اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شناسنامه‌دار شدن بهره‌برداران بخش کشاورزی در کرمان

طرح شناسنامه‌دار کردن بهره‌برداران بخش کشاورزی روش بسیار مناسبی برای ارائه خدمات و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان است.

شناسنامه‌دار شدن بهره‌برداران بخش کشاورزی در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حدود دو سال است که طرح جمع‌آوری کامل و جامع اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار محصولات، شناخت نوع کشت و برنامه‌ریزی برای تغییر الگوی کشت، راستی‌آزمایی تمام اطلاعات بهره‌برداران در سامانه برای استفاده سازمان‌های مرتبط برای جلوگیری از دوباره کاری در حوزه کشاورزی برای دریافت اطلاعات، اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان و ارائه اطلاعات نوین در سامانه بانک جامع اطلاعاتی شناسنامه بهره‌برداران کشاورزی آغاز شده است.

تاکنون حدود 100 هزار نفر از بهره‌برداران اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کرده و این تعداد بر اساس سرشماری 180 هزار نفری سال 82 که در 16 شهرستان استان کرمان انجام شد، رقم ناچیزی است و نشانگر عدم استقبال بهره‌برداران از این طرح است.

الزام بهره‌برداران کشاورزی به منظور ثبت‌نام در سامانه

رئیس اداره آمار، فناوری اطلاعات و تجهیز شبکه معاونت برنامه‌ریزی سازمان کشاورزی استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: تمام بهره‌برداران و فعالان در بخش‌های مختلف کشاورزی ملزم به ثبت‌نام در بانک جامع اطلاعاتی شناسنامه‌دار کردن بهره‌برداران هستند و افرادی که در این طرح شرکت نکنند، ضرر این کار گریبان‌گیر خودشان است.

علی اسکندری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با استفاده از آمار خوب و درست می‌توان به برنامه‌ریزی‌های خوب رسید و برای اینکه بتوانیم آمار خوبی داشته باشیم، باید روش‌های جمع‌آوری خوبی داشته باشیم تا برنامه‌ها را به یک هدف برتر سوق دهیم.

روش‌های آمارگیری در ایران

در کشور ما روش‌های جمع‌آوری آمار و اطلاعات به دو شکل تمام شماری و نمونه‌ای انجام می‌شود، در روش تمام‌شماری به دلیل هزینه زیادی که برای دولت در بردارد، هر 10 سال یک بار انجام می‌شود.

روش نمونه‌ای، سالی یک بار در بخش‌های مختلف کشاورزی اتفاق می‌افتد و میزان سطح تولید محصولات کشاورزی و هزینه‌های تولید هر سال از این طریق استخراج می‌شود و این آمار‌گیری از هر تعداد آبادی که در استان واقع شده است، چند روستا به عنوان نمونه انتخاب و فرم‌های مربوط به اطلاعات مورد نیاز توسط کارشناسان تکمیل و در سیستم هوشمند سازمان ثبت می‌شود.

پس از خطاگیری با استفاده از این آمار گزارش عملکرد سال زراعی گذشته اعلام و میزان تولید هر محصول و سطح کشت مشخص می‌شود و قیمت خرید تضمینی محصولات در سال آینده تخمین زده می‌شود.

خطاگیری آمار

پس از هر فاز از آمارگیری خطاهای اپراتور، خطاهای ثبتی و حتی خطاهای بهره‌بردارانی را که اطلاعات نادرست به ماموران طرح می‌دهند، ویرایش و آمار صحیح و پالایش شده در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد، سپس سیاستگذاری کلان مملکت نیز برای واردات محصولات مورد نیاز انجام می‌شود.

اهمیت آمارگیری در برنامه‌ریزی

در طرح‌های تمام شماری که هر 10 سال یک بار در کشور انجام می‌گیرد، به تمام روستاها مراجعه شده و در مورد میزان تولید محصولات دامی، کشاورزی و سطح کشت و ... از بهره‌برداران پرسش‌هایی می‌شود.

آمارگیری نمونه‌ای گندم و جو

به دلیل اهمیت محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو آمارگیری نمونه‌ای از آبادی‌ها در زمینه برآورد میزان تولید و سطح زیرکشت این دو محصول طی طرح جداگانه‌ای انجام می‌گیرد.

در آمارگیری محصولات باغی، آمارگیری محصولات باغی هر دو سال یک بار انجام می‌شود و طی آن برآورد سطح زیرکشت و میزان تولید محصولات باغی و همچنین هزینه تولید محصولات باغی و میزان تولید این محصولات تخمین زده می‌شود.

معایب طرح

گاهی اوقات در آبادی‌ها نمونه تمام اطلاعات وجود ندارد و محصولات در آن آبادی کشت نمی‌شود، مانند کشت زعفران که در استان کرمان فقط در چند روستا انجام می‌شود و اگر این روستاها در لیست نمونه قرار نداشته باشند، آمارگیری با مشکل مواجه می‌شود.

علی اسکندری در این مورد ابراز داشت: آبادی‌ها متأثر از خشکسالی سالانه در حال تغییرات هستند و بهره‌برداران برخی اوقات تغییر سالانه کشت می‌دهند و این مساله شرایط اقلیمی آبادی‌ها و حتی واقعیت منطقه را تغییر می‌دهد که کارشناسان آمارگیر بعضی اوقات از این مساله بی‌اطلاع هستند که این مساله از عیب‌های این طرح محسوب می‌شود.

پایگاه جامع اطلاعات بهره‌برداران

رئیس اداره آمار سازمان کشاورزی کرمان گفت: جهاد کشاورزی برای افزایش سرعت، دقت و جمع‌آوری اطلاعات از آبادی‌های بیشتر به عنوان آمارگیر نمونه‌ای تصمیم گرفت که پایگاه جامع کشاورزی را ایجاد کند و طبق ماده 22 قانون افزایش بهره‌وری و منابع طبیعی وزارت جهاد موظف شده است نسبت به ایجاد پایگاه اطلاعاتی تولیدکنندگان بخش کشاورزی بر پایه فناوری اطلاعات اقدام کند.

علی اسکندری‌نسب تاکید کرد: این پایگاه در وزارت جهاد به صورت متمرکز و یک پایگاه ملی با کاربرد فرابخشی که در آن معماری، جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات آماری بر مبنای تمام زیربخش‌های وزارت جهاد کشاورزی به صورت یک‌پارچه هم سو با آخرین دستاوردهای فناوری روز صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این مرکز یکی از مهمترین زیرساخت‌های اطلاعاتی کشور است که نقشی حیاتی در برنامه‌ریزی و ساماندهی امور مرتبط به بخش کشاورزی را ایفا می‌کند.

الزامات و دلایل فنی نیاز به پایگاه اطلاعاتی بهره‌برداران

استفاده از فناوری‌های نوین صنعتی به روز رسانی آمارها در بازه‌های زمانی مورد نیاز، نیاز به تامین اطلاعات تخصصی و جزئی‌تر وزارت جهادکشاورزی و امکان برقراری ارتباط به این اطلاعات توصیفی و مکانی در بخش کشاورزی از جمله دلایل ایجاد پایگاه جامع بخش کشاورزی است.

با استفاده از این پایگاه هرگونه تغییر در اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی در مدت زمان کوتاه قابل رصد و برنامه‌ریزی است.

این کارشناس تصریح کرد: اگر چه این موضوع با استقبال تعدادی از بهره‌برداران واقع شد و این افراد نسبت به ثبت‌نام خود در این سامانه اقدام کردند، اما به دلایل مختلف عده‌ای از بهره‌برداران از این سامانه استقبال نکردند.

اسکندری‌نسب خاطر نشان کرد: این افراد باید بدانند این بانک اطلاعاتی به منظور بهره‌مندی عادلانه از تمام خدمات بخش کشاورزی بین بهره‌برداران بخش کشاورزی راه‌اندازی شده است و هرچه سریعتر نسبت به ثبت و تکمیل اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند.

وی افزود: با تکمیل اطلاعات بهره‌برداران توزیع تمام خدمات به شکل منصفانه انجام می‌شود.

ثبت‌نام 100 هزار بهره‌بردار کشاورزی کرمان در سامانه

این کارشناس بیان داشت: هم‌اکنون قریب به یک سال از اجرای فاز دوم ایجاد بانک جامع اطلاعاتی که همان راستی‌آزمایی اطلاعات ثبت شده است، می‌گذرد و تا امروز بیش از 100 هزار نفر از بهره‌برداران در سامانه مذکور اقدام به ثبت‌نام خود کردند و قریب به 10 درصد این افراد راستی‌آزمایی ثبت شدند و بانک جامع اطلاعاتی شامل اطلاعات توصیفی تمام بهره‌برداران و اطلاعات مکانی تمام بهره‌برداری‌های زراعی بخش کشاورزی، باغی، دامی و ... است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در مورد تهیه تصاویر ماهواره‌ای و با استفاده از فناوری دورسنجی در آینده نزدیک هرگونه اطلاعات مربوط به تغییر نوع کشت، سطح باغی و زراعی و... از طریق تصاویر ماهواره‌ای قابل بهره‌برداری است.

این مسئول یادآور شد: این طرح کمک بسیار شایانی به جمع‌آوری و به روزرسانی اطلاعات در بخش کشاورزی می‌کند و وزارت جهاد در این بخش نسبت به اتخاذ تصمیمات دقیق‌تر قادر است.

علی احمدی کارشناس کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این طور که شنیدیم این طرح دارای سه مرحله خوداظهاری بهره‌برداران از طریق این سامانه، انتقال اطلاعات از سامانه خوداظهاری به بانک اطلاعات جامع کشاورزی و آغاز عملیات راستی‌آزمایی و همچنین صدور کشاورز کارت و به‌روزرسانی اطلاعات در پایان دوره کشت و ابتدای آغاز کشت در هر سال است.

دفاتر بیشخوان در خدمت بهره‌برداران کشاورزی

وی افزود: تمام مراکز مخابراتی روستایی (ICT) و دفاتر پیشخوان دولت در شهر تا پایان آذر ماه جاری از بهره‌برداران بخش کشاورزی ثبت‌نام می‌کنند و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی آماده راهنمایی و پاسخگویی به پرسش‌های بهره‌برداران هستند.

یک بهره‌بردار بخش کشاورزی نیز به خبرنگار فارس گفت: با مراجعه به دفاتر ICT و دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها و حتی در منزل با استفاده از اینترنت می‌توان اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند، زیرا اجرای این طرح به نفع خود بهره‌برداران است.

مهدی رحیمی تصریح کرد: در صورت بروز هرگونه خطر از جمله سرمازدگی و سیل و هجوم آفات با اطلاع مراکز خدمات و سازمان کشاورزی منطقه می‌توانیم از بروز خسارت در مزارع و باغ‌ها جلوگیری کنیم و این یک اتفاق بسیار عالی است.

کمبود اعتبار برای جمع‌آوری اطلاعات

علی اسکندری‌نسب رئیس اداره آمار سازمان کشاورزی شمال استان کرمان نیز تاکید کرد: با بروز هرگونه آفت می‌توانیم با شناسایی بهره‌وران منطقه مورد نظر آنها را از خطر مطلع و نسبت به توزیع امکانات و انجام اقدامات پیشگیرانه به آنها اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: در حال حاضر با کمبود اعتبار و بودجه لازم برای پیشبرد این پروژه مواجه هستیم تا بتوانیم روند سرعت پیشبرد این پروژه را سرعت بخشیم.

اسکندری‌نسب ادامه داد: اجرای طرح‌های ملی آمارگیری نمونه‌ای می‌تواند برای استخراج اطلاعات صحیح و به روز مبنای برنامه‌ریزی‌های دقیق قرار گیرد.

-------------------------

گزارش از: الهام پی‌پر

-------------------------

انتهای پیام/2446/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول