اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص طب سنتی:

طب جدید توجه چندانی به عادات غذایی ناصحیح ندارد

متخصص طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: امروزه ثابت شده ریشه بسیاری از بیماری‌ها در عادات غذایی ناصحیح است و طب به آن توجه چندانی ندارد.

طب جدید توجه چندانی به عادات غذایی ناصحیح ندارد

هاله تاج‌الدینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: امروزه ثابت شده ریشه بسیاری از بیماری‌ها در عادات غذایی ناصحیح دارد.

وی بیان داشت: بر خلاف اهمیت این موضوع در طب جدید آن گونه که باید و شاید به آن توجه نشده و تا حدودی از آن نیز غفلت شده است.

تاج‌الدینی در مورد اصول صحیح غذا خوردن گفت: هرگز با شکم سیر غذا نخورید، برخلاف عادات غلط و رایجی که با رسیدن وقت غذا‌ باید غذا خورد، بهترین زمان غذا خوردن‌ زمانی است که فرد احساس گرسنگی و میل به غذا خوردن داشته باشد.

وی با بیان اینکه قورت دادن لقمه غذا با آب و مایعات اشتباه است، گفت: باید با اعتدال در مصرف آب و نوشیدنی همراه با غذا تا حد امکان از خوردن مایعات از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداری کرد.

تاج‌الدینی عنوان کرد: مصرف نوشیدنی‌های غیرطبیعی و غیربهداشتی مانند انواع نوشابه‌های گازدار ممنوع است‌.

وی با تاکید بر اینکه افراد باید لقمه غذا را کوچک بگیرند و از برداشتن لقمه بزرگ خودداری کنند، گفت: با لقمه بزرگ، فرآیند جویدن کامل نیست، طعم غذا به خوبی احساس نمی‌شود، استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلا‌ به بیماری‌های گوارشی و سوء هاضمه بیشتر می‌شود.

وی افزود: وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و این کار تنها با جویدن کامل غذا امکانپذیر می‌شود.

تاج‌الدینی بیان داشت: پس از آن که لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید، قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده‌سازی لقمه بعدی نباشید، با این کار بدون عجله کردن در فرو بردن لقمه غذا‌ آن را به طور کامل جویده و از غذا خوردن لذت بیشتری می‌برید.

وی خاطر نشان کرد: موقع غذا خوردن بیش از آن که به سفره و محتویات آن فکر کرده و ذهنتان به آنها مشغول شود‌ به لقمه‌ای که در دهان گذاشته و آن را می‌جوید، توجه داشته باشید.

تاج‌الدینی گفت: بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا‌ زمانی است که آن را به طور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتاً رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد‌. 

این متخصص طب سنتی بیان داشت: در زمان خوردن غذاهای رقیق و آبکی‌ از قاشق کوچک‌تری استفاده کنید و قبل از قورت دادن، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک شود.

وی افزود: اگر با گرسنگی کامل به غذا خوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً 20 تا 30 دقیقه برای سیری کافی است و احساس لذت بخشی از غذا خوردن و سیر شدن به شما دست می‌دهد.

تاج‌الدینی گفت: ‌این در حالی است که از نظر کمیت و میزان با رعایت اصول صحیح غذا خوردن، غذای خورده شده، بسیار کمتر از زمانی است که این اصول رعایت نمی‌شوند که این موضوع در افراد چاق و پرخور مهم است.

‌وی با بیان اینکه نوع نشستن سر سفره غذا و یا میز غذاخوری نیز مهم است، تصریح کرد: نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر، افزایش گودی کمر، افزایش قوز پشت، ایجاد خستگی و کاهش لذت از غذا خوردن می‌تواند سبب بلع بی‌اختیار و زودهنگام لقمه غذا شود.

تاج‌الدینی تصریح کرد: با احساس سیری و حتی چند لقمه قبل از آن‌ دست از غذا خوردن کشیده و ادامه ندهید، بیشتر خوردن‌ باری اضافی برای معده و سیستم گوارش شما است که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.

انتهای پیام/2446/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول