اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بهبود اوضاع فرهنگی در استان یزد / تحولی بزرگ در راه است

مروری بر عملکرد و فعالیت‌های مجموعه فرهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نشان می‌دهد که فعالیت‌های رو به رشدی در این زمینه در حال انجام است اما برای گسترش این فعالیت‌ها نیاز به همراهی و همدلی همگانی است.

بهبود اوضاع فرهنگی در استان یزد / تحولی بزرگ در راه است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، در چند سال گذشته فعالیت‌های متنوعی در عرصه فرهنگی استان یزد توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صورت پذیرفته است.

افزایش نشریات محلی یکی از این فعالیت‌ها بوده است همچنین سایت‌های خبری بسیاری نیز در تمام نقاط استان آغاز به کار کرده و با ساماندهی آنان روند خوبی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان یزد در سال گذشته که امسال هم به صورت استانی و هم منطقه‌ای برگزار می‌شود نیز انگیزه خوبی برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

در شهرستان‌ها نیز برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلفی انجام شده و یا در حال برگزاری است و امید می‌رود که این روند همچنان رو به توسعه باشد.

تاکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی نیز می‌تواند باعث گسترش این فعالیت‌ها شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در استان یزد، روند اجرای برنامه‌ها را مطلوب توصیف کرد.

170 کتاب در یک‌سال گذشته در یزد منتشر شد/حمایت از نویسندگان و ناشران یزدی

حسن مفیدی اظهار داشت: از یک‌سال گذشته و از هفته کتاب سال گذشته تاکنون، بیش از 170 کتاب توسط نویسندگان یزدی منتشر شده که 17 هزار جلد را شامل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 ناشر فعال در استان یزد به فعالیت مشغول هستند.

مفیدی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در قالب حمایت از نویسندگان و ناشران یزدی و در قالب خرید کتاب بعد از چاپ برنامه خرید بیش از 20 میلیون تومان کتاب از آنان را در سال‌جاری دنبال می‌کند.

بازارچه دائمی و جمعه بازار کتاب یزد راه‌اندازی می‌شود

این مسئول افزود: در راستای حمایت از ناشران استان، شرکت تعاونی ناشران یزد فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده است و در حال عضوگیری است.

وی در مورد برنامه‌های این تعاونی عنوان کرد: برنامه اول ایجاد بازارچه دائمی کتاب در استان یزد است همچنین با کمک امور اجتماعی استانداری یزد، اداره کل کتابخانه‌ها و شهرداری، جمعه بازار کتاب در مرکز استان ایجاد می‌شود و به تبع آن در شهرستان‌ها الگوگیری خواهد شد.

همه امکانات چاپ کتاب در یزد فراهم شده است

مفیدی در مورد چاپ کتاب در استان یزد نیز اظهار داشت: در مورد چاپ کتاب در استان یزد همه امکانات چاپ و صحافی آماده است و کتاب فرهنگ عامه ابرکوه نخستین کتابی بود که در صحافی مدرن یزد صحافی شد.

مفیدی در مورد فعالیت‌های سایت‌های خبری در استان یزد نیز اظهار داشت: از سال گذشته بحث ساماندهی سایت‌های خبری، پژوهشی، فرهنگی و هنری آغاز شده و به مدیران سایت‌ها برای این کار، اطلاع‌رسانی شده است.

وجود 30 سایت به ثبت رسیده در استان یزد/اغلب شهرستان‌های یزد سایت خبری دارند

این مسئول افزود: در حال حاضر در بیشتر شهرستان‌ها سایت خبری محلی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، وجود دارد و در حال تدارک برنامه‌ای برای گردهمایی مدیران سایت‌های خبری مجوزدار استان یزد هستیم.

مفیدی ادامه داد: به طور قطع با کسانی که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند، برخورد خواهد شد و حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: تا به حال بیش از 30 سایت خبری، فرهنگی و هنری در استان یزد به ثبت رسیده است.

آثار رسیده به جشنواره مطبوعات 30 درصد رشد داشته است

مفیدی در مورد دومین جشنواره استانی و نخستین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات و رسانه‌های خبری نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است تا نیمه بهمن‌ماه، جشنواره محلی و منطقه‌ای برگزار شود، بیش از 700 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

وی یادآور شد: از این تعداد 70 اثر از استان‌های کرمان و هرمزگان بوده است و آثار رسیده به این جشنواره نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است.

این مسئول ادامه داد: داوری این آثار توسط داورانی در تهران انجام خواهد شد و بعد از مشخص شدن زمان، با دعوت از برگزیدگان، مراسم نهایی برگزار می‌شود.

نشریات محلی به مسائل منطقه خود بپردازند

مفیدی در مورد نشریات محلی نیز عنوان کرد: تلاش‌های خوبی را از بسیاری از این نشریات شاهد هستیم ولی انتظار داریم که بیشتر به تولید خبر، درج سرمقاله و خبرهای شهرستانی بپردازند.

مفیدی افزود: معیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ارزیابی نشریات محلی، مسائل مربوط به شهرستان است.

بخش خصوصی وارد عرصه فرهنگی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تلاش می‌کنیم که با وارد کردن بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های مرتبط با این اداره به روند فعالیت‌های فرهنگی و هنری سرعت بیشتری بدهیم.

بهرام عبدالحسینی افزود: به مدیران خود نیز توصیه کرده‌ایم که تلاش کنند تا کارفرمای فرهنگی باشند و به نقش نظارتی در فعالیت‌ها بپردازند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات در بحث فعالیت‌های فرهنگی، مسئله کمبود بودجه است همچنین با توجه به اینکه در حال گذر از دوره فرهنگی از جامعه سنتی به مدرن هستیم، مشکلات فرهنگی مرتبط با این مسئله را نیز در پیش رو داریم.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: بر روی مسائل فرهنگی باید بیشتر کار شود و این مسئله مختص به ما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی نیست و همگان باید در این مسیر یاری‌‌رسان باشند.

استان یزد 103 نشریه دارد/ در تمام شهرستان‌ها برنامه ملی و استانی داریم

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در این زمینه یادآور شد: در استان یزد 103 نشریه داریم که حدود 90 درصد از آن‌ها فعال هستند و رسانه‌ها به طور قطع نقش موثری در فرهنگ‌سازی در هر قسمت از استان دارند و تا به حال نیز این نقش دیده شده است و انتظار است که با استراتژی به کار فرهنگی به صورت ریشه‌ای بپردازند.

عبدالحسینی در مورد برخی از فعالیت‌های این اداره در سال‌جاری عنوان کرد: برگزاری جشنواره مطبوعات همچنین نمایشگاه بزرگ کتاب برخی از این برنامه‌ها است.

وی افزود: در تمامی شهرستان‌ها نیز برنامه‌های ملی و استانی برای اجرا تدارک دیده شده است که نخستین این برنامه‌ها برگزاری سوگواره عاشورایی در بهاباد است.

==============

گزارش از رحیم میرعظیم

==============

انتهای پیام/2464/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول