این نکته اذعان دارد که بسیاری از دانشها از تمدن اسلامی برخاسته و در غرب ترویج پیدا کرده است.
وی افزود: این قضیه بهگونهای بود که در غرب بعد از کتاب مقدس، نخستین کتاب علمی که چاپ شد، کتاب قانون بوعلی سینا بود که نشان از تمدن مشرق زمین است.
هادوی تهرانی اضافه کرد: اصطلاح اخلاق در اسلام با اخلاق در مسیحیت متفاوت است و باید متوجه باشیم که زمانی بحثی را در فرهنگ غربی مطرح میکنند زیرساخت آن مسیحیت است و اصطلاح اخلاق در مسیحیت برابر مفاهیمی است که در حوزه عمل صورت میگیرد در حالی که در اسلام تئولوژی (علم دین) در کنار شریعت و اخلاق قرار میگیرد و در حوزه فقه مطرح میشود.
مسئول مؤسسه فرهنگی رواق حکمت تصریح کرد: اسلام بهعنوان دین خاتم، توانایی پاسخگویی به تمام مسائل در هر زمان و شرایطی دارد و هر عنصری که این توانایی را بروز میدهد از آن تعبیر به اجتهاد میکنیم و اجتهاد در واقع توانایی پاسخگویی سئوالات معاصر بر اساس مفاهیم دین است.
هادوی تهرانی اصول و مسائل طرح جامع خانواده را در چهار فصل برشمرد و گفت: فصل اول هدف را تعریف و سطح جانشینی آن را بحث و سبک زندگی ایرانی اسلامی را مطرح کردیم.
وی ادامه داد: فصل دوم کاهش سن ازدواج است که در این راستا مقام معظم رهبری نیز بر کار فرهنگی تأکید دارند و فصل سوم نیز میزان کاهش طلاق در جامعه و فصل چهارم فرزندآوری است.
مشاور رئیس قوه قضائیه سیاستهای کنترل جمعیت را نیرنگ اسرائیلی دانست و گفت: این موضوع نیازمند به یک عزم ملی و یک جبهه عظیم مردمی و حکومتی دارد و ارائه راهکارها و برطرف کردن دغدغههای جوانان خودمان است تا به این سمت روی بیاورند.
انتهای پیام/2448/ش40/ث3001