اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از یک محوطه تاریخی افسانه‌ای گزارش می‌دهد

نفس‌های آخر زادگاه باستانی‌ترین ظرف سفالی دنیا + تصاویر

محوطه تاریخی و ملی «تم مارون» کمیز رودان که چندین هزار سال قدمت داشته و به عنوان محل کشف کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین ظرف سفالی دنیا شناخته می‌شود، وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است.

نفس‌های آخر زادگاه باستانی‌ترین ظرف سفالی دنیا + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، بر خلاف تصورات، هرمزگان از جمله محدوده شرقی این استان و مناطقی همانند رودان در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی از غنای بالایی برخوردار است که به دلیل عدم معرفی مناسب محوطه‌های تاریخی و حفاظت از آن‌ها، یا به دست فراموشی سپرده شده است یا اینکه دست طبیعت در حال از بین بردن آنهاست.

رودان در شمال شرق استان هرمزگان قرار گرفته است، اکثر مردم این شهرستان کشاورز و کشاورزی در آن رونق زیادی دارد.

طبق مطالعات صورت گرفته، برخی از بخش‌های رودان دارای قدمت تاریخی چند هزار ساله است، در روستای کُمیز شهرستان رودان تپه‌ای وجود دارد به نام تٌم (تپه) مارون که یکی از آثار تاریخی هرمزگان به شمار می‌رود.

مردم این روستا از قدیم‌الایام بر این اعتقاد بوده‌اند که در زیر این تپه گنج وجود دارد.

همواره داستان‌هایی نیز مبنی بر اینکه در زیر این تپه یک اتاق وجود دارد که بعضی‌ها به درون آن راه یافته‌ و در آنجا گنج‌های فراوانی نیز مشاهده کرده‌اند، سینه به سینه نقل و پیرامون این اثر تاریخی رواج دارد.

به عقیده مردم محلی، طلسمی از این گنج‌های جواهرات محافظت می‌کند، به نحوی که در کلام و ادامه داستان‌ها و افسانه‌ها، گفته می‌شود که در روزگاری شخصی وارد آن اتاق می‌شود، که با برداشتن بخشی از طلاجات و جواهرات در‌ ورودی خود به خود به روی او بسته و تا زمانی که آن اشیا را به زمین نگذاشت، درها نیز بسته مانده است.

البته از قدیم تاکنون در افسانه‌های محلی آمده است، که نام این تپه (مارون) از مار گرفته شده تا مردم جرات نزدیک شدن به آنجا را نداشته باشند.

از نکات قابل توجه در مورد این اثر تاریخی باید گفت که پس از 150 سال از شکل‌گیری باستان‌شناسی در کشور، برای کاوش و لایه‌نگاری آن اقدام شد.

هر چند که این امر منجر به کشفیات مهمی در این تپه از جمله کشف کوچک‌ترین ظرف سفالی جهان به قطر دو سانتی‌متر که محققان باستان‌شناسی حدس می‌زنند که از آن برای اندازه‌گیری و فروش داروهای گیاهی استفاده می‌شده و یا در مراسم‌های مذهبی کاربرد داشته است، محقق شد، اما این محوطه تاریخی در این روزها حالی و روز خوشی ندارد.

اهمیت تپه مارون و ظرف کشف شده در آن، از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که ظرف مذکور در مقطعی برای نمایش در نمایشگاه خلیج فارس در انگلیس نیز به امانت برده و سپس این شی حائز اهمیت به موزه مردم شناسی بندرعباس سپرده شد.

در حال حاضر موضوعی که بسیار مهم و حائز اهمیت است، رها شدن این محوطه تاریخی به حال خود است به صورتی که هیچ حفاظتی نه در بعد فیزیکی و نه در بعد نرم‌افزاری از این تپه صورت نمی‌گیرد.

نکته تاسف‌بار پیرامون این محوطه این است که تمامی این اتفاقات در حالی برای آن رخ می‌دهد، که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

و با تخمینی سر انگشتی می‌توان به جرات گفت که تنها یک پنجم از این محوطه باقی مانده است، چرا که بخش‌هایی از آن دستخوش تغییرات غیر قابل جبرانی شده است.

در حال حاضر اراضی کشاورزی به مرز‌های این محوطه نزدیک و تعرض کرده‌اند که در ادامه بی‌توجهی‌ها می‌توان گفت که تپه مارون در آینده‌ای نزدیک ارزش خود را در بعد تاریخی از دست خواهد داد.

در کنار این عوامل باید حفاری‌ها غیر مجاز را نیز به تهدید‌کنندگان حیات تم مارون اضافه کرد.

در بررسی‌ها میدانی خبرنگار فارس در رودان پیرامون این محوطه باید گفت که این محوطه نه از تابلویی که معرف آن باشد برخوردار است و نه نیروی از آن حراست و پاسبانی می‌کند.

هر چند که برای برگرداندن نفس‌های تم مارون به شمارش طبیعی دیر شده است، اما انتظار می‌رود مسئولان مربوطه نسبت به حفظ این اثر تاریخی تلاش خود را به کار گیرند.

رودان در حالی از موزه بی‌بهره است که گفته می‌شود 40 درصد از اشیا تاریخی کشف شده در کاوش‌ها مربوط به این شهرستان است.

تعرض اراضی کشاورزی به محوطه اصلی تم مارون

خانه‌سازی در محوطه اصلی تم مارون

انتهای پیام/88005/ل30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول