اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ری‌شهری:

پژوهش‌های حوزه دین باید بر پایه مبانی نظری انجام شود

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) گفت: پژوهش‌های اجتماعی که مربوط به حوزه‌های مسائل دینی و ارزشی است، باید بر پایه مبانی نظری استخراج شده از منابع دینی انجام شود.

پژوهش‌های حوزه دین باید بر پایه مبانی نظری انجام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع)، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری در دیدار معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مدیران مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا اظهار داشت: در پژوهش‌های اجتماعی مربوط به حوزه‌های مسائل دینی و ارزشی باید پیش از انجام پژوهش، مبانی نظری آن پژوهش از منابع دینی استخراج و شیوه‌های انجام آن نیز مبتنی بر آموزه‌های اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در موضوعاتی مثل گرایش جوانان به نماز و حجاب و حتی میزان پیشرفت دین در جامعه نمی‌توان به برخی ظواهر اکتفا کرد و سپس نتیجه‌گیری علمی از آن گرفته و اعلام کرد، به‌طور مثال در حوزه سنجش میزان پیشرفت دین در جامعه، باید نخست ارزش‌های دینی استخراج شود.

به سخن دیگر در حوزه‌های اخلاقی، اعتقادی و رفتاری از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ارزش‌های دینی را احصاء کرد و سپس با رده‌بندی ارزش‌ها به لحاظ تاثیرگذاری و اهمیت بیشتر در جامعه به انجام نظرسنجی پرداخت.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی علیه‌السلام افزود: در این صورت می‌توانیم در نظرسنجی‌های مبتنی بر واقعیت به این نکته برسیم که میزان موفقیت جامعه ما در رشد فرهنگی و دینی تا چه حد بوده است.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری بیان داشت: در موضوعاتی مثل اصول پژوهشی و نظرسنجی‌های میدانی و آمارهای علمی، از بیان واقعیت‌ها نباید ترسید، بلکه بسیاری از مواقع، واقعیت‌های تلخ موجب هشیاری بیشتر مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: اگر کارها بر اساس اصول نباشد، نتیجه‌گیری معکوسی را شاهد خواهیم بود و این تجربه‌ای است که در برخی رفتارهای گذشته قابل مشاهده است.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: روایتی از حضرت علی علیه‌السلام، بیان شده است که به نظر من باید به‌عنوان مبنا در همه مراکز نظرسنجی و آمارگیری مدنظر قرار گیرد که «هیچ حرکتی نیست مگر آنکه در انجام آن نیازمند شناختی هست».

وی افزود: معمولاً ممکن است برخی دوست داشته باشند، نتایج نظرسنجی‌ها مطابق با میل انسان باشد و این یک آفت است که تا فرهنگ اسلامی در جامعه پیاده نشود، حل نخواهد شد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در ارتباط با تحلیل‌ها و آمارهای تلخ در جامعه، باید این مساله برای همه روشن شود که نقد کردن به نفع انسان و ساختار اجتماعی است و موجب برطرف کردن نقص‌ها ‌می‌شود و به همین جهت نباید از نقد شنیدن و مورد نقد قرار گرفتن پرهیز کنیم.

وی تصریح کرد: آمار ندادن خیلی بهتر از آمار غلط دادن است، زیرا آمار غلط دادن کار خطرناکی است و موجب انحراف مسیر جامعه و انحراف در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: در حوزه نظرسنجی‌ها از نکات بسیار مهم این است که در پرسشنامه‌ها، نهایت دقت انجام شود تا مصاحبه‌ها هدایت شده و از پیش تعیین شده صورت نگیرد زیرا متاسفانه در برخی موارد از نظرسنجی‌ها به‌عنوان ابزاری برای جا انداختن سیاست‌های دلخواه به‌کار می‌رود.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: طراحی پرسشنامه‌ها باید در راستای پیدا کردن واقعیت‌ها باشد نه در جهت تحقق خواسته‌ها و آرزوها و امیال افراد.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر امانت‌داری است و افرادی که، خصوصاً در موضوعات مهم به انجام کارهای پژوهشی می‌پردازند، امین نظام و امین مردم به‌شمار می‌روند و اگر تصمیمی بر اساس نتیجه نظرسنجی آنان انجام شد، مسئولیت آن را بر عهده دارند و خیانت در جمع‌آوری و تحلیل نظرات مردم و شرایط جامعه خیانت در امانت به‌شمار می‌رود.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری همچنین مساله انصاف در تحلیل‌های نهایی را نیز از نکات مهم برشمرد و گفت: تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود، اگر جانبدارانه گردید، اصل پژوهش‌ها بی‌فایده می‌شود.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری گفت: این مساله به یک آرزو تبدیل شده است که مسئولان کشور در طول سالیان قبل در گزارش‌های خود تصریح و اشاره‌ای هم به پیشرفت‌های اخلاقی جامعه داشته باشند و گزارشی از میزان موفقیت نهادهای فرهنگی از نگاه آمارهای واقعی براساس تغییرات رفتاری و اجتماعی مردم داشته باشند.

رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در ارتباط با الگوی سبک زندگی اسلامی نیز گفت: بلافاصله بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت پرداختن به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تاکید فرمودند، موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث جمع‌آوری یک اثر علمی را در دستور کار خود قرار داد که به‌عنوان یک منبع پژوهشی برای این حرکت قابل بهره‌برداری است.

وی افزود: در این اثر علمی، که ان‌شاءالله درآینده نزدیک به چاپ سپرده می‌شود و اکنون در مرحله ویراستاری است، سیره زندگی پیامبر اسلام (ص)، به‌عنوان بهترین الگوی سبک زندگی مورد تبیین قرار گرفته و در آن برای تدوین سبک زندگی ایرانی و اسلامی، روح سیره پیامبر (ص) استخراج شده که در همه برهه‌های زمانی می‌توان آن را الگو و سرمشق جامعه قرار داد.

بر پایه این گزارش، در این جلسه که معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، رئیس و جمعی از مدیران مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا حضور داشتند، گزارشی از پژوهش‌های انجام شده توسط این مرکز و نیز اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های علمی و افکارسنجی ارائه شد.

انتهای پیام/2462/ک/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول