اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حصار ناآگاهی عامل زندانی شدن زنان بزه‌کار در قزوین

عامل اصلی زندانی شدن زنان در زندان‌ها را می‌توان ناآگاهی این دسته از زنان جامعه عنوان کرد که با از بین بردن این معضل فرهنگی در ندامتگاه‌ها می‌تواند از زندانی شدن این قشر تا حد امکان کاست.

حصار ناآگاهی عامل زندانی شدن زنان بزه‌کار در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بروز خطا اشتباه در جوامع امروزی اجتناب‌ناپذیر است ولی امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که در کنار وجود خطا و اشتباه، کاستی‌های انسانی را توسط خود انسان‌ها از بین می‌برد.

خطاهای انسان را می‌توان در سه نوع از روابط مشاهده کرد: روابط با خود، روابط با خدا و روابط با دیگران و با توجه به این دسته سوم یعنی روابط با دیگران است که خداوند می‌فرماید تنها خطایی که نمی‌تواند از آن بگذرد حق‌الناس است و از اینجا می‌توان به اهمیت رفتار فرد در اجتماع پی برد.

در کنار اهمیت رفتار فرد در اجتماع، اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز بیش از پیش آشکار می‌شود.

زندان نیز به عنوان محلی برای متنبه شدن همین خطاکاران اجتماع است تا علاوه بر دوری این افراد از جامعه، راه‌های سالم زندگی کردن را نیز بیاموزند.

و اما چه می‌شود که الهه عشق و احساس سر از زندان در می‌آورد، زن موجودی است که اقتضای وجودش زیبایی، نجابت و آرامش و معصومیت است و اینکه یک زن با اشتباه و خطا هویت نابش را به تاراج می‌گذارد و زشتی و وقاحت جرم و جنایت را بابی پروایی می‌پذیرد، قابل بررسی است.

چه می‌شود که موجودی چنین لطیف و حساس از پشت میله‌های آهنین زندان سر در می‌آورد و این سمبل آرامش را چه می‌شود که برای رام کردنش او را به بند می‌کشانند؟ آیا فقط و فقط خود اوست که در این سقوط آزاد در ورطه پوچی مقصر است.

هیچ انسانی ذاتا دزد و جنایتکار به دنیا نمی‌آید و از همان لحظه تولد در اجتماع، خانواده، و جامعه رشد  پیدا کرده و تعلیم و تربیتش در همین اجتماعات و مخصوصا در خانواده شکل می‌گیرد.

پس برای تجزیه و تحلیل و ریشه‌یابی رفتار ناهنجار یک فرد باید رفتارش را از هر دو بعد فردی و اجتماعی در نظر گرفت، کاری که متأسفانه کمتر اتفاق می‌افتد.

اگر دو زن دست به سرقت مشابه می‌زنند قاضی برای هر دو یک حکم واحد می‌دهد و هر دو برای مدت معینی در یک بند از زندان به سر می‌برند تا اصلاح شوند اما اصلاح آنها بدون ریشه‌یابی جرمشان ممکن نیست.

در هر حال برای آنکه اصلاح در هر زمینه‌ای اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره کارآمد و ثمربخش باشد باید بنیادی و اساسی باشد.

جرم و بزه هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات اجتماعی باید ریشه‌یابی شود. در واقع ریشه‌یابی جرم مقدمه لازم برای اصلاح آن است.

محمدرضا ابراهیمی، رئیس اداره فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان قزوین، بزه را خصوصیت رفتاری مشترک در میان زنان زندانی اعلام کرد و گفت: این خصوصیت رفتاری مشترک ممکن است دلایل مختلف داشته باشد. برای مثال تن فروشی می‌تواند یک خصوصیت رفتاری مشترک باشد ولی دلایل آن متفاوت باشد، مثلا فردی به دلیل فقر تن فروشی کند و فرد دیگر به دلیل اختلالات جنسی، یا آنکه افرادی در جامعه دچار وضعیت نامساعد اقتصادی هستند اما دست به دزدی نمی‌زنند ولی افراد زیادی مرفه هستند اما همچنان دزدی می‌کنند.

وی می‌افزاید: این مسئله ریشه‌یابی جرایم در کشورهای توسعه یافته از طریق مددکاران و مشاوران صورت می‌گیرد ولی متاسفانه در کشور ما مددکاری بسیار ضعیف است.

ابراهیمی، نقش بی‌خبری و ناآگاهی زنان در جرم بودن یک عمل را در گرفتار شدن آنها زیاد دانست و اعلام کرد: در این زمینه سانسور خیلی زیاد است، اطلاع رسانی و آموزش ضعیف است که این مسئله، خود نتیجه فقر فرهنگی است.

وی در رابطه با امکاناتی که در زندان برای زنان فراهم شده است گفت: آموزش در حوزه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی، ورزشی و حرفه‌ای برای زنان در زندان در نظر گرفته شده و می‌توانند بعد از آموزش تحت خدمت قرار بگیرند و حتی اگر خودشان مایل باشند تا سه سال بعد از زندان تحت خدمت باشند.

این مسئول تصریح می‌کند: در رابطه با زن‌هایی که نوزاد دارند نیز نوزادشان تا دو سالگی نزد مادر در مکان‌های خاصی از زندان نگهداری می‌شود.

وی تقویت برنامه‌های فرهنگی، تربیتی، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی را از راهکارهای جلوگیری از بروز جرم می‌داند و می‌گوید: برای زنان بی‌سرپرست یا بد سرپرست باید تمهیدات لازم برای کسب استقلال مالی صورت بگیرد.

اما گذشته از این مسایل اهمیت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد نیز بسیار برجسته است.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: افرادی در زندان‌ها به سر می‌برند که به واسطه جرایم غیر عمد گرفتار شده‌اند و شایسته است همه به یاری این افراد بشتابند.

وی می‌افزاید: جرایم غیر عمد به این معنی است که فرد در ارتکاب جرم از روی عمد عمل نکرده از جمله تصادف و ... که این نوع جرایم ممکن است همه افراد جامعه و حتی متدینین و انسان‌های خیر را هم روزی درگیر خود کند.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین بیان می‌کند: اما برخی زندانیان جرایم غیر عمد در کشور هستند که توانایی پرداخت خسارت به بار آورده را ندارند و این وظیفه همگانی است که به کمک این افراد بشتابند.

نیارکی عنوان می‌کند: در بحث زندانیان جرایم غیرعمد با دو خانواده مواجه هستیم؛ نخست خانواده خود زندانی که به دلیل نبود سرپرست خانواده دچار چالش و مشکل می‌شود و همچنین خانواده آسیب دیده که سرپرست خانواده خود را نه برای موقت بلکه برای همیشه از دست داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: قطعا مشکل خانواده‌ای که سرپرست خانواده خود را از دست داده، بسیار بیشتر است چراکه علاوه بر خسارت معنوی، خسارت مادی نیز به این خانواده وارد شده است.

دادستان قزوین تأکید می‌کند: جشن گلریزان جشن بزرگی است که در ماه بزرگ رمضان این شرایط را برای نجات هر دو نوع خانواده آسیب دیده مهیا می‌کند و این کار ارزشمندی در ماه مبارک است که در آن به کار خیر و دستگیری از دیگران بسیار سفارش شده است ولی باید در طول سال نیز ادامه یابد.

نیارکی یادآور می‌شود: این شادی دل‌ها، آزادی زندانیان و اعطای دیه به خانواده آسیب‌دیده از هر لحاظ خداوند را خوشحال کرده و یک عبادت چند جانبه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری جشن گلریزان در استان قزوین ابراز می‌دارد: امسال بیش از 100 نفر زندانی جرایم غیر عمد در استان قزوین بودند که با همت خیران و نیکوکاران در جشن گلریزان آزاد شدند.

دادستان قزوین خاطرنشان می‌کند: مردم استان قزوین در سال‌های گذشته نیز در این جشن حضوری چشم‌گیر داشته‌اند و هیچ‌گاه پس از برگزاری جشن گلریزان زندانی در زندان به علت جرایم غیرعمد باقی نمانده است که این همت مردم استان قزوین قابل ستایش است.

نیارکی یادآور می‌شود: این هم‌دردی با خانواده آسیب‌دیده و همچنین نقش‌آفرینی رسانه‌ها در تسهیل در این امر خیر نیز قابل تمجید است.

محمد آبفروش نیز بیان می‌کند: از سال 87 تاکنون یک‌هزار و 395 نفر از زندانیان جرایم مالی غیرعمد استان با بدهی 378 میلیارد ریال از زندان آزاد شده‌اند.

وی ادامه داد: با اقدامات مددکاران اجتماعی و میانجیگری اعضای ستاد مردمی دیه، شکات بالغ بر 174 میلیارد ریال از مطالبات خود را گذشت کردند.

مدیر عامل ستاد مردمی دیه استان قزوین، گفت: مشارکت خیرین نیکوکار در انجام این امر خداپسندانه قابل توجه بود و در طول پنج سال گذشته بیش از 22 میلیارد ریال توسط خیرین استانی اهدا شد و بالغ بر 63 میلیارد ریال نیز از سوی ستاد مردمی دیه کشور به منظور آزادسازی زندانیان پرداخت شده است.

بی‌تردید اینگونه اقدامات از سوی خیران و همچنین افزایش آگاهی نسبت به جرایم در جامعه می‌تواند از بروز حوادث منجر به زندانی شدن زنان در زندان جلوگیری کند.

=============

گزارش از سمانه طاهری

=============

انتهای پیام/2667/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول