اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور:

سیاست‌های غلط شیب جمعیتی را به پیری سوق داده است

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: جمعیت ما رو به کاهش می‌رود و سیاست‌های غلط گذشته شیب آن را به پیری سوق داده است.

سیاست‌های غلط شیب جمعیتی را به پیری سوق داده است

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، آیت‌الله سید رضا تقوی صبح امروز در نخستین کنگره اخلاق تولید مثل در جهرم اظهار داشت: یکی از مسائلی که توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران را به خود جلب کرده و از مهم‌ترین چالش‌های جهان امروز به شمار می‌آید مسئله جمعیت است.

وی افزود: این موضوع نه تنها در جهان ما که شمار نفوس آن در حال حاضر از مرز 7 میلیارد تن گذشته است بلکه در طول تاریخ چهره‌های متفکر و مشهوری مانند افلاطون و ارسطو عقیده داشتند که شمار مردم نه آنقدر اندک باشد که استقلال سیاسی و اقتصادی جامعه را به خطر اندازد و نه آن اندازه بسیار که اصول حکومت دموکراتیک کشور را متزلزل کند.

مشاور مقام معظم رهبری بیان کرد: اگر نگاهی به این مسئله بیندازیم در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که اندیشمندان و متفکران فراوانی در مورد جمعیت اظهار نظر کرده‌اند و ابن خلدون یکی از اندیشمندانی است که در این زمینه مطالبی دارد و در طول تاریخ هنگامی نظرات را دنبال می‌کنیم می‌بینیم که مسئله جمعیت مسئله بسیار مهمی بوده و مربوط به زمان ما نیست.

تقوی ادامه داد: از آنجا که جامعه بشری همواره در معرض تحولات اجتماعی قرار دارد و این تحولات در شرایط زمانی و مکانی خاصی به وقوع می‌پیوندد باید به طور مداوم تحولات جمعیتی را زیر نظر داشت.

وی اضافه کرد: جمعیت یکی از ارکان اقتدار هر نظامی است و با امکانات موجود بشری رابطه‌ای مستقیم دارد پس با توجه به این نکات ضرورت دارد که مسئله جمعیت را زیر نظر داشته باشیم و ما در هر قسمتی باید به این عوامل توجه کنیم تا بتوانیم آن را در حد معقول و متناسبی قرار دهیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: مسئله دیگر فردگرایی است که در گذشته مصلحت‌های اجتماعی پررنگ‌تر دیده می‌شد و منفعت فردی در پناه جمع به دست می‌آمد اما امروز بیشتر نگاه‌های فردگرایانه در زندگی انسان حاکم شده و در این نگاه عقل ابزار خواسته‌های فردی است و اخلاق باید با خواسته‌های فردی همراه شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: گسترش آموزش عالی به ویژه برای زنان سن ازدواج را بالا برده و این‌ها عواملی است که باید در حوزه فرهنگ به آن توجه کرد.

تقوی خاطرنشان کرد: عامل دیگر پرهزینه بودن فرزند که حاصل تغییر سبک زندگی است، آینده اقتصادی و بی‌ثباتی آن عواملی بوده که باید در این حوزه پرداخته شود و هر کدام در توازن جامعه می‌تواند نقش داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به موضوع شهرنشینی و مهاجرت به شهرها، ازدواج و طلاق و سیاست‌هایی که قدرتمندان جهانی در زمینه منافع خود اتخاذ می‌کنند و باورها و آموزه‌های دینی که وجود دارد می‌توان اشاره کرد.

تقوی بیان کرد: قوانین حمایتی و تأمین آینده خانواده هم نقش کاهشی و هم نقش افزایشی دارد و البته نقش رسانه‌ها و تبلیغات نیز موضوع دیگری است که باید بدان توجه کرد.

وی با اشاره به وضعیت جمعیتی کشور تصریح کرد: وضعیت امروز جمعیت ما رو به کاهش می‌رود و سیاست‌های غلط گذشته شیب جمعیت را به پیری سوق داده است و نسل جوان را باید حفظ کرد چرا که با روند کنونی اگر پیش رویم کشور پیر خواهد شد.

انتهای پیام/2448/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول