اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به روش کشاورزی حفاظتی صورت گرفت

کشت گندم در 3400 هکتار از مزارع گندم کازرون

مدیر جهاد کشاورزی کازرون از کشت افزون بر 3 هزار و 460 هکتار از مزارع گندم آبی و دیم این شهرستان به روش کشاورزی حفاظتی خبر داد.

کشت گندم در 3400 هکتار از مزارع گندم کازرون

سید عبدالصاحب قائمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کازرون اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح 6 هزار و 400 هکتار گندم آبی، 19 هزار و 800 هکتار گندم دیم، یک‌هزار و 50 هکتار جو آبی، 7 هزار و 200 هکتار جو دیم،50 هکتار تریتیکاله آبی و 150 هکتار تریتیکاله دیم در شهرستان کازرون کشت شده است.

وی افزود: سطحی معادل 2 هزار و 250 هکتار از زراعت گندم دیم و یک‌هزار و 210 هکتار گندم آبی این شهرستان به روش کشاورزی حفاظتی (کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی) کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: این مدیریت در راستای تحقق تولید پایدار و افزایش تولید در واحد سطح به تأمین نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) مورد نیاز کشاورزان اقدام کرده است.

قائمی تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و 800 تن بذر گندم گواهی شده از ارقام چمران، شیرودی، دهدشت، یاواروس و بهرنگ و نیز افزون بر 3 هزار و 730 تن کود شیمیایی فسفاته و ازوته (اوره) در میان کشاورزان این شهرستان توزیع شده است.

وی در ادامه به کاهش 30 درصدی سطح زیر کشت گندم آبی و 12 درصدی گندم دیم نسبت به سال زراعی 92-91در این شهرستان اشاره کرد و ابراز داشت: این کاهش کشت به دلیل کمبود بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال گذشته، پیوستگی بارش، روی آوردن کشاورزان  به کشت محصولات سبزی و صیفی و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) بوده است.

این مسئول، متوسط بارندگی سال زراعی جاری تاکنون در شهرستان کازرون را معادل 100 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال زراعی 92-91 که 230 میلی‌متر بوده حدود 57 درصد کاهش داشته است.

قائمی افزایش حق بیمه محصولات کشاورزی و نیز حذف عامل خشکسالی از تعهدات بیمه کشاورزان را از دلایل عدم استقبال آنان از طرح بیمه محصولات کشاورزی عنوان و اظهار داشت: سطح بیمه محصولات شتوی در این شهرستان به میزان چشمگیری کاهش داشته که همین امر مشکلاتی در مورد کشت این محصول برای کشاورزان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/2448/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول