اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فقر بویین زهرا در احداث کتابخانه

شهرستان بویین زهرا در حال حاضر از لحاظ ساختمان‌ کتابخانه‌ها وضعیت مطلوبی ندارد که این مهم با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی نیازمند توجه ویژه است.

فقر بویین زهرا در احداث کتابخانه

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، کتابخانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین گنجینه‌های ترویج و توزیع کتاب منبع مهم تغذیه فرهنگی علاقه‌مندان به حوزه نشر و مطالعه محسوب می‌شود.

شهرستان بویین زهرا با دارا بودن هزاران دانشجو، دانش‌آموز و اقشار جوانان نیازمند نگاه ویژه برای توسعه ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌های کتابخانه است.

در حال حاضر بیشتر شهرهای این شهرستان در حوزه کتابخوانی برای ترویج این فرهنگ با مشکل نبود کتابخانه برای حضور اقشار کتابخوان و علاقه‌مندان مواجه است.

این مسئله البته در شهر بویین زهرا به عنوان شهر مرکزی شهرستان نیز از حال و روز خوشی برخوردار نیست و ساختمان کتابخانه صاحب الزمان (عج) این شهر حال و روز خوشی ندارد.

شهرستان بویین زهرا با سابقه فرهنگی از ضعف کتاب‌خوانی رنج برده و از این بابت نیاز به گسترش ساختمان کتابخانه‌ها در شهرهایی مانند سگزآباد، آراسنج و بسیاری از روستاهای ظرفیت‌دار و نسبتا پرجمعیت این شهرستان وجود دارد.

احد احمدی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به کمبود و ضعف وجود کتابخانه‌ها در شهرستان بویین زهرا اظهار داشت: با توجه به ضرورت توسعه و ترویج مناسب کتابخوانی در میان اقشار شهروندان بویین زهرا در روستاها و نقاط مختلف باید ساز و کارهای مناسب را برای احداث ساختمان کتابخانه‌ها در شهرستان بویین زهرا مهیا کرد.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با اشاره به کمبود اعتبار برای ترویج کتابخوانی و احداث مراکز فرهنگی و هنری مرتبط با موضوع کتاب ابراز داشت: در این راستا جذب حمایت‌های خیران و مشارکت دادن شهرداری‌ها، شوراها و شهروندان گام اثرگذار برای توسعه و ایجاد بسترهای مناسب ترویج کتابخوانی شهرستان بویین زهرا است.

احمدی با اشاره به اینکه توزیع کتاب میان دانش‌آموزان در ترویج کتاب اثرگذار است، ابراز داشت: فرهنگ مطالعه با تزریق روحیه کتابخوانی در مدارس رواج پیدا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کتب و محصولات فرهنگی جزو راه‌های اثرگذار به منظور آشنا‌سازی اقشار جوانان و دانش‌آموزان با فرهنگ مطالعه است، ابراز داشت: از همین رو انتظار این است تا دستگاه‌های فرهنگی شهرستان بویین زهرا اهتمام و توجه خویش نسبت به مطالعه را افزایش دهند.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با تأکید بر اینکه مسئولان باید با بسترسازی مناسب از هدر رفتن فرصت‌های مناسب و ارزشمند جوانان جلوگیری کنند، عنوان کرد: از همین رو سعی شده است تا با بهره‌گیری از عناصر مختلف فرهنگی و هنری زمینه را برای بروز خلاقیت‌های دانش‌آموزان بویین‌زهرا به ویژه در بخش کتابخوانی مهیا کرد.

وی ادامه داد: احداث کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی و هنری در نقاط دورافتاده و برخی از شهرهای دور و نزدیک شهرستان بویین زهرا جزو اولویت‌های مهم و مورد توجه فرمانداری بویین زهرا قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه باید تلاش کرد تا فرهنگ مطالعه گام به گام و تدریجی در شهرستان بویین زهرا نهادینه شود، ابراز داشت: پیشینه فرهنگی و تاریخی شهرستان بویین‌زهرا و لزوم آشنایی دانش‌آموزان و اقشار مختلف نوجوانان با این فرهنگ از آثار و منابع متعدد بسیار اهمیت‌دار است که با مطالعه می‌توان به این اصل دست پیدا کرد.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه مشخص برای کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: جلسات و نشست‌های متعدد توسعه و ترویج کتاب شهرستان بویین زهرا با حضور اعضا به طور ماهانه در محل فرمانداری بویین زهرا تشکیل و نسبت به ارایه و تصویب مصوبات برای شهرستان اقدام صورت می‌گیرد.

احمدی ادامه داد: همچنین نیاز است تا شهرداران و شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان بویین زهرا با در نظر گرفتن اصل رسالت فرهنگی و اجتماعی خود نسبت به اختصاص زمین برای احداث و ساخت مراکز فرهنگی به ویژه ساختمان جدید برای کتابخانه‌ها اقدامات لازم را به انجام رسانند.

ساخت کتابخانه نه معطوف به مشارکت دستگاه‌های دولتی بلکه در مراحلی نیز نیاز شهروندان و دیگر دستگاه‌های آزاد را می‌طلبد.

رئیس شورای اسلامی شهر سگزآباد نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا به اهمیت ساخت کتابخانه برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در شهر سگزآباد اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه 250 دانشجو در مقاطع مختلف در شهر سگزآباد تحصیل می‌کنند ولی این شهر فاقد کتابخانه است که لزوم راه‌اندازی هرچه زودتر کتابخانه در این شهر احساس می‌شود.

هادی عباسی‌میرزایی بیان کرد: این شهر فاقد کتابخانه است که رایزنی‌هایی با مسئولان استانی در این زمینه صورت گرفته و مقدمات ساخت کتابخانه سگزآباد فراهم شده است.

فرهنگ مطالعه هنگامی پیش به سوی نهادینه شدن می‌گذارد که ظرفیت‌ و قابلیت‌های آن مورد بهره‌گیری قرار گرفته و مسئولان در پی تحقق و نهادینه‌سازی این فرهنگ باشند.

علی بالایی در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بویین زهرا اظهار داشت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در نقاط و شهرهای مختلف شهرستان بویین زهرا موجب افزایش آگاهی‌های عمومی در جامعه شده و در صورت گسترش آن، نه تنها سطح فرهنگ عمومی جامعه بالا می‌رود بلکه از بروز بسیاری آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی جلوگیری می‌شود.

مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویین زهرا یادآور شد: نقش بی‌بدیل و مهم خانواده در تربیت و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه جامعه غیرقابل انکار است زیرا خانواده‌ها می‌توانند با تشویق نوجوان به سمت مطالعه و کتابخوانی زمینه پر کردن مفید اوقات فراغت آن‌ها را مهیا سازند.

این مسئول اضافه کرد: البته با توجه به گسترش تکنولوژی و گستردگی فضای مجازی به طور قطع نسل جدید نباید از این پیشرفت‌ها هم بی‌اطلاع باشد ولی لذت مطالعه با هیچ چیزی جایگزین نخواهد شد.

بالایی تأکید کرد: اگر کتابخانه‌ها مجهز به فناوری روز و کتاب‌های جدید باشند مردم بیش از گذشته به کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه‌ها ترغیب می‌شوند.

مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بویین زهرا افزود: کتاب دریچه‌ای به سوی جهان علم و معرفت بوده و مطالعه راهی برای پرورش استعدادهای خدادادی انسان است که او را در مسیر رشد و تکامل هدایت می‌کند.

وی با تأکید بر توجه ویژه به بحث کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق جامعه را به سمت مطالعه مفید سوق داده و نوجوانان و جوانان را با کتاب همراه کنیم چراکه کتاب بر تمام زوایای زندگی انسان تأثیر می‌گذارد و سرمایه‌گذاری در این بخش سبب توسعه بخش‌های دیگر نیز می‌شود که همین امر اهمیت ترویج کتابخوانی در جامعه را بیشتر می‌کند.

کتابخانه پیش از آنکه به عنوان محلی برای گنجینه‌سازی فرهنگ باشد مکانی برای رشد و ارتقای فرهنگی یک شهر و روستا است و از این نظر باید به رشد و کیفیت‌بخشی به کتابخانه‌ها به ویژه در شهرستان بویین زهرا اقدام کرد.

انتهای پیام/77005/ح40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول