اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته پژوهش

پژوهشگران برگزیده اردبیل تجلیل شدند / رونمایی از چند محصول پژوهشی در اردبیل

همزمان با هفته گرامیداشت پژوهش با حضور استاندار اردبیل، نماینده مردم اردبیل در مجلس، مدیران، اساتید دانشگاه و پژوهشگران از برترین‌های حوزه پژوهش و فناوری در اردبیل تجلیل شد.

پژوهشگران برگزیده اردبیل تجلیل شدند / رونمایی از چند محصول پژوهشی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که پیش از ظهر امروز در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: ما در هفته پژوهش با دو برنامه اصلی و استانی در خدمت علاقه‌مندان بودیم که اولین برنامه مربوط به برپایی نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی و فناوری‌های استان اردبیل در بخش‌های دولتی و مراکز علمی و دانشگاهی بود که به مدت یک هفته و در 23 غرفه با حضور 17 دستگاه اجرایی و دانشگاهی در اردبیل برگزار شد.

جبرائیل رزمجو یادآور شد: دومین مراسم مربوط به آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران است که امروز شاهد برگزاری آن با فعال شدن کمیته‌های علمی و انتخاب  پژوهشگران نمونه استان بودیم که در این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به آنها داده شد.

وی تصریح کرد: در انتخاب تعداد پژوهشگران ما گروه‌های شش‌گانه علمی را مورد توجه قرار دادیم و در انتخاب طرح‌های تحقیقاتی برتر بر استنادهای علمی و تحقیقاتی اقدام کردیم تا پژوهشگران موفق مورد ترغیب و تشویق قرار گیرند.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی اهداف جشنواره را ترویج پژوهش و فناوری در استان اردبیل تبیین وضعیت فعلی استان در این حوزه و تقویت انگیزه بین محققان و شناسایی و معرفی فناوران برتر اعلام کرد و افزود: شعار امسال هفته پژوهش «پژوهش و فناوری، کلید توسعه پایدار» است که بر همین اساس معتقدیم اگر پژوهش محور و مدار توسعه پایدار است خود این توسعه پایدار نیز محور تحول اقتصادی و اجتماعی است که پیشرفت و ترقی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی زیر 0.5 درصد است

این استاد دانشگاه و دبیر اجرایی برنامه‌های هفته پژوهش خاطرنشان کرد: سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی در کشور زیر 0.5 درصد است در حالی که باید تا پایان برنامه پنجم این میزان به سه درصد افزایش یابد که با وجود پیش‌بینی رشد سالانه 0.5 درصد در این حوزه ما نتوانستیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

رزمجو گفت: با تدبیر دولت یازدهم و اهتمامی که رئیس جمهور و وزیر علوم به این حوزه داشته‌اند و وعده‌هایی که در مراسم کشوری هفته پژوهش دادند امیدواریم مسیر توسعه و پیشرفت روزافزون بوده و حرکت به سمت جلو بیش از گذشته باشد.

این مسئول ادامه داد: همه فعالان حوزه پژوهش انتظار دارند که سهم یک تا سه درصد پژوهش از محل اعتبارات دستگاه‌ها پرداخت شود تا این حوزه از مظلومیت خارج شده و به جایگاه اصلی خود بازگردد.

معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی کافی نبودن اعتبارات را یکی دیگر از مشکلات و معضلات حوزه پژوهش بیان کرد و یادآور شد: پژوهشگران ما سهم عمده‌ای در تولید علم دارند به طوری که 20 درصد دانشمندان برجسته علوم انسانی در کشور ما هستند.

رزمجو عنوان کرد: ما باید در مسیر پژوهش‌های تقاضا محور و بازارپسند حرکت کنیم و دست از پژوهش‌های غیر‌کاربردی مقطعی و زودگذر برداریم چرا که به هیچ وجه این حرکت‌ها مورد قبول و پسند نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاندار اردبیل پیش از آغاز این مراسم با حضور در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان اردبیل از مجله علمی - پژوهشی در زمینه مهندسی برق و قدرت که امکان چاپ 40 درصد مقالات اساتید ایرانی و 60 درصد مقالات خارجی را به زبان انگلیسی دارد، رونمایی کرد.

در این بازدید همچنین استاندار اردبیل از محصول پژوهشی مرکز نخبگان استان اردبیل نانو کودهای بیولوژیکی رونمایی کرد که در تولید محصولات پرثمر کشاورزی و رفع برخی از مشکلات و آفت‌ها بسیار موثر است.

وی همچنین در این مراسم از پژوهشگران برجسته و برتر استان اردبیل در حوزه‌های مختلف تجلیل کرد و اقدامات پژوهشی و بنیادی آنها را ستود و قول مساعد داد در راه‌اندازی پارک علم و فناوری در این استان اهتمام جدی داشته باشد.

انتهای پیام/62004/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول