اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه درس خارج فقه مطرح شد

هشدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی نسبت به کاهش و تغییر بافت جمعیت کشور

یکی از مراجع تقلید قم با اشاره به اینکه کاهش جمعیت یک سیاست آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی برای کشورهای جهان سوم است، گفت: ما نیز در دام افتاده و فریب آن‌ها را خورده‌ایم.

هشدار آیت‌الله مکارم‌شیرازی نسبت به کاهش و تغییر بافت جمعیت کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات ارتباط بین والدین و فرزندان گفت: بسیاری از پدران و مادران از فرزندان راضی نبوده و بسیاری از فرزندان از پدران و مادران راضی نیستند و از یکدیگر گلایه دارند.

وی ادامه داد: علت این است فرهنگی که پدران و مادران در آن پرورش یافتند با فرهنگی که فرزندان در آن پرورش یافتند متفاوت شده است و پدران دارای فرهنگ سنتی بوده و فرزندان با فرهنگ عصر ماهواره‌ و اینترنت پرورش یافته و هیچکدام درکی از یکدیگر ندارند در حالی که اگر طرفین دقت داشته باشند مشکل حل می‌شود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: پدر و مادر نباید انتظار داشته باشند هرچه گفتند فرزند آن را بپذیرد و جوان نیز نباید انتظار داشته باشد که هرچه خواسته اوست از سوی پدر و مادر قبول شود.

وی ادامه داد: باید والدین و فرزندان با یکدیگر تفاهم داشته، اصول را حفظ کرده و در فروع با یکدیگر کنار بیایند و اگر این اتفاق بیافتد می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند. قرآن کریم در ارتباط با احترام پدر و مادر سنگ تمام گذاشته و بعد از عبودیت و پرستش خدا نیکی به پدر و مادر را مورد تاکید قرار داده است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: باید در برابر پدر و مادر تواضع و فروتنی داشته و حتی اگر ایشان از دنیا رفتند باید فرزندان به یاد ایشان باشند. از طرف دیگر پدر و مادر نیز نباید سخت‌گیری کنند، بسیاری از نامه‌ها به دست ما می‌رسد که فرزندان در مسئله ازدواج گرفتار پدر و مادر هستند و مخالفت می‌شود؛ نباید سخت‌گیری در این زمینه وجود داشته باشد و باید در انتخاب همسر اصول را مورد توجه قرار داده و در فروع سخت‌گیری داشته باشند.

وی ادامه داد: امام هادی (ع) فرمودند کسی که فرزند نافرمان و منحرفی دارد مانند کسی است که گرفتار داغ فرزندش شده است و روحانیونی که در ایام آخر ماه صفر به تبلیغ می‌روند این مسائل را برای مردم تبیین کرده و آشتی بین فرزندان و والدین در پرتو احکام اسلام و دستورات دین بیش از پیش باید شکل گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وزنه جمعیت در کشور ما به شدت رو به ضعف و خطر می‌رود، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد جمعیت هر سال کاهش یافته و رشد جمعیت کمتر از 2 درصد است؛ پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور جمعیت ما نصف شده و از سوی دیگر جمعیت دچار سالخوردگی خواهد شد.

وی عنوان کرد: بنابراین برای اینکه از این وضع نجات پیدا کنیم باید افزایش جمعیت مورد توجه قرار گیرد و هر خانواده باید حداقل سه فرزند داشته و نباید خانواده تک فرزند باشند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار داشت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند زمانی خواهد رسید که جمعیت کشور ما 35 یا 19 میلیون نفر شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت یک سیاست آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی برای کشورهای جهان سوم بوده است، اظهار داشت: ما نیز در دام افتاده و فریب ایشان را خورده‌ایم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برخی از اقدامات مبنی بر جلوگیری از بارداری در گذشته انجام می‌شد ولی امروز این اقدامات خاتمه یافته و غیرقانونی است،‌ عنوان کرد: طبیبی که مخفیانه این کار را انجام دهد جنایت کرده و باید تحت تعقیب قرار گیرد. باید عواملی که جامعه را به اینجا کشانده در نظر گرفته شود و عوامل تشویقی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: برخی از روانشناسان عنوان کرده‌اند وقتی که والدین یک فرزند داشته باشند هرچه فرزند می‌گوید می‌پذیرند و این فرزند پرتوقع و خشن تربیت می‌شود و در آینده در جامعه دچار مشکل خواهد شد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به تغییر بافت جمعیتی کشور اظهار داشت: عده‌ای می‌خواهند بافت جمعیت مملکت را تغییر داده و ما در اقلیت قرار گرفته و دیگران در اکثریت قرار گیرند و جامعه باید بیدار شود و نسبت به افزایش اهتمام داشته باشد.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول