اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شد

تولید الکترودهای جوشکاری سلولزی به کمک نانو ذرات اکسید تیتانیم

الکترودهای جوشکاری سلولزی به کمک نانو ذرات اکسید تیتانیم در پژوهشگاه مواد و انرژی تولید شد.

تولید الکترودهای جوشکاری سلولزی به کمک نانو ذرات اکسید تیتانیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: استفاده از نانو ذرات در روکش الکترودهای جوشکاری برای نخستین‌بار در دنیا و به صورت کاملاً صنعتی با ریز ساختار، خواص مکانیکی و رفتار اپراتوری بهتر نسبت به الکترودهای جوشکاری سلولزی رایج و صنعتی، در پژوهشگاه مواد و انرژی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

محمدرضا واعظی ادامه داد: نتایج حاصل از این تحقیق این امید را می‌دهد که با کمک نانو تکنولوژی در آینده‌ای نه چندان دور نسل جدیدی از الکترودهای روکش‌دار جوشکاری با خواص مکانیکی بهتر و عیوبی کمتر نسبت به الکترودهای معمولی به بازار عرضه شود و از آنجایی که الکترودهای سلولزی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع نظامی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهبود خواص ریزساختاری و مکانیکی این الکترودها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری این طرح گفت: همچنین با توجه به این‌که تاکنون نانو ذرات در روکش الکترودهای جوشکاری به کار گرفته نشده است در این پروژه روش‌هایی ابتکاری و جدید برای افزودن نانو ذرات به روکش الکترودها مورد استفاده قرار گرفت.

مهدی فتاحی ادامه داد: با توجه به نتایج حاصله، این روش‌ها می‌تواند برای افزودن نانو ذرات دیگر به روکش الکترودهای جوشکاری مورد استفاده قرار گیرند.

وی تصریح کرد: در این پروژه نانو ذرات اکسید تیتانیم به صورت کاملاً یکنواخت در روکش الکترود سلولزی 6010AWS E مورد استفاده قرار گرفت.

این دانشجو گفت: این نانو ذرات حین جوشکاری با قدرت یونیزاسیون بالایی که دارند سبب افزایش و بهبود نفوذ، پایداری قوس و همچنین کاهش یکی از عیوب این نوع الکترودها می‌شوند.

فتاحی اظهار کرد: بعد از جوشکاری این نانو ذرات وارد حوضچه جوش شده و تولید مراکزی برای جوانه‌زنی فریت سوزنی کرده و سبب افزایش مقدار فریت سوزنی و در نتیجه بهبود خواص مکانیکی مخصوصاً چقرمگی (تافنس) جوش می‌شوند.

این پژوهشگر افزود: از آنجایی که این الکترود در جوشکاری پاس ریشه خطوط لوله نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد افزایش چقرمگی جوش می‌تواند روشی برای مقابله با ترک سرد هیدروژنی که سبب بروز خسارت زیادی در این صنایع می‌شود، ‌محسوب گردد.

وی در پایان گفت: نانو ذرات اکسید تیتانیم می‌توانند در سایر الکترودهای روکش‌دار و همچنین روش‌های دیگر جوشکاری از جمله زیرپودری و سیم جوش توپودری نتایج مشابهی داشته باشند و می‌توان این نانو ذرات را در این روش‌ها نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

گفتنی است، این پروژه با همکاری مشترک پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه صنعت نفت و  شرکت الکترود‌سازی آما توسط مهندس مهدی فتاحی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بازرسی فنی و با راهنمایی محمدرضا واعظی و نادر نبهانی از سال 87 آغاز شده است و نتایج حاصل از این پروژه در مجلات ISI: 8039-8031 (2011) 528 Materials Science and Engineering A و 35-28 (2013) 55-54 Micron  به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/2302/ز/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول