اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد

بی‌نیازی کشور از دانش اروپا در تشخیص بیماری‌ تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به بی‌نیازی کشور از دانش اروپا در تشخیص بیماری‌ تب برفکی، گفت: نه تنها چنین دانش‌هایی بومی‌سازی شده است، بلکه آخرین فناوری‌ و روش‌های جدید دنیا نیز در اختیار کارشناسان و دامپزشکان ایرانی است.

بی‌نیازی کشور از دانش اروپا در تشخیص بیماری‌ تب برفکی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان ازغدی عصر امروز در نخستین جلسه کمیته تخصصی دام که با حضور کارشناسانی از نهادهای مرتبط برگزار شد با اشاره به مخاطرات بیماری‌های دامی، اظهار داشت: برنامه پیشگیری و کنترل تب برفکی گام به گام در استان در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم اجرای برنامه مراقبت فعال در زمینه بیماری‌هایی همانند طاعون گاوی که به طور کامل ریشه‌کن شده اجرای این برنامه در زمینه بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، شاربن و آبله، غیرمحتمل نیست و در صورت رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی از سوی دامداران و دستگاه‌های مرتبط، امکان کنترل کامل این بیماری‌ها فراهم شده و لذا قطع واکسیناسیون نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به بهره‌مندی به‌روز مجموعه از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) طی پنج سال گذشته اظهار داشت: با توجه به گسترش انواع کاربردهای این سامانه در زمینه گزارش‌دهی بیماری‌ها، در حال حاضر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امکان دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به بروز و شیوع بیماری‌های دام، طیور و آبزیان در نواحی مختلف استان و کشور وجود دارد.

ازغدی، تشخیص بیماری‌های دامی و مشترک را در دامپزشکی به عنوان اولین گام دانست و یادآور شد: در سال‌های گذشته فراهم شدن امکانات تشخیص بسیاری از بیماری‌ها، نیازمند همکاری آزمایشگاه‌های کشورهای اروپایی بود اما در سال‌های اخیر با توجه به تلاش متخصصان و کارشناسان ایرانی، نه تنها چنین دانش‌هایی بومی سازی شده بلکه دستیابی به آخرین فناوری‌ها و روش‌های جدید دنیا توسط کارشناسان و دامپزشکان ایرانی فراهم شده و روش تشخیص سریع تب برفکی با دقت بسیار بالا از جمله این موارد است که سال گذشته در آزمایشگاه ملی تخصصی کنترل کیفی مواد غذایی مشهد واقع در اداره‌کل دامپزشکی استان به ثبت رسید.

انتهای پیام/2202/ذ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول