اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان عنوان کرد

خشکسالی مهمترین عامل آفت پسته در سیرجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: مهمترین عامل بروز آفات و بیماری‌های محصول پسته در سال گذشته خشکسالی است.

خشکسالی مهمترین عامل آفت پسته در سیرجان

احمد مسعودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سیرجان از تولید سالانه 40 هزار تن پسته در سیرجان خبر داد و اظهار داشت: 60 هزار هکتار از اراضی شهرستان سیرجان به کشت پسته اختصاص دارد که یک هزار و 990 هکتار آن نهال و 58 هزار هکتار بارور است.

وی افزود: در سال‌هایی که منابع آبی نرمال و بارندگی به میزان کافی بوده است، سالانه 40 هزار تن پسته برداشت کردند که بیشترین میزان تولید پسته شهرستان سیرجان در سال گذشته 45 هزار تن بوده است و این میزان رکورد سال‌های قبل به شمار می‌‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان مهمترین عامل بروز آفات و بیماری‌های محصول پسته را در سال گذشته خشکسالی عنوان کرد و گفت: مهمترین آفات پسته نیز در شهرستان سیرجان پسیل، پروانه چوب خوار پسته، شپشک، سن و سنک‌های پسته بوده است.

وی تصریح کرد: نظارت حدود 30 کارشناس ناظر بر باغ‌های پسته و برگزاری کلاس‌های آموزشی در سال گذشته، آلودگی باغ‌های پسته این شهرستان را به 10 درصد کاهش داد و به همین دلیل کمترین سم‌پاشی سال گذشته در باغ‌های پسته این شهرستان انجام شد.

این مقام مسئول به روش‌های مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی اجرا شده در شهرستان سیرجان اشاره کرد و گفت: پرورش حشره بالتوری در درمانگاه حفظ نباتات در هر سال یکی از راه‌های مبارزه بیولوژیک است، حشره بالتوری در سال گذشته نیز در 150 هکتار از باغ‌های پسته شهرستان سیرجان رها سازی شده و از این طریق آفت پسیل در این باغ‌های کاهش چشمگیری داشته است. 6 هزار هکتار از با‌غ‌های پسته شهرستان سیرجان به صورت مکانیکی با آفات مبارزه می‌شوند و در هزار هکتار از تله‌های آفات استفاده شده است.

مسعودی گفت: برای استفاده بهینه از آب در باغ‌های پسته  162 کیلومتر لوله گذاری و احداث 17 استخر ذخیره آب انجام شد و با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر در این شهرستان‌ کم آبی بر 65 درصد چاه‌های این شهرستان تاثیر گذاشته است به طوری که سختی آب در این چاه‌ها بالای 10 هزار است.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان‌ با بیان اینکه برداشت سالانه آب از منابع آبی این شهرستان 520 میلیون متر مکعب است، افزود: این در حالی است که ورودی آب 380 میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: برداشت از آب‌های زیر زمینی در شهرستان سیرجان بیش از ورودی آب به منابع آبی است که این امر موجب می‌شود هر سال حدود یک متر سفره‌های آبی این شهرستان افت داشته باشند در واقع به ازای هر یک افت منابع آبی 40 متر سفره‌های آب شور پیشروی می‌کنند.

انتهای پیام/2446/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول