اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ‌نشست تحلیل فیلم استرداد در کاشان

‌استرداد فیلمی غیرواقعی با کاراکترهای به شدت سیاه یا سفید است

یک منتقد و کارشناس فرهنگی گفت: فیلم استرداد دا‌رای ‌داستان ‌غیر‌واقعی ‌و خلق کاراکترهای به شدت سیاه یا سفید است.

‌استرداد فیلمی غیرواقعی با کاراکترهای به شدت سیاه یا سفید است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد هادی صاحبی‌فرد ظهر امروز در حاشیه اکران و نشست تحلیل فیلم استرداد که توسط بسیج حوزه حضرت زهرا(س) این شهرستان صورت گرفت اظهار داشت: با توجه به پیشینه جنگ‌های بشری و وارد شدن به عصر مدرنیته قدرت‌های سخت و نظامی جای خود را به قدرت‌های نرم و دستگاه‌های تبلیغاتی داده‌اند که بزرگان از آن به تهاجم، ناتو و شبیخون فرهنگی یاد می‌کنند.

وی با اشاره به گسترش تهاجم فرهنگی غرب علیه دین مبین اسلام بیان داشت: امروز غرب با ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها به خصوص در سینمای هالیوود به نبرد تمام‌عیار علیه اندیشه‌ها و نگرش‌های اسلامی برخاسته و درصدد جایگزین کردن تفکر شیطانی به جای تفکر توحیدی است که فیلم هری‌پاتر نمونه خوبی برای اثبات این مدعا است.

دبیر جشنواره عمار در کاشان مبنای تفکری سینمای غرب را تفکر داروینی قلمداد و تصریح کرد: کودکان و نوجوانان جامعه هدف این نوع سینما هستند که در خصوص جمعیت خردسال و کودکان با ساخت انیمیشن‌هایی با منطق داروینیسم وارد میدان می‌شوند و در مورد نوجوانان از طریق بازی‌های کامپیوتری دارای این تفکر به نبرد با آموزه‌های اسلامی می‌روند.

صاحبی‌فرد کارگردان‌های غربی را فیلسوف خواند و گفت: آنها با تکیه بر جهان‌بینی هالیوود که مروج تفکر چند هزار ساله فلسفی غرب است به ساخت آثاری منطبق با اندیشه افرادی نظیر نیچه، هگل و داروین می‌پردازند که سریال‌های مشهوری چون «لاست» و «24» نمونه‌های مشهود این رویکرد هستند.

وی با بیان اینکه هالیوود فراتر از تجارت یا صنعت بوده و تنها جنبه سرگرم‌کنندگی ندارد بلکه بستری برای نشر تفکر غربی است گفت: اظهار نظر بیش از 413 استاد دانشگاه و 120 عنوان کتاب در این خصوص عرضه شده که نشان از بودن یک ایدئولوژی غربی در ورای سینمای هالیوود است.

این پژوهشگر و کارشناس فرهنگی مبنای عمل هالیوود را تفکر مدرن دانست و گفت: این تفکر بر سه پایه اصالت انسان یا همان اومانیسم، اصالت کفر و سکولاریسم استوار است.

صاحبی‌فر در خصوص آثار سینمای غرب به طور عام و هالیوود به طور خاص بر زندگی اجتماعی در جوامع غربی ابراز داشت: تزلزل جایگاه خانواده در غرب و تخریب روحی و روانی جوامع غربی از نتایج سینمای هالیوود است.

وی با بیان اینکه عملکرد هالیوود نشان می‌دهد سینما تنها برای سینما نیست بلکه کارکردی به شدت سیاسی دارد متذکر شد: آرگو، 300 و...تنها نمونه‌هایی برای کارکرد سیاسی سینمای هالیوود و البته جشنواره‌هایی نظیر اسکار است.

این منتقد و تحلیل‌گر سینمایی در ادامه به تحلیل فیلم استرداد به کارگردانی علی غفاری پرداخت و گفت: داستان این فیلم غیر واقعی بوده و با بودجه‌ای چند میلیارد تومانی نتوانسته پاسخگوی نیاز مخاطب باشد و با پرداخت نه چندان خوب فیلمنامه شاهد خلق کاراکترهای به شدت سیاه یا سفید هستیم.

صاحبی‌فر همچنین با انتقاد از تحریف تاریخ در این فیلم بیان داشت: غیر از بحث غرامت و یا وجود طلاها در یکی از بانک‌های کشور، بدیهی‌ترین موضوعات نظیر عدم استفاده از افسر زن در سال 34 و رواج داشتن این موضوع از سال 42 نکاتی است که در این فیلم به آنها توجه نشده است.

انتهای پیام/63009/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول