اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس سیاسی افغان در گفت‎وگو با فارس:

تحکیم روابط با ایران به نفع افغانستان است

کارشناس امور سیاسی افغان سفر حامد کرزی به ایران را در راستای تحکیم مناسبات برادرانه 2 کشور مفید خوانده و گفت که افغانستان باید روابط خود را با ایران تعمیق ببخشد.

تحکیم روابط با ایران به نفع افغانستان است

«رحمت الله بیژن‎پور» کارشناس سیاسی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت که سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در شرایط فعلی در جهت تحکیم هر چه بیشتر مناسبات برادرانه بین دو کشور انجام شده و افغانستان باید روابطش را با ایران بیش از پیش تعمیق ببخشد.

وی افزود که بهبود روابط بین ایران و افغانستان به نفع 2 کشور است و این بهبود روابط افغانستان را در مقابله با بحران احتمالی سال 2014 نیز کمک خواهد کرد.

او گفت که افغانستان باید در روابطش با ایران تغییراتی حاصل کرده و روابط خود را از حالت خنثی و ناکارآمد که طی 12 سال گذشته بوده، به حالت کارآمد تغییر دهد.

روی کار آمدن روحانی؛ چراغ سبزی به بهبود روابط

این کارشناس افغان، روی کار آمدن دولت جدید ایران را مقدمه‎ای بر خروج ایران از بحران‎های گذشته عنوان کرده و گفت که با روی کار آمدن دولت جدید ایران و بهبود روابط این کشور با غرب، زمینه همکاری‎های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری بوجود آمده و افغانستان می‎تواند با بهبود روابط با ایران کمک زیادی به وضعیت خود کند.

او افزود: حال که ایران از بحران تقابل با غرب خارج شده است پس بر افغانستان واجب است تا در زمینه روابط با ایران که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به پاکستان در افغانستان دارد، بازبینی کند.

وی تاکید کرد که این بازبینی‎ها باید به بهبود روابط بین دو کشور منجر شود.

بیژن پور افزود: ما یک منبع بزرگ اقتصادی (ایران) را در کنار خود داریم که با بهبود هر چه بیشتر روابط می‎توانیم مواد مختلف تجارتی از جمله مواد سوختی را از ایران به افغانستان وارد کنیم.

سفر کرزی به تهران؛ اعتمادسازی بین دو کشور

وی افزود که از امضای پیمان امنیتی کابل–واشنگتن کشور همسایه، یعنی ایران راضی نیست پس افغانستان باید با احترام به کشور ایران به عنوان یکی از همسایه‎های مؤثر در وضعیت افغانستان، سیاست مدارا، آرامش را در قبال ایران در پیش گیرد.

بیژن‎نژاد همچنین افزود: افغانستان باید تلاش کند تا در امضای پیمان امنیتی با آمریکا، رضایت نسبی ایران را در این باره به دست آورد و سیاست مدارا را در این مورد برای بهبود روابط با ایران در پیش گیرد.

او گفت: افغانستان یک کشور مستقل بوده و کشور دیگری حق دخالت در امور آن را ندارد و نباید برای امضای این پیمان از ایران اجازه بگیرد، اما افغانستان بایستی ایران را از خود راضی نگهدارد.

ایران؛ تأثیرگذارترین همسایه افغانستان

او گفت که در بین تمام همسایه‎های افغانستان، ایران و پاکستان بیشترین تأثیر را در وضعیت افغانستان دارند اما از آنجا که پاکستان در افغانستان سیاست خصمانه‌ای را در پیش گرفته است، بنابراین کشور ایران می‎تواند با همکاری افغانستان در رفع نابسامانی‎های فعلی این کشور مؤثر واقع شود.

به باور بیژن پور، تا پایان سال 2014 اگر افغانستان پیمان امنیتی را با آمریکا امضا نکند، بحران‎های پیش‌بینی شده افغانستان را فرا خواهد گرفت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول