اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی استان مرکزی:

دومین موزه فرش دستباف کشور در اراک ایجاد می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از آغاز ساخت دومین موزه فرش دستباف کشور در اراک خبر داد.

دومین موزه فرش دستباف کشور در اراک ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید محسن رحمتی پیش از ظهر امروز در نشست برنامه‌ریزی احداث موزه فرش در اراک اظهار داشت: با اهداء بیش از 100 تخته فرش نفیس، مقدمات احداث موزه فرش استان مرکزی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده و در صورت حمایت استانداری مرکزی و واگذاری زمین توسط شهرداری اراک، ساخت آن آغاز می‌شود.

به گفته وی با تامین زمین به متراژ 2 هزار متر توسط شهرداری اراک ساخت موزه توسط استانداری مرکزی و مطالعه، طراحی و تجهیز موزه فرش بهارستان توسط میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت و تا قبل از ساخت و تجهیز موزه فرش با نام گنجینه بهارستان نمایشگاهی از فرش‌های اهدایی آقای حسینجانی دایر خواهد شد.

وی افزود: این گنجینه متشکل از یکصد تخته فرش‌ نفیس ایرانی است که تعدادی از آنها سال‌ها قبل از کشور خارج شده بودند و آقای حسینجانی آنها را از نقاط مختلف جهان از جمله نیویورک، لس‌آنجلس، بستون، مونیخ، وین و دیگر نقاط خریداری کرده و به میهن اسلامی بازگردانده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان داشت: این گنجینه حاصل 55 سال فعالیت ابراهیم حسینجانی در حوزه فرش دستباف ایرانی است.

رحمتی خاطرنشان ساخت: مجموعه فرش‌های آقای حسینجانی (بنابر اظهارنظر خود وی) شامل ارزشمند‌ترین نمونه‌های قالی ایران است که قدمت این فرش‌ها از یکصد سال تا 400 سال بوده و تاریخ بافت تمامی این فرش‌ها بر روی آنها ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از این فرش‌ها اثر هنرمندان استان مرکزی به خصوص ساروق، جیریا و غیاث‌آباد که در حوزه فرش بافی از شهرت ایرانی و جهانی برخوردارند، است، ادامه داد: تنها موزه فرش دستباف نفیس کشور هم اکنون در تهران فعالیت می‌کند و همه روزه پذیرای علاقه‌مندان داخلی و خارجی است.

وی اظهار کرد: استان مرکزی به خصوص مناطق فراهان، ساروق، جیریا، غیاث‌آباد، محلات و دلیجان قطب تولید فرش‌های دستباف نفیس در کشور محسوب می‌شوند و از گذشته تا کنون بازار مهمی برای تجارت و صادرات فرش در تمام منطقه بوده‌اند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش ایرانی خاصه استان مرکزی دانست.

رحمتی افزود: در موزه فرش انواع فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگهداری می‌شود، همچنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی ‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در خواهد آمد.

رحمتی اضافه کرد: همچنین منزل مسکونی ابراهیم حسینجانی در اراک نیز با تجهیز پنج هزار جلد کتاب نفیس توسط وی به موزه خط و کتابت در استان مرکزی تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/87004/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول