اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

ترس آمریکا از ترک افغانستان علت فشار برای امضای پیمان امنیتی است

یک عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت: آمریکا به هیچ وجه نمی‎خواهد پیمان امنیتی با افغانستان لغو شود و نیروهایش از خاک افغانستان اخراج گردند و به همین علت، اصرار بر امضای هرچه سریعتر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن دارد.

ترس آمریکا از ترک افغانستان علت فشار برای امضای پیمان امنیتی است

«سید حسن شریفی بلخابی»، عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، افزود: تلاش‎های آمریکا برای امضای سریع پیمان امنیتی میان کابل-واشنگتن ناشی از ترس آن کشور بوده و مقامات آمریکا به این نتیجه رسیده‎اند که اگر پیمان امنیتی به بعد از برگزاری انتخابات سال 2014 افغانستان به تعویق افتد، امکان لغو این پیمان بیشتر می‎گردد.

به باور وی، دولت آمریکا معتقد است که پس از برگزاری انتخابات افغانستان، مردم و دولت این کشور نیاز به تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان نداشته و امکان آن وجود دارد تا بر علیه آن‎ها قیام کنند.

وی همچنین اظهار داشت: دولت آمریکا به هر بهانه‎‎ای به دولت افغانستان فشار وارد می‎کند تا پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن هر چی زودتر به امضا رسیده و نگرانی‎های آن کشور مبنی بر از دست دادن افغانستان رفع گردد.

این عضو پارلمان افغانستان معتقد است که آمریکا هم اکنون در تلاش است از فرصت استفاده کرده و بر مقامات دولت افغانستان فشار وارد می‎کند تا پیمان امنیتی با آن کشور را زودتر به امضا برساند.

بلخابی همچنین گفت: منافع تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بیشتر مربوط به آمریکا بوده و آن کشور به این فکر است که می‎تواند بر اوضاع سیاسی افغانستان و منطقه تسلط دائمی یابد.

وی تصریح کرد: اگر آمریکا بتواند پیمان امنیتی با افغانستان را به امضا برساند، به بلند‎ترین اهداف خود در افغانستان و منطقه دست می‎یابد.

بلخابی معتقد است که دولت آمریکا می‎خواهد در افغانستان و کشورهای منطقه تسلط کامل داشته باشد و به همین علت بر امضای پیمان امنیتی با افغانستان پافشاری می‎کند.

وی افزود: بزرگترین منفعت آمریکا از تداوم حضور در افغانستان تسلط بر اوضاع افغانستان و کشورهای منطقه، گرفتن منافع مختلف از افغانستان و ایجاد تهدیداتی بر علیه کشورهای قدرتمند آسیایی است.

به باور وی، آمریکا با تداوم حضور در افغانستان می‎توانند استراتژی بلند مدت خود را در افغانستان پیاده کرده و این کشور را برای 10 سال دیگر مستعمره خود قرار دهد.

پیامد حضور غیرقانونی آمریکا

این عضو پارلمان افغانستان همچنین گفت: آمریکا در پی مشروعیت بخشی و تداوم حضور خود در افغانستان بوده و اگر نتواند حضور خود را در افغانستان قانونی سازد، جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور آن کشور در افغانستان مخالفت کرده و آن کشور مجبور به ترک افغانستان خواهد شد.

به گفته وی، آمریکا بر اساس تصمیم شورای امنیت می‎تواند تا آخر سال 2014 میلادی در افغانستان باقی بماند و پس از آن باید این کشور را ترک کند.

بلخابی هم‎چنین معتقد است که عدم حضور آمریکا در افغانستان یعنی از دست دادن تمام منافع آن کشور در کشورهای منطقه و به همین علت آن کشور تلاش دارد تا با امضای این پیمان منافع خود را در منطقه حفظ کند.

به باور وی، آمریکا که همواره بطور ظاهری خود را در جهان به عنوان کشور دموکرات جلوه می‎دهد، اما در حقیقت تلاش دارد تا دموکراسی را پایمال کند.

او تصریح کرد: فشار‎های آمریکا مبنی بر زود امضا شدن پیمان امنیتی کابل و واشنگتن خلاف اصول دموکراسی بوده که آن کشور با آن که خود را حامی دموکراسی می‎داند، پامال کرده است.

وی همچنین فشار‎های دولت آمریکا به دولت مردان افغان را مبنی بر امضا فوری پیمان امنیتی با آن کشور را خلاف عرف بین‌الملل، دیپلماسی در معاهدات و توافق نامه‎های بین المللی می‎داند.

بلخابی خاطرنشان ساخت: آمریکا حق هیچ نوع اعمال فشار بر دولت را افغانستان نداشته و نمی‎تواند از این ترفند به سود خود استفاده کند.

به باور وی، دولت مردان افغانستان می‎دانند که امضای پیمان امنیتی با آمریکا به هیچ صورت به نفع دولت و مردم این کشور نمی‎باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول