اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از علم‌آموزی زندانیان در بویین زهرا

بند زندان نیز مانع تحصیل نیست

تحصیل در زندان امری است که در زندان‌های قزوین به وقوع پیوسته است و زندانیان با استفاده از این فرصت می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

بند زندان نیز مانع تحصیل نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، تحصیل زندانیان در محیط ندامتگاه‌ها در راستای سیاست تربیت از سوی مسئولان و مدیران زندان‌ها تا امروز سبب ثمرات فراوان و قابل توجه بوده است.

جویندگان علم و پژوهش بی‌تردید دشواری‌ها را در هر عرصه‌ بر دوش خریده و با کسب علم و آگاهی علاوه بر افزایش سطح و توان علمی خود خدمتی را به جامعه ارزانی می‌دارند.

تحصیل علم اما در زندان‌ها برای افراد پشیمان بسیار مورد اهمیت و توجه قرار دارد، تدابیری وضعی از سوی مسئولان زندان‌ها برای تحصیل و کسب امور علمی و فنی برای زندانیان دارای شرایط مناسب در بویین زهرا مسئله‌ای جدی و اثرگذار در توسعه است.

آشنایی و بازگشت بسیاری از زندانیان فاقد تحصیل کلاسیک به عرصه علم و جهش آنان پس از گذراندن دوران تحمل حبس در بندهای زندان امری مهم است که مسبب آن سیاست‌های مناسب و اثربخش مسئولان بوده است که از بطن احکام و سفارش‌های ناب و متعالی دین مبین اسلامی برداشت شده است.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه در این خصوص با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فرصت‌ها در طول زندگی می‌گوید: با توجه به اهمیت مسئله عمر انسان‌ها باید از تمام فرصت‌ها در اعصار و جایگاه‌ها در مناسب‌ترین و سخت‌ترین شرایط به نحو مطلوب استفاده کنند.

امام جمعه شهر بویین زهرا با بیان اینکه مسئولان باید مقدمات تحصیل زندانیان به ویژه جوانان را در زندان‌ها بسترسازی کنند، ابراز می‌کند: محور قرار دادن امور علمی در هر سطح و مکانی باید مورد اهتمام و توجه قرار گرفته و دنبال شود.

زرینه با تأکید بر اینکه زندانیان باید در محیط زندان فنون تربیت اسلامی را فرا گیرند، بیان می‌کند: تلاش برای علم‌آموزی نه به قشر خاص بلکه گستره‌ای پهناور داشته و کسانی که توانایی لازم را دارند باید در این مسیر گام برداشته و تلاش کنند.

امام جمعه شهر بویین زهرا با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان باید زمینه را برای اشتغال و تحصیل زندانیان به طور ویژه‌ مهیا کنند، عنوان می‌کند: از همین رو نیاز است تا با حمایت‌های مالی بیشتر از زندانیان آنان را در محیط زندان با انواع امور زندگی آشنا کرده و زندان را به محلی برای ترک عادت و مسیر گذشت تبدیل کرد.

این مسئول به ضرورت تحصیل به عنوان شاخصی برای خودکفایی جامعه اشاره کرده و می‌افزاید: از همین رو زندانیان علاقه‌مند به تحصیل نیز باید ضمن بهره‌مندی از فواید تحصیل از این نعمت بهره‌مند شوند.

امام جمعه شهر بویین زهرا عنوان می‌کند: ایجاد بسترها و تقویت ساختارها نیز برای کمک به هویت‌یابی به زندانیان امری مهم و مورد توجه است که تحصیل در این راستا اثرگذارترین نقش را برعهده دارد.

زرینه با بیان اینکه دشمنان در تلاش برای کمرنگ‌سازی مقوله‌های علمی میان اقشار جامعه هستند، ابراز داشت: با توجه به این دسیسه و طرح استکبار باید سعی کرد تا با برنامه‌ریزی‌ها طرح تحصیل یکپارچه را در سطوح مختلف مورد اهتمام قرار داد تا زندانیان نیز از دستاوردهای تحصیل برای دوران پس از حبس استفاده کنند.

زندان امروز نه صرفا محلی برای تحمل دوره تعریف شده حبس برای افراد بزهکار و ضد هنجار بلکه مکانی برای ترویج تربیت دینی و آموزش انواع علوم و تحصیل در کنار کارهای فنی و فرهنگی است.

حمیدرضا فراست‌طلب نیز در این خصوص به تمهیدات لازم در زندان‌های قزوین برای تحصیل اشاره کرده و می‌افزاید: در حال حاضر با تمهیدات لازم مددجویان واجد شرایط در مقاطع مختلف دانشگاهی در زندان‌های قزوین ادامه تحصیل می‌دهند.

مدیرکل زندان های قزوین می‌گوید: تحمل مجازات حبس نباید مانع تحصیل یا ادامه آن در زندان‌ها باشد، باید از همه ظرفیت‌های موجود برای ایجاد انگیزه و تشویق مددجویان به کسب علم و دانش در دانشگاه‌ها بهره گرفت.

مدیرکل زندان‌های قزوین کسب علم و دانش از سوی مددجویان را برنامه‌ای مهم برای تحقق اهداف اصلاحی و تربیتی عنوان و تصریح می‌کند: اوقات فراغت مددجویان بهترین فرصت برای فراگیری علم و دانش است و آنها باید قدر این فرصت مهم را در طول مدت حبس خود بدانند.

فراست‌طلب رسالت آموزشی در زندان‌ها را در راستای بازپروری مددجویان بسیار سنگین توصیف کرده و می‌گوید: مددجویان باید با فراگیری علم و دانش و آگاهی بتوانند کمبودها و ضعف‌های گذشته خود را جبران کرده و مسیر درست زندگی را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: با حمایت‌های مالی انجمن حمایت زندانیان، مددجویان بی‌‌بضاعت نیز از ادامه تحصیل محروم نبوده و در این طرح آموزشی شرکت دارند.

مدیرکل زندان‌های قزوین عنوان می‌کند: در حال حاضر دانشگاه‌های پیام نور و علمی و کاربردی در زندان‌های استان با برنامه‌ریزی و اعزام اساتید به مراکز آموزشی زندان‌ها فعال هستند که با علاقه‌مندی مددجویان برای تحصیل در دانشگاه‌ها، توجه خاصی به این موضوع معطوف شده و با در نظر گرفتن امکانات مناسب‌تر، این برنامه در زندان‌ها بیش از پیش تقویت می‌شود.

ابوالفضل مرادآبادی نیز در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به اینکه در سال گذشته سه مددجو در حوزه آموزش کلاسیک به مرکز استان معرفی شده‌اند، اظهار می‌کند: دو نفر از مددجویان نیز در مقطع دانشگاهی مشغول ادامه تحصیل هستند.

رئیس زندان شهرستان بویین زهرا بیان می‌کند: آموزش مددجویان و ادامه تحصیل آنها در زمینه‌های مختلف تحصیلی نیازمند برنامه‌ریزی همه‌جانبه و مشارکت سایر نهادهای مربوط بوده و این اقدام کمک بزرگی به ریشه‌کنی بی‌سوادی می‌کند.

رئیس زندان بویین زهرا اضافه می‌کند: در سال گذشته 12 نفر از مددجویان زیر پوشش آموزش نهضت سواد آموزی قرار گرفتند که 10 نفر از آنها موفق به کسب گواهینامه شدند.

حسینی مرادآبادی ابراز می‌کند: کلاس‌های نهضت سوادآموزی در دو سطح مقدماتی و تکمیلی در این زندان برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی شهرستان بویین زهرا همه زندانیان بی‌سواد یا کم‌سواد در دوره‌های سوادآموزی تکمیلی شرکت فعال دارند.

رئیس زندان بویین زهرا گسترش سوادآموزی در زندان را برای توانمندسازی زندانیان ضروری می‌داند و اظهار می‌کند: زندان بهترین جایگاه برای با سواد کردن زندانیان است و به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی گنجانده شده است.

حسینی‌ مرادآبادی تصریح می‌کند: هرچه سطح آگاهی، یادگیری و دانش زندانیان ارتقا پیدا کند، تکرار جرم کاهش یافته و درک و بینش ایجاد یک زندگی سالم در بین مجرمان افزایش می‌یابد.

بنابر این تحصیل در زندان‌ها علاوه بر آشنایی زندانیان با تحصیل و ارائه مدارک و مدارج علمی در توسعه و تقویت علمی جامعه تأثیر خاص خود را گذاشته و سبب کاهش جرم می‌شود ضمن اینکه شکوفایی و رونق علمی را مضاعف‌تر می‌کند.

انتهای پیام/77005/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول