اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

پیری جمعیت کشور خطرناک است/ کاهش جمعیت خلاف تعالیم اسلام است

یکی از مراجع تقلید گفت: کاهش جمعیت خلاف تعالیم اسلام است و وقتی جمعیت رو به پیری برود خطرهایی متوجه کشور خواهد کرد.

پیری جمعیت کشور خطرناک است/ کاهش جمعیت خلاف تعالیم اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به اهمیت تبلیغ دین اظهار داشت: روحانیت و حوزه‌های علمیه شیعی این وی‍ژگی را دارند که با مردم در ارتباط هستند و معارف دینی را به طور مستقیم به آنها آموزش می‌دهند.

وی افزود: هر چند در گذشته مشکلات در امر تبلیغ دین و به طول کلی در زندگی طلبگی زیاد بود ولی امروزه بسیاری از آنها رفع شده‌اند و زمینه برای تبلیغ دین بیشتر فراهم شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه علما و مراجع گذشته به تبلیغ دین اهمیت زیادی می‌دادند، عنوان داشت: به طور مثال روزی دیدند که شخصی نزد میرزای شیرازی آمد و از سوی ایشان مورد تکریم فراوان قرار گرفت و وقتی دلیل این امر را سوال کردند جواب داد این شخص هم‌مباحثه من بود ولی در دوران طلبگی با مشاهده اینکه مردم یک روستا از نظر سطح اطلاعات دینی بسیار ضعیف هستند تا امروز در آنجا اقامت گزیده و به صورت رایگان فرزندان آنها را آموزش می‌دهد.

وی ادامه داد: به گفته شهید ثانی حوزه‌های علمیه‌ای وجود دارند که طلاب در آنجا درس می‌خوانند ولی در حوالی همانجا مردم از فقر اطلاعات دینی رنج می‌برند بنابراین روحانیون وظیفه دارند که به مناطق دیگر هم بروند و دین خدا را تبلیغ کنند و احکام شرع را به مردم بیاموزند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به شیوه اهل بیت(ع) در تبلیغ دین و بیان مسائل شرعی برای مردم، خاطرنشان کرد: آن بزرگواران این کار را انجام می‌دادند و هیچ اشکالی ندارد که طلاب و مبلغان دینی ما هم مسئله‌گویی را به عنوان بخشی از وقت منابر و دوره‌های تبلیغی مورد توجه قرار دهند.

این مرجع تقلید تبلیغ را جزو مهمترین تکالیف حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی دانست و تصریح کرد: برای این کار باید چند مرحله را به دقت مورد توجه قرار داد که نخستین مورد، انتخاب موضوع به تناسب شرایط زمان و مکان است.

وی با تاکید بر افزایش آگاهی‌های مختلف طلاب علوم دینی به منظور انتخاب موضوع مناسب برای تبلیغ گفت: پس از این مرحله باید اطلاعاتی برای سخن گفتن حول محور آن موضوع جمع‌آوری و از پراکنده‌گویی پرهیز کرد.

آیت‌الله نوری همدانی ادبیات مناسب و به کار بردن لغات و عبارات شیوا و روان را جزو اصول تبلیغ موثر دانست و افزود: گزیده سخن گفتن یکی از مواردی است که رعایت آن موجب تاثیر بیشتر کلام در مردم می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود کاهش رشد جمعیت را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: در دوران پهلوی می‌خواستند جمعیت کشور را کاهش دهند و رو به پیری ببرند در حالیکه تعالیم اسلام و روایات پیامبر اکرم(ص) خلاف این موضوع را به ما نشان می‌دهند.

وی خواستار ارائه تسهیلات و کمک‌های بیشتر به جوانان برای اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده شد و افزود: هیچ کس نباید از ترس فقر و نیاز مالی از ازدواج خودداری کند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اگر جمعیت رو به پیری برود برای جامعه خطرناک خواهد بود، گفت: تکثیر نسل و تربیت فرزندان شایسته برای اداره اجتماع در آینده نزدیک جزو ضروریات محسوب می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در خاتمه به هجمه‌های شدید کشورهای استکباری علیه نظام اسلامی و مکتب تشیع اشاره کرد و بیان داشت: در حقیقت می‌توان گفت مثلث کفر، نفاق و صهیونیسم در شرایط کنونی بزرگ‌ترین دشمنان اسلام و انقلاب محسوب می‌شوند و باید به مقابله جدی با آنها برخاست.

انتهای پیام/78004/ع40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول