اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان:

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن در زمانی مناسب امضا خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به اهداف سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان خاطرنشان کرد در صورت تأمین صلح در افغانستان، این پیمان در زمان مناسب امضا خواهد شد.

پیمان امنیتی کابل-واشنگتن در زمانی مناسب امضا خواهد شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «جانان‎موسی‎زی» امروز در یک کنفرانس خبری، گفت: رئیس‌جمهور افغانستان در سفرش به تهران با دکتر حسن روحانی در رابطه با تقویت همکاری‌های اقتصادی، حضور مهاجران افغان در ایران و موضوع ترانزیت بندر چابهار بین ایران، افغانستان و هند بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

موسی‎زی همچنین افزود: سفر رئیس‌جمهور افغانستان به جمهوری اسلامی ایران به دعوت رئیس‌جمهور ایران صورت گرفته است.

وی ایران را کشور دوست، برادر و همسایه نزدیک افغانستان خواند و گفت: روابط دو کشور طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. در همین راستا، ایران و افغانستان، در سطح مقامات عالی‌رتبه سفرهای ۲ جانبه زیادی داشته‌اند که این سفرها به سود دو کشور بوده است.

وی در ادامه با اشاره به امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، گفت: متن سند پس از یک سال بحث و تبادل نظر بین مقامات 2 کشور آماده و توسط «لویه جرگه مشورتی» افغانستان با اکثریت آرا تأیید شده است، البته لویه جرگه توصیه‎هایی نیز به رئیس‌جمهور مبنی بر تأمین صلح و متوقف شدن حملات نیروهای آمریکایی به منازل مردم داشته است که حامد کرزی به این توصیه‌ها توجه جدی خواهد کرد و این پیمان در زمان مناسب امضا خواهد شد.

موسی زی در رابطه با سفر وزیر دفاع آمریکا به کابل گفت: وزیر دفاع آمریکا به طور معمول قبل از روزهای مهم آمریکا و پیش از عید کریسمس به کشورهای مختلف سفر کرده و از نیروهای آمریکایی در این کشورها، دیدار می‌کند. سفر اخیر وی به افغانستان نیز در همین راستا صورت گرفته است.

وی افزود: در این سفر وزیر دفاع آمریکا، به علت سفر حامد کرزی به ایران، با رئیس‌جمهور افغانستان دیداری نداشت، اما با وزیر دفاع، ریس ستاد مشترک ارتش و معاون امور امنیتی وزارت کشور افغانستان در خصوص موضوعات مختلف از جمله پیمان امنیتی بحث و تبادل‌نظر کرده‌اند.

به گفته موسی‌زی، طبق قول وزیر دفاع افغانستان به وزیر دفاع آمریکا، پیمان امنیتی کابل- واشنگتن در زمان مناسب امضا خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، همچنین در رابطه با سفر وزیر خارجه افغانستان به بروکسل، گفت: وی در این سفر با وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو از جمله وزیر امور خارجه آمریکا و انگلستان در رابطه با همکاری‎های درازمدت بین این کشورها پس از سال 2014 دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.

وی افزود: همچنین در این دیدارها روند انتقال تأمین امنیت و برقراری صلح در این کشور نیز بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسی‌زی گفت: در این دیدارها، وزرای خارجه سه کشور افغانستان، پاکستان و انگلستان ضمن تأکید بر تداوم گفت‌وگوهای سه جانبه در سطح وزیران خارجه و همچنین رؤسای جمهور این سه کشور، این گفت‌وگوها را مفید ارزیابی کردند.

موسی‌زی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تعویق امضای پیمان امنیتی با آمریکا گفت: رئیس‌جمهور افغانستان امضای توافقنامه امنیتی را به تعویق نیانداخته است اما در کنار امضای آن مانند لویه جرگه مشورتی در رابطه با تأمین صلح و متوقف شدن حملات نیروهای آمریکا به منازل مردم تأکید دارد. هرگاه ضمانت لازم در این زمینه‌ها به دست آید، این توافقنامه به امضا خواهد رسید.

وی تأکید کرد: افغانستان متعهد است که در امضای توافقنامه با سایر کشورها ضمن در نظر داشتن منافع ملی این کشور، به کشورهای خارجی اجازه اقدامات علیه کشور ثالث را از خاک خود ندهد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی اظهار نظر یک مقام آمریکایی در رابطه با آغاز جنگ داخلی پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور نیز گفت: کسانی که چنین پیش‌بینی‌هایی می‌کنند از پیشرفت‌های افغانستان طی دهه گذشته غافلند و از روی غفلت، جهالت و یا براساس نیات سو که در قبال این کشور دارند، اظهار نظر می‌کنند.

وی افزود: افغانستان از نگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به اندازه‌ای رشد کرده است که دیگر اجازه مداخله و راه‌اندازی جنگ‌های داخلی را به کسی ندهد. این کشور به سوی پیشرفت در حرکت است و گامی به عقب نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول