اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برداشت پرتقال در دل کویر ریگان

کشاورزان سخت‌کوش ریگانی در دل کویر و در بدترین شرایط آب و هوایی بهترین محصولات منحصربه‌فرد را به دست می‌آورند و روانه بازار می‌کنند.

برداشت پرتقال در دل کویر ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های کویری استان کرمان است که توفان‌های شدید شن همه ساله خسارت‌های زیادی به کشاورزان ریگانی وارد می‌کند، اما این کشاورزان سخت‌کوش در دل کویر ریگان در بدترین شرایط آب و هوایی بهترین محصولات منحصربه‌فرد را به دست می‌آورند و روانه بازار می‌کنند.

کشاورزان خطه ریگان با حفر چاه‌ها و قنوات؛ بهترین آب را برای این مرکبات استحصال می‌کنند تا بتوانند محصولی کاملا ارگانیک روانه باز کنند و این روزها مرکبات‌کاران ریگانی مشغول برداشت شیرین‌ترین محصول کشاورزی پرتقال منحصر‌به‌فرد در شرق استان کرمان هستند.

آغاز برداشت مرکبات در ریگان

کشاورزان ریگانی با برداشت پرتقال شیرین در شرق استان کرمان، بهترین نارنگی، پرتقال مارسلی و ... را از باغ‌های شرق استان کرمان و در بخش گنبکی برداشت و روانه بازار می‌کنند و با توجه به بازارپسندی خوب این محصول، موجب شده است که افراد در حین برداشت محصول آن را خریداری کنند.

وجود باغ‌های مرکبات و نازکی پوست مرکبات در بخش گنبکی شهرستان ریگان سبب شده که این محصول؛ بازارپسندی خوبی داشته باشد و این امر سبب رونق کشاورزی در این بخش شده و آن را بهشت شرق استان کرمان نامگذاری کرده‌اند.

وجود آب و هوای معتدل در این بخش سبب شده تا محصولات این بخش در نوع خود بی‌نظیر و اشتغالزایی خوبی در این زمینه به وجود آید.

عدم استفاده از سموم در باغ‌های مرکبات ریگان

اکبر آبیار یکی از کشاورزان بخش گنبکی ریگان به خبرنگار فارس گفت: امسال به دلیل آب و هوای مناسب بخش گنبکی، وضعیت محصول با کیفیت و کاملا ارگانیک است و از هیچ‌گونه سموم و کود شیمیایی در تولید این میوه‌ها استفاده نشده است.

وی اظهار داشت: خدا را شاکریم که امسال محصول با کیفیتی نصیب ما شد و با این محصول زندگی ما رونق می‌گیرد.

فخرالدین غلام‌شاهزاده یکی دیگر از کشاورزان ریگانی می‌گوید: بخش گنبکی با وجود آب و هوای مساعد یکی از قطب‌های تولید مرکبات در استان و حتی در کشور است که بهترین مرکبات در این بخش تولید می‌شود.

وی افزود: تنوع آب و هوایی در این بخش سبب مرغوبیت مرکبات شده و یکی دیگر از عوامل مرغوبیت مرکبات استفاده از کودهای حیوانی است.

نبود سردخانه و دلالان بزرگ‌ترین مشکل باغداران ریگان

غلام‌شاهزاده بیان داشت: از جمله مشکلاتی که کشاورزان در این زمینه دارند، نبود سردخانه برای نگهداری این محصول است که کشاورزان باید ناچارا محصول خود را هم‌زمان با برداشت به فروش برسانند.

وی خواستار کوتاه شدن دست واسطه‌ها در این زمینه شد و افزود: یکی دیگر از مشکلات وجود دلالان است که در این زمینه مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود می‌آورند.

موسی جلالی مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برداشت محصول مرکبات از 2 هزار و 600 هکتار از باغ‌های مرکبات شهرستان ریگان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود، امسال از هر هکتار؛ 15 تن محصول از این باغ‌ها برداشت شود.

تولید پرتقال کاملا ارگانیک در ریگان

وی افزود: بیشترین محصول مرکبات شهرستان ریگان در بخش گنبکی است و 85 درصد مرکبات این شهرستان در این بخش تولید می‌شود.

جلالی خاطر نشان کرد: برداشت محصول مرکبات تا اواخر اسفند در این شهرستان ادامه دارد و این برداشت حاصل دسترنج یک‌ هزار خانوار کشاورز در بخش گنبکی شهرستان ریگان است که سبب اشتغالزایی این تعداد نیز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان ابراز داشت: امسال به دلیل تنوع آب و هوایی در این شهرستان این محصول در مقایسه با سال گذشته 15 درصد افزایش دارد.

وی افزود: این محصول عاری از هرگونه کود شیمیایی و با اقدامات ترویجی و استفاده از کودهای حیوانی کاملا ارگانیک و باکیفیت است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان عنوان کرد: شرایط آب و هوایی بخش گنبکی، آب شیرین و خاک حاصلخیز و بالا بودن روزهای آفتابی طی سال در این شهرستان، این محصول با کیفیت با طعم بسیار شیرین و پوست نازک به عنوان پرتقال گنبکی مشهور است.

ارائه تسهیلات به احداث‌کنندگان سردخانه در ریگان

جلالی از کشاورزان شهرستان خواست از سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغات خود استفاده کنند و بیان داشت: از سرمایه‌گذارانی که در این شهرستان قصد راه‌اندازی سردخانه و صنایع بسته‌بندی محصول مرکبات و خرما را داشته باشند، درخواست داریم با مراجعه به جهاد کشاورزی تسهیلاتی در این زمینه دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته نظام صنفی کشاورزی در این شهرستان برای قیمت‌گذاری محصول و ارائه آن به بازارها راه‌اندازی شده است.

به گزارش فارس شهرستان ریگان با بیشترین سطح زیر کشت مرکبات در شرق استان کرمان بهترین محصول مرکبات را روانه بازار می‌کند.

==================

گزارش و عکس از: موسی ملائیان

==================

انتهای پیام/80014/ط40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول