اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خارگ:

بهترین راه مقابله با استکبار استقلال علمی کشور است

امام جمعه خارگ گفت: بهترین راه مقابله با استکبار، استقلال علمی کشور است که در این زمینه دانشجویان نقش مهمی دارند.

بهترین راه مقابله با استکبار استقلال علمی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حجت‌الاسلام موسی کمالی شامگاه شنبه در آیین بزرگداشت هفته پژوهش که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ برگزار شد، اظهار کرد: ابتدا باید افتتاح سالن مجهز آمفی تئاتر این دانشگاه، همزمان با برگزاری این سمینار را به دانشجویان این دانشگاه تبریک بگویم و امیدوارم که این حرکت مایه خیر و برکت برای این دانشجویان در امر توسعه تحقیق و پژوهش باشد.

وی تصریح کرد: آنچه که توانست این کشور را به این قدرت برساند، نیروی جوان و دانشگاهی ما بوده است و امروز که خواسته یا ناخواسته وارد یک جنگ شده‌ایم، و چون ادعای استقلال در برابر کشورهای استعمارگر را داریم، باید بپذیریم که یکی از بهترین راه‌های مقابله با استکبار، استقلال علمی کشور است و این جز با حضور پررنگ جوانان در عرصه علم و دانش فراهم نخواهد شد.

امام جمعه خارگ خاطرنشان کرد: نتیجه و ثمره درس خواندن این دانشجویان باید در تحقیقات ارائه شده نمود پیدا کند و باید بدین وسیله پیشرفت‌ها حاصل شود تا بعد بتوانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای ثروتمند همسایه به لحاظ علمی رشدی نداشته‌اند، افزود: اگر می‌بینید عربستان سعودی با درآمد روزانه یک میلیون دلار از تولیدات نفتی در مقایسه با ما که درآمد روزانه‌مان از نفت 40 هزار دلار است، زیر سلطه غرب قرار گرفته، به لحاظ عدم رشد علمی آنها است و سیاست غرب است که برای حاکمیت بر منابع آنها، نگذارد خودکفا باشند تا این وابستگی همیشه وجود داشته باشد، اما در ایران ما به واسطه همین رشد علمی و با وجود فشارهای بسیار فراوان، توانسته‌ایم در مقابل استکبار بایستیم.

کمالی اشاره داشت: شروع روز دانشجو به واسطه مبارزه با استکبار بوده است و امروز نیز حضور در عرصه‌های علمی و تلاش برای توسعه فناوری‌ها، مبارزه با استکبار خواهد بود و اگر امروزه غرب در بحث هسته‌ای مقابل ایران دست و پا می‌زند، به واسطه بومی‌سازی و رشد ما در این زمینه، پس از انقلاب بوده است.

وی تصریح کرد: ما افتخارمان این است که سانتریفیوژها را از خارج کشور نیاوردیم، بلکه خودمان آن را ساختیم و راه‌اندازی کردیم و هر جا که غرب تحریم کرد و دست از حمایت کشید، خودمان آن را انجام دادیم و اگر امروز حرفی برای گفتن در جهان داریم، به واسطه این جوانان و قدرت علمی دانشجویان بوده است.

امام جمعه خارگ عنوان داشت: ما در گذشته برده‌ای در دست خارجی‌ها بودیم و آن‌ها دانش خود را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، اما امروزه قادر هستیم انواع موشک، زیردریایی، ناوها و دیگر لوازم مورد نیاز را تولید کنیم.

کمالی با بیان اینکه پیشرفت یک کشور، لازمه‌اش تحقیق و پژوهش است، افزود: ابتدا پژوهش و بعد پیاده‌سازی عملی آن در جامعه موجب توانمندی ما خواهد شد اما یکی از مشکلات ما این است که در اکثر زمینه‌ها پژوهش بنیادی صورت می‌گیرد و این خوب است، اما پژوهش کاربردی صورت نمی‌گیرد و لذا پژوهشی ارزش دارد که بعد از اتمام در کتابخانه نماند و خاک بخورد، بلکه در زندگی روزمره مردم خود را نشان دهد.

وی اذعان داشت: امیدوارم دانشجویان در برطرف کردن این نقیصه بزرگ تلاش کنند و پروژه‌ای انجام دهند که خروجی عملی آن نیز مفید باشد و اجرایی شود و این نیاز به بررسی تمامی جزئیات و ارائه راهکارها در تحقیقات دارد.

امام جمعه خارگ با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که حرف برای گفتن دارد و می‌خواهد اهداف انسانی را گسترش دهد، لازمه‌اش وحدت است و اگر تفرقه باشد، قطعاً موفق نخواهد بود، مثلاً در دانشگاه الازهر مصر، تفکیک رشته‌های علمی و دینی وجود ندارد، اما در کشور ما به واسطه تفکر استعماری که بود، در حوزه تنها به مسائل دینی پرداخته می‌شود و در دانشگاه تنها به مسائل علمی و این باعث جدایی انداختن بین این دو شده است.

وی تصریح کرد: همواره یک دانشجو نیاز دارد برای برطرف کردن سئوالات دینی خود به کارشناسان روحانی مراجعه کند و روحانیون برای پاسخ به مسائل علمی خود به متخصصان علمی و این دو باید در کنار یکدیگر باشند تا هدف دشمن که فاصله انداختن بین این دو است محقق نشود و امروزه در قم خوشبختانه تحقیقات بسیار خوبی صورت گرفته است و تنها در بحث احکام نیست، بلکه در زمینه‌های علمی نیز موفقیت‌هایی حاصل شده است.

وی در پایان افزود: لازمه پیشرفت کشور، وحدت این دو گروه است و توصیه من به جوانان دانشجو این است که اگر امروز با هجمه دشمن برای ایجاد شبهه در دانشگاه مواجه شدند، آن را با متخصصان دینی در میان بگذارند و این شبهات را برطرف کنند و ما نیز همواره به خود برای این استقلال علمی و فکری خواهیم بالید.

انتهای پیام/66006/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول