اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران:

قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی شود

مدیرکل بهزیستی مازندران خواستار اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان شد.

قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، روح‌الله ردایی ظهر امروز در آیین گرامیداشت روز جهانی معلول در سینما سپهر ساری، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به معلولان شده است.

وی با بیان اینکه به عنوان متولی امور معلولان، ایراد و اعتراض‌هایی داریم، گفت: اما معتقدیم قوانین خوبی تصویب شده است.

ردایی با اشاره به اینکه مجلس در سال 83 قانون حمایت از معلولان را تصویب کرد و از طریق دولت هم به دستگاه‌ها ابلاغ شد، افزود: این قانون با 16 ماده و 26 تبصره، بسیار شفاف و صریح است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه مجریان قانون، قانون حمایت از معلولان را مورد توجه قرار دهند، تصریح کرد: کسانی که مسئولیت هم دارند به این قانون توجه نکرده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس ماده دو قانون حمایت از معلولان، دستگاه‌ها موظف هستند نسبت به مناسب‌سازی ساختمان‌هایی که در اختیار دارند اقدام کنند، گفت: ساختمان 299 اداره را بررسی کردیم و 39 مورد احصا شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از این ادارات نسبت به مناسب‌سازی سرویس بهداشتی که ابتدایی‌ترین نیاز یک انسان است، اقدام نکرده‌اند.

ردایی با اشاره به اینکه قانون، دستگاه‌ها را موظف کرده که در پروسه پنج ساله نسبت به مناسب‌سازی اقدام کنند، اظهار داشت: جامعه‌ای که نتواند نیاز اقلیت را رفع کند، خود معلول  است.

وی با اشاره به ورود افراد معلول به دانشگاه‌ها، گفت: یک فرد نابینا و یا معلول جسمی حرکتی به دانشگاه ورود پیدا می‌کند اما کلاس‌های او در طبقه چهارم دانشگاهی برگزار می‌شود که بالابر هم ندارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با طرح این سوال که مگر معلول نباید از دریا استفاده کند، ادامه داد: هیچ‌ یک از طرح‌های سالم‌سازی دریا برای معلولان مناسب‌سازی نشده است.

وی با بیان اینکه فاصله فرد معلول و سالم به ثانیه‌ها بستگی دارد، اظهار داشت: هیچ‌جای دنیا در ارائه حقوق شهروندی تفاوتی نمی‌گذارند.

ردایی با اشاره به اینکه دولت هم در این باره تفاوتی قائل نشده است، گفت: در قانون اساسی هم مشخص شده که برای معلولان چه خدماتی باید ارائه کنیم.

این مسئول با بیان اینکه مازندران 160 هزار معلول شناسایی شده دارد، یادآور شد: بر اساس قانون، اپراتورهای ادارات باید از میان نابینایان باشند و  در شغل‌های تصدی‌گری دفتری هم باید  60  درصد از معلولان به‌کار‌گیری شوند اما این قانون اجرا نمی‌شود و تنها سال گذشته بود که توانستیم قانون سه‌درصد استخدامی معلولان را اجرا کنیم.

ردایی با اشاره به اینکه این دستور حاکمیتی و دستور شرعی است، گفت: اما از اجرای آن سرباز می‌زنند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه من شرمنده معلولان هستم، افزود: فرد نابینا به من مراجعه کرد و گفت «برای دیدن مدیری به یکی از ادارات رفته بودم و احساس کردم مدیر در اداره است اما حرف نزد که من متوجه حضور او نشوم».

انتهای پیام/86007/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول