اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اسفروین و دست‌اندازهای پیش‌روی مدیریت شهری جدید

شهر اسفروین در مرکز دشت قزوین و 62 کیلومتری از مرکز قزوین به شدت نیازمند فضای سبز و تفرج‌گاه‌های شهری است و مشکلات شهری اسفرورین به عنوان دست‌اندازهایی در مسیر مدیریت جدید شهری آن است که کار شهردار جدید را مشکل می‌کند.

اسفروین و دست‌اندازهای پیش‌روی مدیریت شهری جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، ترسیم افق نو در چیدمان شهری گشاینده راه جدید برای رفع موانع و دغدغه‌های متعدد است.

شهر اسفرورین در میانه مسیر شهر تاکستان به جاده ترانزیتی شهرستان بویین زهرا در 62 کیلومتری از مرکز استان قزوین از ظرفیت‌های منحصر به فرد برای کشاورزی به ویژه پرورش انگور و بسیاری از گیاهان دارد.

متأسفانه سیمای شهری اسفرورین با توجه به وجود دیرینه بافت روستایی و عدم اهتمام جدی به رفع این معضل در سال‌های گذشته مانعی برای تحقق کام سندهای چشم‌انداز شهری برای توسعه این محدوده بوده است.

در این راستا با توجه به حساسیت موضوع فضای سبز و اماکن تفریحی شهر اسفرورین با  ارایه طرح از پیش تعریف شده و با همت مدیریت پارک علم و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تعیین تپه خاکی شهر اسفرورین کار احداث مجموعه تفریحی و گردشگری برای شهروندان اسفرورینی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد و این مجموعه توسط پیمانکار در مرحله اجرا قرار گرفته است.

علی اکبریان در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تاکستان با اشاره به موانع پیش‌روی شهر اسفرورین اظهار داشت: عدم پوشش کامل آسفالت خیابان‌ها و میادین، مهندسی و شکل نامناسب در برخی از محدوده‌ها و وجود برخی مشکلات زیست محیطی جزو عمده‌ترین موانع شهر اسفرورین است.

فرماندار تاکستان با بیان اینکه گسترش سطح رفاه و توجه به آسایش شهروندان باید در شهر اسفرورین دنبال شود، ابراز داشت: شهر اسفرورین با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مهم در توسعه نقش بسزایی دارد که این مهم باید مورد بررسی و کارشناسی دقیق‌تر مسئولان شهری قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی جزو اولویت‌دارترین نیاز‌ها در شهرهای شهرستان تاکستان است، ابراز داشت: از همین توسعه پارک‌ها، بوستان‌ها و آشنا‌سازی شهروندان با عمل‌کرد حوزه خدماتی شهرداری‌ها جزو توصیه‌های همیشگی به متولیان امور شهری بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه رفع موانع و معضلات از سیمای شهری در تاکستان نیازمند تخصیص بیشتر اعتبارات است، ابراز داشت: به همین منظور تا امروز کارگروه‌ها و نشست‌های مختلفی برای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای شهری در فرمانداری تاکستان تشکیل و به مسائل مختلف در این حوزه رسیدگی شده است.

اکبریان با اشاره به ضرورت تدوین و تهیه نقشه‌های جامع‌تر برای ایجاد و برپایی طرح‌های توسعه‌محور در شهرهای تاکستان ابراز داشت: این انتظار می‌رود تا چنانچه شهرداری‌ها همت کنند به زودی شاهد تحولی مهم در چرخه فرهنگی و سیمای خدماتی شهرهای مختلف شهرستان از جمله شهر اسفرورین باشیم.

این مسئول ادامه داد: البته قوانین، چارچوب‌ها و نگرش‌های خاص در سیستم مدیریت شهری نیز باید در شهرهای شهرستان مورد توجه قرار گرفته و توجه به آن نسبت به گذشته افزایش یابد.

فرماندار تاکستان با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی توسعه شهری همواره نیازمند کارشناسی بیشتر است، عنوان کرد: توجه به قانون در مدیریت شهری امری بدیهی است و این مهم نیاز امروز شهرهای مطرح شهرستان تاکستان است.

این مسئول متذکر شد: همچنین به منظور ترسیم سیمای فیزیکی شهری نیاز است تا مشارکت شهروندان به ویژه در شهر اسفرورین افزایش یافته و به این منظور تلاش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز افزایش پیدا کند.

ایجاد بسترهای لازم شهر اسفرورین نیازمند تهیه نقشه منظم و اجرای طرح‌های ماندگارتر است که باید به آن جامعه عمل پوشانده شود.

عبدالرضا تبسمی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های فرهنگی و فضای سبز در شهر اسفرورین در سال‌های گذشته تصریح کرد: شهرداری اسفرورین 751 میلیون ریال اعتبار برای خرید وسایل پارک و ست‌های ورزشی پیش‌بینی کرده و نیز کار خرید 160 عدد سطل زباله با اعتبار 440 میلیون ریال به انجام رسیده است.

شهردار سابق اسفرورین اظهار کرد: روند پروژه‌هایی که تاکنون توسط شهرداری اسفرورین به انجام رسیده در توسعه و ترمیم محیط شهری تأثیرگذار و قابل توجه بوده است.

وی افزود: احداث میدان ورودی با اعتبار 15 میلیارد ریال و پارک بین‌ راهی توسط شهرداری اسفرورین در مرحله اجرا قرار داشته و دنبال می‌شود.

تبسمی از ساخت مسجد بین‌ راهی در شهر اسفرورین با 15 میلیارد ریال اعتبار خبر داد و تصریح کرد: همچنین پروژه ساخت پارکینگ ماشین‌های سنگین با اعتبار 500 میلیون ریال و آسفالت میدان بسیج نیز با 600 میلیون ریال اعتبار به انجام رسیده است.

تبسمی به لکه‌گیری آسفالت شهری اسفرورین با صرف 450 میلیون ریال از اعتبارات شهرداری اشاره کرد و گفت: انجام کار مطالعاتی تپه باستانی شهر اسفرورین با مشارکت مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی و پروژه خدمات شهری نیز توسط شهرداری در شهر اسفرورین آغاز شده است.

شهردار سابق اسفرورین گفت: همچنین تبدیل رنو به ماشین حمل زباله با اعتبار 250 میلیون ریال به همراه خرید تابلوهای ورودی و خروجی شهر اسفرورین نیز با 150 میلیون ریال اعتبار در دست اقدام و پیگیری است.

در حال حاضر عدم پوشش کامل آسفالت به عنوان یکی از وظایف و اولویت‌های اساسی شهرداری، خیابان‌ها و برخی از بلوار‌های اصلی شهر اسفرورین را به صورت خاکی دست نخورده باقی گذاشته و همین امر عامل جدی بروز برخی نارضایتی‌ها در راستای توسعه خدمات‌رسانی متولیان شهری است.

غلامحسین اسلامی صدر نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان با اشاره به فعالیت 29 شهرداری در قزوین اظهار داشت: ضرورت تهیه برنامه مدون برای تغییر بافت اسفرورین امری مهم است.

مدیرکل دفتر شهری استانداری قزوین ابراز داشت: شهردار جدید باید با برنامه مسائل و مشکلات شهری اسفرورین را مورد توجه قرار دهد تا سیمای اسفرورین از روستایی به شهری تغییر یابد.

این مسئول مشارکت و همگرایی شهروندان اسفرورین را عامل تحقق توسعه چشم‌انداز این شهر دانست و بر اهتمام شهرداری و شورا به خواست و نظر شهروندان تأکید کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین عنوان کرد: حجم کاری بسیار بالا برای رفع مشکلات شهری و برگزاری جلسات مداوم توسط شهرداری‌ها باید دنبال و اجرا شود.

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری قزوین با اشاره به رویکرد شهرداران برای توجه به تنوع و رفاه شهروندی ابراز داشت: شورای اسلامی شهر اسفرورین باید‌ با نگاه صحیح برای توسعه فرهنگی شهر اسفرورین تلاش کرده و در این راستا به اجرای طرح‌های اثرگذار بپردازد.

این مسئول با اذعان به اینکه کارکردهای مدیریت صحیح در جامعه همواره مورد توجه شهروندان قرار دارد، عنوان کرد: شفاف‌سازی در عین عدم ورود به اختلاف و حاشیه جزو رسالت‌های متولیان شهری است.

وی با بیان اینکه انجام به‌هنگام امور شهری خواست شهروندان است، ابراز داشت: همچنین مسئولان هنگام ارائه آمار باید حساب شده و دقیق عمل کرده تا شهروندان شاهد انگیزه‌های خالص در مسیر کار و تلاش باشند.

بر پایه این گزارش شهر اسفرورین امروز نیازمند مساعدت‌های ویژه‌تر از سوی استان و شهرستان است تا بتواند به هویت شهری و فرهنگی نزدیک‌تر شده و هجوم موانع از معضلات زیست‌محیطی گرفته تا نبود فضای سبز  تفرج‌گاه‌های طبیعی رفع شده و خدمات در این شهر سرشارتر و غنی‌تر جلوه‌دار شود.

به تازگی طی حکمی از سوی استاندار قزوین مرتضی ململی به عنوان شهردار جدید اسفرورین منصوب شد تا وی که سابقه مطلوبی در این زمینه دارد، تحول خاص را در این شهر اجرا کند.

انتهای پیام/77005/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول