اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور کنترل بیولوژیک آفات گوجه‌فرنگی صورت گرفت

رهاسازی 2 میلیون زنبور براکون ماده در زنجان

کارشناس بیولوژیک جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: به منظور کنترل بیولوژیک آفات گوجه‌فرنگی 2 میلیون زنبور براکون ماده تکثیر و در 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان زنجان رهاسازی شدند.

رهاسازی 2 میلیون زنبور براکون ماده در زنجان

حمیرا شیری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان‌ به روش‌های کنترل آفات در کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: کنترل بیولوژیک یکی از روش‌های کنترل آفات در کشاورزی محسوب می‌‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل بیولوژیک یکی از سالم‌ترین و بی‌خطرترین روش‌های کنترل آفات در کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در شهرستان زنجان اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.

کارشناس بیولوژیک جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در راستای کاهش مصرف سموم شیمیایی در شهرستان زنجان در سال‌های اخیر اقدام به جمع‌آوری و تکثیر حشرات مفید برای کنترل بیولوژیک آفات شده است.

شیری به آفت هلیوتیس گوجه‌فرنگی اشاره کرد و گفت: آفت هلیوتیس در گوجه‌فرنگی با تغذیه از طوقه و میوه گیاه سالانه خسارت قابل توجهی به محصول وارد می‌کند.‌

این کارشناس کشاورزی به دشمنان طبیعی آفت هلیوتیس گوجه‌فرنگی اشاره و عنوان کرد: زنبور‌های تریکوگراما و براکون از دشمنان طبیعی این آفت به حساب می‌آیند.

وی به کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس گوجه‌فرنگی اشاره کرد و بیان داشت: برای کنترل بیولوژیک این آفت از زنبور‌های تریکوگراما و براکون به عنوان دشمنان طبیعی آن استفاده می‌شود.

کارشناس بیولوژیک جهاد کشاورزی استان زنجان با با بیان اینکه زنبور‌های تریکوگراما و براکون به تعداد محدودی از طبیعت جمع‌آوری می‌شوند، اظهار کرد: این زنبور‌ها در شرایط آزمایشگاهی توسط بخش خصوصی تکثیر و در طبیعت به منظور کنترل آفات رهاسازی می‌شوند.

شیری با بیان اینکه زنبور تریکوگراما تخم و زنبور براکون لارو آفت هلیوتیس را پارازیت کرده و از بین می‌برد، ادامه داد: رهاسازی این زنبور‌ها در طبیعت به صورت تلفیقی موجب کاهش خسارات وارده به گوجه‌فرنگی از طریق آفت هلیوتیس شده و افزایش محصول را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه امسال در شهرستان زنجان 2 میلیون عدد زنبور براکون ماده تکثیر و در 2 هزار هکتار رهاسازی شدند، اضافه کرد: همچنین یک‌هزار و 550 گرم تخم زنبور تریکوگراما تولید و در 375 هکتار رهاسازی شد.

انتهای پیام/2308/غ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول