اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس نظامی افغان در گفت‌وگو با فارس:

خواسته‌های کرزی برای امضای پیمان امنیتی در راستای منافع ملی افغانستان است

کارشناس نظامی افغان معتقد است شروط کرزی برای امضای توافق‎نامه امنیتی با واشنگتن بر اساس تأمین منافع ملی افغانستان در مقابل آمریکاست.

خواسته‌های کرزی برای امضای پیمان امنیتی در راستای منافع ملی افغانستان است

«عتیق الله امرخیل» آگاه امور نظامی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، تأکید کرد که در این پیمان هر 2 کشور در تلاش برای تأمین منافع خود هستند.

وی افزود: واشنگتن نگران گسترش گروه‎های افراطی است و می‎خواهد که هیچ تهدیدی از منطقه متوجه آمریکا نباشد، لذا تلاش می‌کند که برای حفظ قدرت نظامی خود از طریق افغانستان در منطقه حضور نظامی داشته باشد.

این آگاه امور نظامی افغان به صراحت بیان می‎کند، دولت افغانستان شرایطی را برای امضای توافق‎نامه امنیتی ارائه کرده که به معنای پایان جنگ در افغانستان است.

به گفته امرخیل، آمریکا به هیچ عنوان حق ندارد که خانه‎های افغان‌ها را بازرسی کند و این مسأله فقط از صلاحیت‌های نیروهای امنیتی افغان است.

بازرسی خانه‎های افغان توسط نیروهای آمریکایی، استقلال افغانستان را زیر سؤال می‌برد.

امرخیل با توجه به قدرت و توانایی‎های نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان اشاره می‎کند که تقویت نیروهای امنیتی افغان و تأمین صلح از نیازمندی‎های مردم افغانستان است و واشنگتن باید این شروط را بپذیرد تا توافق‎نامه امنیتی امضا شود.

وی تأکید کرد امضای توافق‎نامه امنیتی میان دولت افغانستان و آمریکا زمانی مفهوم خواهد داشت که واشنگتن نیروهای امنیتی افغان را تقویت کرده و به خودکفایی لازم دست پیدا کند در غیر آن صورت، منافع ملی افغانستان تأمین نخواهد شد.

آمریکا خواسته‌های شخصی کرزی را افشا کند

این آگاه امور نظامی به صراحت بیان کرد که اگر کرزی رئیس جمهور افغانستان به دنبال خواسته‎های شخصی از آمریکا است، واشنگتن باید به ملت افغانستان و رسانه‎ها اعلام کرده و این خواسته کرزی را افشا کند.

امرخیل در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهور افغانستان از امضای توافق‎نامه امنیتی هدف شخصی ندارد بلکه به خاطر مردم خود مبارزه کرده و در توافق‎نامه امنیتی حق به جانب است و اگر چنین خواسته‌هایی وجود ‎داشت آمریکا نمی‌توانست آن را افشا کند.

وی تأکید کرد: آمریکا باید تعهدات خود را در قبال مردم افغانستان عملی کرده و رضایت ملت افغانستان را به دست آورد.

به گفته امرخیل، هرگاه رئیس جمهور افغانستان در راستای امضای توافق‎نامه امنیتی با احتیاط گام برندارد، تاریخ در برابر کرزی، قضاوت منفی خواهد کرد از همین رو چانه زنی‎های کرزی معقول بوده و بی‎جا نیست.

امرخیل در ادامه با انتقاد از آمریکا می‌گوید، امضای توافق‎نامه امنیتی، برای دولت آمریکا بسیار اهمیت دارد زیرا، دولت افغانستان سند امنیتی را در اختیار آمریکا قرار داده و دست واشنگتن را برای انجام هرگونه جنایتی در افغانستان باز می‌گذارد.

وی تصریح کرد، آمریکا در طول 12 سال گذشته در برابر مخالفان مسلح دولت افغانستان شکست خورده و هیچ زمان از افغانستان خارج نشده و گزینه صفر را در افغانستان اجرا نخواهد کرد.

امرخیل ادامه ادامه داد که هنوز هم جنگ و تروریسم در افغانستان وجود دارد زیرا آمریکا تاکنون در برابر جنگ افغانستان دستاوردی نداشته و از همین رو شکست خود را در افغانستان قبول نخواهد کرد و در صورتی‎که بدون دستاورد از افغانستان خارج شوند، حیثیت آمریکا در سطح جهان از بین خواهد رفت.

این آگاه امور نظامی افغان در پایان بیان کرد که دولت و مردم افغانستان از حضور آمریکا تاکنون خوشبین نبوده‌اند زیرا براساس خواسته‎ها و نیازمندی‎های مردم افغانستان فعالیتی نداشتند.

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که پس از پایان جرگه مشورتی، تاکنون بیش از 3 مقام بلند پایه آمریکایی با کرزی رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده‎اند اما این تلاش‎ها برای قانع کردن کرزی برای امضای توافق‌نامه ‎امنیتی، بی‎نتیجه بوده است.

به تاز‎‎گی یک سناتور آمریکایی طی نامه‎ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نوشته است که کرزی رئیس‎جمهور معتبری در افغانستان نیست و امضای توافق‌نامه امنیتی بین 2 کشور به رئیس‎جمهور بعدی افغانستان واگذار شود.

با این حال می‌توان نتیجه گرفت که توافق‎نامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا به سرعت امضا نخواهد شد.

این درحالی است که کرزی نیز به موضع گیری‎های خود پایبند بوده و تحت فشار آمریکایی‎ها قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول