اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

یاوران محک مرهمی بر درد جانکاه کودکان سرطانی

یاوران محک با حمایت از کودکان سرطانی مرهمی بر دردی جانکاه شده‌ و توانسته دغدغه‌های این کودکان و والدین آنها را تا حدی التیام بخشد.

یاوران محک مرهمی بر درد جانکاه کودکان سرطانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، گروه همیار محک از مجموعه‌های پرتلاش خدمات‌رسانی به کودکان مبتلا به سرطان است که به نوعی یاریگر خانواده‌هایی هستند که جز نگرانی و رنجش از درد کودکان خود از هزینه‌های هنگفت آن نیز رنج می‌برند که این گروه به یاری آنها شتافته است.

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام اختصاری « محک » از سال  70 با هدف کمک به همنوع فعالیت همه‌جانبه خود را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنـان آغاز کرده است.

محک بـا بهره‌گیری از کمک‌های انسان‌دوستانه مردم نیکوکار و همراهی نیروهای داوطلب، خدمات انسان دوستانه‌ای را به کودکان تا سنین 14 سال و خانواده‌های آنان ارائه می دهد..

با شکل‌گیری همیار محک در همدان دغدغه تامین هزینه‌های مالی خانواده‌هایی که کودکان آنها مبتلا به این بیماری شده است، کاهش یافته و تنها از بیماری فرزندان خود رنج می‌برند.

در همین راستا مدیر یاوران محک در همدان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس همدان، در گفت‌وگویی تفصیلی به سئوالات ما پاسخ داد که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: از آغاز فعالیت انجمن محک در همدان بگوئید.

انجمنیان: یاوران محک از سال 90 کار خود را در همدان شروع کرده و وارد سال سوم تأسیس خود شده است.

دفتر آن نیز در بیمارستان بعثت همدان است و خدمات خود را از این محل ارائه می‌دهد.

فارس: این موسسه چه خدماتی به کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد؟

انجمنیان: خدمات حمایتی محک در سه مقوله مددکاری، روانشناسی و مراکز اقامتی برای کسانی که برای درمان بچه‌های خود مراجعه می‌کنند، ارائه می‌شود.

محک جایی برای عشق‌ورزی به بچه‌های مبتلا به سرطان در ایران است که نیاز است، دوباره سلامتی خود را بازیابند و امید به زندگی برای آنها ایجاد شود.

فارس: هدف محک از کمک به کودکان مبتلا به سرطان چیست؟

انجمنیان: زمانی که یک بچه در یک خانواده مبتلا به سرطان می‌شود کل خانواده درگیر می‌شود، بنابراین تمام افراد آن خانواده نیازمند حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی هستند.

هدف محک گسترش حمایت‌های خود است تا اینکه خانواده‌ها بدون داشتن دغدغه و نگرانی تامین هزینه‌های مالی به فکر بازیابی سلامت بچه‌های خود باشند.

فارس: خانواده‌ها چگونه از خدمات‌رسانی  محک مطلع می‌شوند؟

انجمنیان: خانواده‌هایی که درگیر این بیماری می‌شوند، با توجه به اینکه بیمارستان بعثت برای این امر پایلوت شده متوجه خدمات محک شده و معمولاً به دفتر یاوران محک مراجعه می‌کنند که از طریق کمک‌های مردمی منابع مالی آن تأمین می‌شود.

فارس: سطح حمایت‌های محک تا چه حدی است؟

انجمنیان: حمایت‌ها درصد بالایی از هزینه‌های درمان اعم از بستری، جراحی، دارو، ویزیت، رادیوتراپی، رادیولوژی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام ار آی، آی سی یو و ایاب و ذهاب را شامل می‌شود.

فارس: خود شما چگونه با محک آشنا شدید؟

انجمنیان: خانواده ما در سال 90 دچار یک اتفاق شد و خواهرزاده‌ هفت ساله‌ام به علت ابتلا به سرطان خون در بیمارستان مفید تهران بستری شد و او را پس از مدت کوتاهی از دست دادیم. از همان موقع با محک آشنا شدیم.

پس از این اتفاق تصمیم گرفتیم به علت فعالیت خوب این سازمان مردم نهاد، تشکیلات محک را به همدان بیاوریم تا کودکان مبتلا به سرطان همدان نیز از این امکانات بهره‌مند شوند.

فارس: هماهنگی‌ها برای ورود یاوران محک به همدان چگونه بود؟

انجمنیان: با توجه به اینکه طول درمان یک کودک مبتلا به سرطان حدوداً سه سال طول می‌کشد و در این مدت هزینه‌های زیادی به خانواده آنها تحمیل می‌شود و خانواده‌ها در برابر این هزینه‌ها کم می‌آورند.

در همین راستا با مؤسسه خیریه محک با مرکزیت تهران صحبت‌هایی مبنی بر بازدید از همدان داشتیم و از آنها دعوت کردیم به همدان بیایند.

با حضور مدیران بخش حمایتی محک در همدان، مدیریت وقت بیمارستان بعثت جناب آقای دکتر منصف رئیس بخش هماتولوزی جناب آقای دکتر اصفهانی و خانم دکتر شیرانی مدیر تعالی سازمان بیمارستان بعثت و همچنین مدیریت هتل آرین با ما همکاری خوبی داشتند و با جلب نظر مدیران بخش حمایتی موسسه خیریه محک یاور محک در همدان مستقر شد تا با نزدیکی به خانواده‌های کودکان بیمار، بتواند خدمات را به آنها سریعتر و بهتر ارائه کند چرا که کسانی که درگیر درمان کودکان خود هستند باید به محل درمان عزیزانشان نزدیک باشند.

فارس: پرسنل محک همدان را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

انجمنیان: همه افراد داوطلب یاوران محک در همدان افراد خانواده ما هستند، یکی از خانواده‌ایی که بچه آنها درگیر بیماری سرطان بود و فرزند خود را از دست داد امروز به صورت داوطلب همکار ما شده است.

محک در همه استان‌ها فعال است اما در همدان دفتر یاوران محک یکی از بهترین دفاتر کشور است.

فارس: بیمارستان فوق تخصصی محک چه میزان فضا برای درمان کودکان مبتلا به سرطان گذاشته است؟

انجمنیان: بیمارستان محک در بخش آنکولوژی 30 تخت را برای کودکان مبتلا در نظر گرفته که طول شیمی درمانی آن‌ها بیش از یک روز است.

یک بخش سرپایی برای شیمی درمانی کودکانی که احتیاج به بستری ندارند و همان روز کارهای درمانی آنها انجام می‌شو‌د.

همچنین رادیوتراپی، سی تی اسکن، سونوگرافی، تصویربرداری، ای سی یو، ام آر آی، آزمایشگاه ژنتیک و به تازگی بخش پیوند به آن اضافه شده است، برای این کودکان در نظر گرفته شده است.

اتاق عمل این بیمارستان نیز با ظرفیت دو عمل جراحی همزمان و اورژانس دارای هشت تخت و بخش پیوند نیز به تازگی شروع به کار کرده است.

فارس: سایر خدماتی که یاوران محک به کودکان سرطانی ارائه می‌دهند، چیست؟

انجمنیان: علاوه بر هزینه‌های درمانی که برای این کودکان از سوی محک تأمین می‌شود، برنامه‌های فرهنگی نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

برگزاری جشن‌هایی در مناسبت‌های مختلف، اهدای لباس، کفش اسباب‌بازی . لوازم‌التحریر برای کودکان و ... از جمله آنهاست.

امروز ما در محک از دانشجویانی حمایت مالی داریم که طول درمان خود را در کودکی گذرانده و اکنون در زمینه تأمین هزینه‌های دانشگاهی از آنها حمایت می‌شود.

فارس: محک چه سنین از کودکان را پذیرش می‌کند؟

انجمنیان: محک از نوزادان تا کودکان زیر 14 سال را پذیرش و زیر پوشش درمان قرار می‌دهد.

فارس: در حال حاضر چند پرونده کودک بیمار در همدان وجود دارد؟

انجمنیان: در حال حاضر حدود 300 تا 350 پرونده از کودکان سرطانی داریم که پس از پرکردن فرم پذیرش حمایت محک شروع می‌شود.

یاوران محک دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها در بیمارستان بعثت فعالیت می‌کنند و کسانی که هزینه درمان ندارند با ارائه مدارک دال بر بیماری و تشکیل پرونده بدون فوت وقت هزینه‌های خود را دریافت می کنند..

فارس: هزینه‌های محک جز کمکهای مردمی از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟

انجمنیان: محک با ایجاد بازارچه‌های خیریه و فروش اقلام این بازارها، درآمد حاصل از این کار را به این کودکان اختصاص می‌دهد

محک به صورت بین‌المللی کار می‌کند و با انجمن‌های خیریه سایر کشورهای دیگر نیز همکاری دارد.‎

فارس: بیماران شهرستان‌ها چگونه خدمات دریافت می‌کنند؟

انجمنیان: شهرستان‌های همدان نیز باید با مراجعه به بیمارستان بعثت خدمات بگیرند و چون تخصصی است و امکانات در همه شهرستان‌ها وجود ندارد، باید برای ادامه درمان در همدان حضور یابند.

فارس: مشکلات کنونی کودکان بیمار چیست؟

انجمنیان: هزینه‌های بچه‌ها بالا رفته و دارو که از اصلی‌ترین نیازهای آنهاست امیدواریم در دسترس باشد و دولت تلاش کند که این داروها در دسترس خانواده‌ها قرار گیرد چراکه کمبود دارو ما را با مشکل مواجه کرده همچنین کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز است.

فارس: در حال حاضر داروها در دسترس نیستند؟

انجمنیان: باید اقدام اساسی از سوی وزارت بهداشت انجام شود و قیمت آنها نیز تعدیل شود که البته اقداماتی شده اما باید بیشتر شود.

فارس: صحبت پایانی....

در بخشی که بچه‌ها بستری می‌شوند، تخت کم داریم که باید گسترش فضای بیمارستانی برای بچه‌ها فراهم کنیم.

14 تخت بیشتر نداریم که گاهی بچه‌ها در صف بستری شدن هستند از دست دادن زمان برای بچه‌ها زیان‌آور است.

معاونت فرهنگی و هنری شهرداری همدان در برگزاری کنسرت موسیقی به نفع این بچه‌ها همکاری داشتند که امیدواریم این حمایت‌ها افزایش یابد.

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول