اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس نظامی افغان در گفت‎وگو با فارس:

دیدار «هیگل» با وزیر دفاع افغانستان به خاطر ناامیدی از «کرزی» بود

کارشناس امور سیاسی افغان دیدار وزیر دفاع آمریکا با همتای افغان خود را به خاطر ناامیدی آمریکا از ادامه گفت‎وگوها با کرزی برای امضای پیمان امنیتی عنوان کرد.

دیدار «هیگل» با وزیر دفاع افغانستان به خاطر ناامیدی از «کرزی» بود

«جاوید کوهستانی» کارشناس نظامی افغان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سفر وزیر دفاع آمریکا به کابل و دیدار وی با همتای افغان خود را به خاطر ناامیدی دولت آمریکا از ادامه گفت‎وگو با حامد کرزی بر سر امضای فوری پیمان امنیتی عنوان کرد.

وی افزود که بی‎نتیجه بودن گفت‎وگوهای مقامات آمریکایی با رئیس جمهور افغانستان، دولت آمریکا را نسبت به ادامه گفت‎وگوها با کرزی ناامید کرده و به همین دلیل، هیگل با وزیر دفاع افغانستان در مورد این پیمان گفت‎وگو کرده است.

تشویق کرزی از طریق وزرای کابینه

او هدف اصلی سفر هیگل به کابل را تشویق حامد کرزی از طریق وزرای کابینه عنوان کرده و گفت که هیگل می‎خواهد تا وزرای دولت افغانستان، حمایت‎های نظامی آمریکا را به افغانستان در صورت امضای این پیمان به کرزی یادآوری کنند.

امضای پیمان با غیر کرزی

به باور وی، آمریکا در تلاش امضای این پیمان با وزرای کابینه افغانستان از جمله وزیر دفاع است اما با شرایط فعلی و مخالفت حامد کرزی با امضای این پیمان، چنین اتفاقی ممکن نیست.

او افزود: اگر این پیمان از سوی یکی از اعضای کابینه افغانستان امضا شود، آمریکا منافعش را به دست می‎آورد اما آن وقت دیگر هیچ تعهدی در قبال افغانستان ندارد و منافع افغانستان بیش از پیش زیر پا گذاشته می‎شود.

کوهستانی همچنین گفت: ما با آمریکا دارای یک رابطه متقابل نیستم و مسلماً چیزی را برای دادن به آمریکا به غیر از زمین و پایگاه نداریم.

امضای پیمان بعد از سال 2014

به باور این کارشناس افغان، اگر تلاش‎های آمریکا برای امضای این پیمان قبل از سال 2014 هم‎چنان بی‎نتیجه باشد، آمریکا در تلاش امضای آن بعد از سال 2014 خواهد بود.

آمریکا افغانستان را هرگز ترک نمی‎کند

کوهستان گفت که آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‎کند، حتی در صورت عدم‎امضای این پیمان نیز آمریکا در افغانستان حضور خواهد داشت.

وی افزود که افغانستان یک منطقۀ بسیار مهم از نظر ژئوپلتیکی برای آمریکا است.

به باور کوهستانی، در صورت عدم‎امضای این پیمان از سوی افغانستان، آمریکا احتمالا با تصمیم دیگر شورای امنیت سازمان ملل حضورش را در افغانستان تمدید می‌کند و این بار بیش از پیش جنایات قبلی‎اش را در افغانستان تکرار خواهد کرد.

افغانستان باید سیاست عدم وابستگی به آمریکا را در پیش گیرد

وی گفت: به خاطر نیازمندی نظامیان افغان به کمک آمریکا، ما مجبور به امضای این پیمان هستیم.

او افزود که افغانستان باید در آینده، تمام تلاشش را به کار گیرد تا به زودی وابستگی خود به تمام کشورهای خارجی از جمله آمریکا را قطع کند.

شروط کرزی به جا است

وی بر شروط حامد کرزی برای امضای پیمان امنیتی تأکید کرده و ضمن به جا خواندن این شروط گفت که نظامیان آمریکایی باید هرگز اجازه عملیات در روستاهای کشور را نداشته باشند.

وی افزود که بعد از سال 2014، هرگونه عملیات نظامیان خارجی در افغانستان تجاوز آشکار به حاکمیت ملی افغانستان شمرده می‎شود.

حمایت عملی آمریکا از روند صلح افغانستان و توقف عملیات‎های نظامی به خانه‎های افغان‎ها از جمله شروط مهم رئیس جمهور افغانستان برای امضای این پیمان است که طی چند هفته اخیر پای چندین مقام بلند پایه آمریکا از جمله «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی باراک اوباما، «جیمز دابینز» نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان و اکنون وزیر دفاع آمریکا را به کابل کشانده است، اما دولت افغانستان متعهد است تا در صورت عملی نشدن شروطش این پیمان را امضا نکند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول