اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

150 طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصویب شده است

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از ابتدای امسال حدود 150 طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسیده است و پیش‌بینی ما این است که بالغ بر 200 طرح تا پایان سال به تصویب برسد.

150 طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصویب شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، افشین استوار پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های حوزه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: پژوهش به ویژه در بخش علوم پزشکی نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف علم پزشکی دارد.

وی بیان کرد: پژوهش در این بخش کاربردی بوده و می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌ها باشد.

استوار با بیان اینکه دو دسته فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام می‌شود، تصریح کرد: دسته اول پژوهش‌های بنیادی هستند که هدف آنها توسعه علم است و نتیجه آنها برای سایر محققین قابل استفاده است، دسته دوم تحقیقات کاربردی هستند، تحقیقات کاربردی مستقیماً به آنچه که به سلامت مردم مرتبط است می‌پردازند و نتیجه آنها نیز می‌تواند توسط ارائه‌دهندگان خدمات سلامت مانند پزشکان و پرستاران و یا توسط تصمیم‌گیران و سیاست‌گزاران در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

استوار ادامه داد: پژوهش‌های اپیدمیولوژیک که بر روی جمعیت‌های انسانی انجام می‌شوند، تحقیقات بالینی که بر روی بیماران و در مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌گردند و پژوهش‌های نظام سلامت که با هدف بهبود خدمات سلامت انجام می‌گردند از نوع تحقیقات کاربردی هستند.

وی تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمونه‌هایی از همه این نوع تحقیقات در حال انجام است به عنوان نمونه مطالعه سلامت سالمندان بوشهر یکی از انواع تحقیقات اپیدمیولوژیک است که با هدف بررسی شیوع بیماری‌ها و عوامل خطر تهدیدکننده سلامت در سنین سالمندی در شهر بوشهر در حال انجام است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تحقیقات متعددی در آزمایشگاه‌های میکروب‌شناسی، بهداشت محیط، انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی، خون‌شناسی و سلول‌های بنیادی و نیز تحقیقات بالینی در مورد تاثیر درمان‌های مختلف در بیمارستان‌های آموزشی در حال انجام است.

وی گفت: علاوه بر طرح‌هایی که از سال‌های گذشته در حال انجام است، تنها از ابتدای امسال حدود 150 طرح تحقیقاتی در شورای پژوهشی دانشگاه به تصویب رسیده است و پیش‌بینی ما این است که بالغ بر 200 طرح تا پایان سال به تصویب برسد.

استوار بر نقش اعتبارات پژوهشی هم تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که در دو سال اخیر بودجه دانشگاه با تنگناهایی روبرو بوده است، بودجه‌های پژوهشی هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

استوار ادامه داد: از طرف دیگر هزینه پژوهش نیز به میزان زیادی افزایش یافته است، به عنوان مثال هزینه مواد، تجهیزات و کیت‌های پژوهشی افزایش زیادی داشته است، همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز هزینه چاپ مقالات در مجلات علوم پزشکی معتبر نیز افزایش یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: پژوهش در همه‌جا گران است و به شدت تحت تاثیر بودجه‌های پژوهشی است، در سال‌جاری با اعمال نوعی سیاست انقباضی و رعایت انضباط مالی تلاش کرده‌ایم که تعداد طرح‌های پژوهشی را افزایش دهیم به این معنی که با همکاری پژوهشگران هزینه‌های طرح‌ها را کاهش داده‌ایم و در نتیجه متوسط هزینه هر طرح، کاهش و تعداد طرح‌ها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: به هر حال امیدواریم که تنگناهای مالی هر چه زودتر برطرف شود در غیر این صورت جبران اُفت محصولات پژوهشی ساده نیست و به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام/66006/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول