اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان:

میناب پرچمدار نوحه‌های محلی نشسته هرمزگان است

معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: شهرستان میناب پرچمدار نوحه‌های محلی نشسته در هرمزگان است.

میناب پرچمدار نوحه‌های محلی نشسته هرمزگان است

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق هرمزگان، حجت‌الاسلام کاظم قنبری صبح امروز در آئین اختتامیه سومین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته در جمع گروه‌های نوحه‌خوان در میناب، عزاداری برای سید و سالار شهیدان را دارای اهمیت دانست و گفت: حفظ فرهنگ عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) عملی ارزشمند است.

وی در ادامه به سبک عزاداری در منطقه میناب اشاره کرد و افزود: شهرستان میناب در مراسم سوگواری آئین ویژه‌ای دارد که با دیگر نقاط کشور متفاوت است.

قنبری با بیان اینکه نوحه‌های محلی نشسته سبک عزاداری ویژه میناب است، اظهار داشت: شهرستان میناب پرچمدار نوحه‌های محلی نشسته در استان است.

معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با تاکید بر حفظ سنت‌های پیشینیان افزود: میراثی که اجداد و نیاکان مردم میناب نسل به نسل حفظ کرده و به امروز رسیده، جوانان این منطقه باید به خوبی آن را به نسل‌های آینده بسپارند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود استفاده از نسخ معتبر بومی را مهم‌ترین عامل حفظ شعائر دینی ذکر کرد و گفت: آنچه در محتوای بسیاری از اشعار شاعران و مرثیه‌سرایان مینابی هویدا و مشخص است بیانگر این است که از منابع و مآخذ معتبر و مورد وثوق بهره گرفته شده است.

وی با تاکید بر پرهیز از خرافه در اشعار مذهبی و دینی افزود: اگر مطالبی که به اهل بیت (ع) نسبت داده می‌شود واقعیت نداشته و کذب باشد از نظر شرعی گناه است.

معاون قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان توجه به آداب و رسوم بومی مذهبی را مهم دانست و ادامه داد: نوحه‌های نشسته محلی از آئین‌های ویژه میناب است که ضمن تلاش برای نشر و گسترش آن نباید اجازه داد برخی مراسم وارداتی نوپا که هیچ تعلقی به منطقه ندارد جایگزین آن شود.

وی گفت: استان هرمزگان و مناطقی نظیر میناب از نظر فرهنگی و معنوی غنی هستند و نیازی برای وارد کردن فرهنگ در آن وجود ندارد.

قنبری تاکید بر حفظ شعائر دینی و دوری از تحریف را مهم‌ترین ویژگی اشعار و نوحه‌های محلی میناب ذکر کرد و گفت: در نوحه‌های محلی میناب عشق و ارادت به اهل بیت (ع) و خاندان عصمت و طهارت موج می‌زند.

وی همچنین بیان داشت: عزاداری نشسته مردم میناب به حدی پر محتوا و کامل است که شور عزاداران را به شعور تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس سومین سوگواره نوحه‌های محلی از 21 آذرماه به مدت دو روز با شرکت 80 گروه نوحه‌خوان از روستاهای دو بخش مرکزی و بندزرک در روستای حکمی میناب برگزار شد.

در این مراسم همچنین 500 نفر از پیرغلامان اباعبدالله (ع) تجلیل و محمد اعتمادی‌فر نیز به عنوان تنها نوغلام و نوحه‌خوان شرکت‌کننده در این آئین مورد قدردانی قرار گرفت.

انتهای پیام/88004/ط30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول