اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اصفهان در دیدار با طلاب و روحانیون شاعر؛

توانایی سرودن شعر، یک نعمت خدادادی است

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان در دیدار جمعی از شعرای طلبه و روحانی حوزه علمیه اصفهان گفت: توانایی سرودن شعر، یک نعمت خدادادی است که شامل حال همه نمی‌شود.

توانایی سرودن شعر، یک نعمت خدادادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار جمعی از شعرای طلبه و روحانی حوزه علمیه اصفهان توانایی سرودن شعر را یک نعمت خدادادی دانست و اظهار کرد: سرودن شعر یک توانایی غریزی و یک نعمت الهی است که شامل حال همه نمی‌شود، لذا باید از آن در راه خدا بهره برد.

وی به سخنان متناقض ائمه معصومین(علیهم السلام) در خصوص شعر اشاره کرد و گفت: در زمان ظهور اسلام، شاعری خصلت پسندیده‌ای نبوده، چرا که در قرآن آمده که کفار برای تمسخر، پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) را شاعر و مجنون می‌خواندند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: درعین‌حال که پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) شاعر داشتند و از شعرهای او تجلیل می‌کردند در برخی روایات شعر و شاعری نکوهیده و مذموم شده است لذا به نظر می‌رسد این تناقض‌ها با توجه کردن به محتوای شعر، قابل تجمیع باشد.

وی ادامه داد: زمانی شعر نکوهیده و مذموم می‌شود که از آن برای انتقال مفاهیم باطل و بیهوده استفاده شود لذا زمانی که مفاهیم اخلاقی، انسانی، مدح اهل‌بیت(علیهم السلام) و مفاهیم عرفانی در قالب شعر ریخته شود چنان ارزشی پیدا می‌کند که وجود رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) خانه خود را به عنوان هدیه به شاعر آن می‌بخشند.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام مؤمنی، معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان نیز شعر را خواستگاه سنجش فکر و فرهنگ جامعه برشمرد و گفت: شعر فرهنگ جامعه را رقم می زند و جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌های علمیه دارد.

وی گفت: بسیاری از بزرگان دین دستی بر آتش شعر داشته‌اند که این موضوع در کنار توجهات ویژه مقام معظم رهبری به این شاخه از هنر، نشان از اهمیت و جایگاه شعر دارد.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این مطلب که شر و ادبیات بسیار آسیب‌پذیر است گفت: انحرافات اگر در قالب شعر در بیایند، زود پذیر و باورپذیر تر می‌شوند لذا برای پاسداشت از رسالت اصلی شعر تشکیل انجمن شعر حوزه ضروری است.

لازم به ذکر است در ادامه این دیدار برخی از شعرای طلبه و روحانی اقدام به خواندن اشعار خود نمودند

انتهای پیام/2301/ل

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول