اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

معلولانی که حتی روز معلول نیز دیده نمی‌شوند

معلولانی که در روز معلول نیز غریب هستند و به دلیل سکونت در مناطق محروم اصلا به چشم نمی‌آیند.

معلولانی که حتی روز معلول نیز دیده نمی‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، معلولیت محدودیت نیست، اما در حاضر با شرایط فعلی محدودیت است و این محدویت را بیشتر جامعه برای اقشار معلول ایجاد کرده که این مشکل در سایه بی‌توجهی و کم‌دقتی گریبانگیر جامعه معلول شد.

امروز دیدم که جوان معلولی برای عبور از جوی آبی بسیار کوچک دست به دامان دو جوان هم سن و سال خود شده.

جامعه معلول ما با وجود محدودیت‌هایی که از جانب جامعه متوجه‌شان شده، دست از کار و تلاش برنداشته و برخی‌ با وجود مشکلات اجتماعی هر روز به امید کسب روزی حلال، فعالیت اجتماعی خود را آغاز می‌کنند.

جوان معلولی را امروز در بازار ساری دیدم که برای کسب درآمد، مشغول فروش ترشی بود.

جامعه معلول ما به خودباوری رسیده و در حد توان خویش تلاش دارد که سربار کسی نباشد و با معلولیت خویش کنار آمده و برای رهایی از تنگ‌‌نظری‌هایی که در جامعه وجود دارد، تلاش کند ولی جامعه و متولیان امر نیز باید برای رفع مشکلات زمینه رشد این افراد را مثل سایر هموطنان فراهم کنند.

جامعه معلول ما حق خود را می‌خواهد، چیزی که در قانون برایش پیش‌بینی شد نه بیشتر. نمونه این امر سیده فاطمه موسوی معلولی است که به دلیل محرومیت و محدودیت نتوانست راه به جایی ببرد و عزلت و گوشه‌نشینی اختیار کرده است.

فاطمه که از طفولیت به دلیل بیماری فلج اطفال به جمع معلولان پیوست و به دلیل دوری از پزشک و شهر راه درمانی نیز برایش به وجود نیامد.

به دلیل حضور در روستا و منطقه محروم و عدم‌ دسترسی به دکتر فاطمه گوشه‌نشینی را اختیار کرد و حالا در مرز 40 سالگی قرار دارد.

دور بودن از شهر و آبادی باعث شد که فاطمه از دسترسی به امکانات محدودی که بهزیستی در اختیار معلولان قرار می‌دهد نیز محروم باشد و تلاش‌های یکی از هم‌محلی‌هایش هم نتوانست برای کمک به درمان وی موثر باشد.

زمانی که سایه پدر در زندگی بود و مرحوم سیدجعفر موسوی در قید حیات بود، چندین بار کمک‌هایی از جانب بهزیستی در اختیارش قرار می‌گرفت، ولی با فوت پدر که در اثر بیماری سرطان رقم خورد فاطمه از اندک حمایت‌های درمانی نیز محروم شد.

یکی از هم‌محلی‌های فاطمه که تلاش داشت فاطمه تحت درمان و مداوا قرار گیرد و چندین بار با فاطمه در بهزیستی شهرستان ساری نیز حضور یافت، کمتر موفق به دریافت کمک از جانب مسئولان شد و این خانم نیز از بی‌مهری مسئولان نیز فاطمه را به حال خویش رها کرده است.

دو برادر فاطمه به دلیل نبود شغل ترک دیار کردند و در شهر سمنان مشغول کار هستند و تنها تلاش و تکاپوی آنها تامین هزینه زندگی خودشان با حقوق کارگری است.

الان فاطمه با مادر خویش به همراه دیگر خواهرش در روستا زندگی می‌کند و انگار درد معلولیت و بی‌توجهی را باید تا آخر عمر به دوش بکشد.

حسین موسوی برادر فاطمه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری درباره پیگیری‌های درمانی برای فاطمه گفت: زمانی که مرحوم پدرم در قید حیات بود، من خردسال بودم و با فوت پدر بخشی از هزینه زندگی بر دوش من قرار گرفت و فرصتی برای پیگیری درمان خواهرم دست نداد.

وی بیان داشت: در حال حاضر به دلیل مشکلات شغلی در روستا، در شهر سمنان زندگی می‌کنم و تنها ماهی یکبار می‌توانم از مادر و دو خواهرم که در روستا زندگی می‌کنند، حال و احوالی بپرسم و با حقوق کارگری هم امکان پیگیری امور درمانی خواهرم میسر نیست، برادر دیگر من نیز مشکلات خاص خود را دارد.

در حال حاضر چرخ زندگی مادر و خواهرم از کمک‌های من و برادرم می‌چرخد و با توجه به بالا بودن هزینه درمانی نمی‌توانیم برای درمان فاطمه قدمی برداریم.

فاطمه اصلا روز معلول را نمی‌شناسد، از او درباره روز معلول می‌پرسم چیزی نمی‌داند و حتی نمی‌داند خودش معلول است.

سواد خواندن و نوشتن دارد، ولی به دلیل محدویت‌های حرکتی که برایش به وجود آمد، کمتر امکان معاشرت با دیگران برایش به وجود آمد و روز به روز بیشتر دچار سرخوردگی شد و خیلی کم در روستا دیده می‌شود.

کمتر با من همکلام می‌شود و در جواب سئوالاتم بیشتر می‌خندد.

فاطمه در حال حاضر با مادر پیرش که دچار بیماری کلیه است، زندگی می‌کند. شاید اگر مهر و محبت جامعه بهزیستی نصیب فاطمه و یا افراد مثل وی می‌شد و یا اگر فاطمه شرایطی را داشت که می‌توانست بیشتر دیده شود، الان وضعیتش این‌گونه نبود.

به گزارش فارس سیدفاطمه موسوی از ناحیه دست و پای چپ دچار معلولیت نیز هست، پای چپ سیده فاطمه از زانو جمع شد و همزمان دست چپش نیز به سمت بالا است.

برای تکمیل گزارش و احتمال اینکه برای بهبودی فاطمه آیا راهی وجود دارد، به سراغ یکی از پزشکان عمومی شهرمان رفتیم.

سیدقاسم موسوی اظهار داشت: درمان قطعی برای بیماری فلج اطفال وجود ندارد، ولی به دلیل مشکلاتی که فاطمه دارد و دست چپ وی رو به بالا است و مشکلات حرکتی وی، امکان درمان در مرکز استان مازندران نیز وجود دارد.

این پزشک عمومی بیان داشت: در حال حاضر یکی از پزشکان شهر ساری نیز می‌تواند پیگیری‌ درمان این خانم باشد که حداقل با مشکلات کمتری زندگی کند.

باشد که نگاه مهربان هموطنان و چاره‌اندیشی مسئولان مرهمی  برای رفع درمان سیده فاطمه موسوی که در روستا کوات بخش چهاردانگه ساری زندگی می‌کند، باشد تا وی هم بتواند حداقل روز جهانی معلول را درک کند.

انتهای پیام/86004/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول